Kompressor mot turbo

BiggerDigger
24 februari 2008 · 288 Inlägg

Lite frågor om vilka är fördelarna med kompressor är, då i princip alla bilar har turbo. Vet att kompressorn har större förlust och för ett jäkla oväsen.

zovix Maskinbefäl
24 februari 2008 · 1 038 Inlägg

Den stora fördelen med kompressor är att den saknar den fördröjning av laddtrycket som en turbo har eftersom den är direktdriven av vevaxeln.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Corpze
24 februari 2008 · 1 311 Inlägg

fördelar som jag ser det är iaf att de är som sagt direktdrivna och du kan ställa in ett relativt högt grundladd OM motorn är väldigt råstark från början, kräver inga dumpar, wastegatar eller specialbyggda grenrör, men att bygga en kompressor är dyrt och kräver en hel del kunnande om hur man kontruerar fäste, remhjul och diverse andra styrningar...

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
camaro67 Meister
24 februari 2008 · 6 763 Inlägg

Ett jäkla oväsen?! De är ju de underbaraste ljudet som finns! Kompressor laddar ju från botten till skillnad mot en turbo så jag tror att man får en mer lättkörd bil. Kompressor är manligare än turbo

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
AxlSam
24 februari 2008 · 1 497 Inlägg

En sak att tillägga är väl att med kompressor drar bilen en j*vla massa mer soppa,
Iom att en kompressor laddar hela tiden.

camaro67 Meister
24 februari 2008 · 6 763 Inlägg

AxlSam skrev:
En sak att tillägga är väl att med kompressor drar bilen en j*vla massa mer soppa,
Iom att en kompressor laddar hela tiden.

Om läget vore så skulle inte mercedes bygga bilar med kompressor.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
AxlSam
24 februari 2008 · 1 497 Inlägg

camaro67 skrev:
Om läget vore så skulle inte mercedes bygga bilar med kompressor.

Varför väljer alla andra biltillverkare att bygga med turbo?
Är väl endast mercedes som bygger med kompressor..

DrKamikaze Allmänt efterbliven
24 februari 2008 · 542 Inlägg

Kompressor drar lite mer soppa, inte en jävla massa dock.
Respons och laddtryck redan från start är kompressorns fördelar, man slipper sitta och vänta på att saker ska börja hända wink

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
25 februari 2008 · 3 404 Inlägg

Båda har sinna fördelar, turbon snor inte samma effekt samt är billigare men du måste få tryck för att turbon skall börja jobba. Kompressorn snor viss effekt men ger ett bottendrag som turbon inte är i närheten av samt har en mkt bättre gasrespons. Turbon är också en billigare lösning? vilket gör sitt när det gäller standardbilar. Sen finns det hybrider mellan turbo och kompressor men de är jag så osäkra på så det går jag inte in på.

På en v8 är det givet att man ska åka kompressor!
//Johannes

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
The_Dude
25 februari 2008 · 550 Inlägg

camaro67 skrev:

AxlSam skrev:
En sak att tillägga är väl att med kompressor drar bilen en j*vla massa mer soppa,
Iom att en kompressor laddar hela tiden.

Om läget vore så skulle inte mercedes bygga bilar med kompressor.

Men Mercedes Kompressor är styrd med en magnetkoppling, Så att kompressorn inte ska ladda helatiden.

Så visst en kompressor drar mer soppa när den är inkopplad!

MeloveGolf Vw trimmare
25 februari 2008 · 2 995 Inlägg

AxlSam skrev:
Är väl endast mercedes som bygger med kompressor..

roll

Ford,Chevrolet,Volkswagen och många många mer....

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
AxlSam
25 februari 2008 · 1 497 Inlägg

The_Dude skrev:
Men Mercedes Kompressor är styrd med en magnetkoppling, Så att kompressorn inte ska ladda helatiden.

Så visst en kompressor drar mer soppa när den är inkopplad!

Vadå?
Låter mycket underligt.
Remmen driven ju kompressorn redan från tomgång.
Så man måste ju ha ett konstant laddtryck.

Corpze
25 februari 2008 · 1 311 Inlägg

AxlSam skrev:

The_Dude skrev:
Men Mercedes Kompressor är styrd med en magnetkoppling, Så att kompressorn inte ska ladda helatiden.

Så visst en kompressor drar mer soppa när den är inkopplad!

Vadå?
Låter mycket underligt.
Remmen driven ju kompressorn redan från tomgång.
Så man måste ju ha ett konstant laddtryck.

men magnetventilen släpper ju ut laddtrycket så kompressorn laddar i "tomma" som vi säger i arvika... =P

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
The_Dude
25 februari 2008 · 550 Inlägg

AxlSam skrev:

The_Dude skrev:
Men Mercedes Kompressor är styrd med en magnetkoppling, Så att kompressorn inte ska ladda helatiden.

Så visst en kompressor drar mer soppa när den är inkopplad!

Vadå?
Låter mycket underligt.
Remmen driven ju kompressorn redan från tomgång.
Så man måste ju ha ett konstant laddtryck.

Remhjulet sitter på en magnetkoppling. Lika dant som på Ac pumpen. När man inte vill ha laddtryck så frikopplar remskivan sig från kompressorn.

JakeDevilson
25 februari 2008 · 152 Inlägg

finns billiga kompressorer att tillgå, köp en eaton.. samma fabrikat som mercedes använder, finns i massa storlekar från m24, m45, m62, m90, m112. Siffrorna avger volymen kompressorn producerar per varv och i kubiktum.

en lösning för att göra allting billigt samt slippa återcirkulerande ventil är att montera spjällhus före kompressorn, då kan man även "reglera" laddtrycket en smula eftersom att luft som itne finns bakom spjällhuset inte kan komprimeras å på så sätt få ner bränsleförbrukningen en smula vid lugn landsvägsåka..


men vad e fördelen ??? det kommer direkt utan gummisnoddseffekt samt att man får en motor med i princip samma gång som innan bara rejält mera vrid samt drag...

sen viner de rätt roligt hela tiden, bara för det kan man betala nåra lappar mera  smile

It´s Better to burn out than fade away
GMC syclone (1991)
Opel kadett 1,2 "green lightning" (1973)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
25 februari 2008 · 542 Inlägg

eaton? En roots kompressor ju. Visst bra på låga varv men tappar på dom högre.

En skruvkompressor är ju att föredra om man har pengarna till det, leverar bra tryck från början och hela vägen till det bittra slutet wink

Sen har vi ju centrifugal typen också som i princip är en remdriven turbo.

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
Daaze Rent A Retard !
25 februari 2008 · 674 Inlägg

kör  med både och, då slipper man vela big_smile

sen om det är bättre eller sämre vet jag ej, men det är iaf tufft, tror vw har börjat sälja golfar och kanske även på dom andra modellerna men både turbo och kompressor tongue

sen att det är dyrt är en annan femma tongue big_smile

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm
liddan Oldschool
14 juli 2008 · 299 Inlägg

Turbo är ett system som kan användas för att öka effekten i en förbränningsmotor.

Turboaggregatet drivs av energin från motorns egna avgaser och komprimerar den inkommande luften. Detta ger en högre effekt men kan vara oekonomiskt vid låga varvtal, eftersom en turbomatad bensinmotor vanligtvis tillverkas med lägre kompressionsförhållande än en sugmotor, för att undvika knackning (självantändning) när turbon laddar.


Användningsområden
Med en lättrycksturbo (som har en annorlunda tryckklocka, och inte som många tror ett mindre turboaggregat) kan en bensinmotor tillverkas med högt kompressionsförhållande så att verkningsgraden blir bra även vid låg belastning. SAAB har experimenterat med motorer som har variabel kompression så att de kan köras effektivt både vid hög och vid låg belastning. BMW och Volkswagen har kompletterat turboaggregatet med en mekaniskt driven kompressor. Vid låga varvtal, innan turboaggregatet laddar, sköter kompressorn om att ladda och vid högre varvtal tar sedan turboaggregatet över.

Turboaggregat är vanliga på dieselmotorer, vilket medför effektivare bränsleanvändning, se turbodiesel. På fordon med dieselmotorn hörs turbon tydligt som ett vinande ljud när fordonet accelererar.


Bilmärken
1962 var det endast två bilmärken som använde turbodrift på bensinmotorer, Oldsmobile Cutlass Jetfire och Chevrolet Corvair Monza. Sedermera har fler biltillverkare anammat tekniken.


Teknik 
Trycket som ett turboaggregat pumpar upp begränsas av en så kallad wastegate som är en variabel ventil före turbon som reglerar avgastrycket. Denna styrs av trycket som den själv reglerar. När laddtrycket når det förutbestämda värdet öppnas en ventil med hjälp av en tryckklocka (intern wastegate) eller en kolv (extern wastegate). Intern är vanligast och sitter inbyggd i turbons turbinhus, medan en extern sitter monterad på grenröret.

Wastegaten fungerar så att när porten öppnar, passerar avgaserna förbi turbinen och trycket på turbinen minskar. Därmed saktar den ned och laddtrycket avtar.

En nackdel med turbodrift är värmeutvecklingen som sker i turboaggregatet, dels genom avgaserna som kan ha temperaturer på 800 °C och dels genom luften som blir varm när den komprimeras. Därför passerar luften en s.k. intercooler eller laddluftkylare, som sitter monterad efter turbon för att sänka inloppsluftens temperatur. Detta motverkar spikningar och höjer motorns verkningsgrad. Den sänkta temperaturen gör även att luften tar mindre plats och man kan då få in ännu mera luft i motorn.

Värmen är också ett problem för turbons smörjning. Turbon varvar upp till 100 000 rpm vilket inga kullager klarar av, och därför är axeln lagrad med ett glidlager som smörjs med motorolja. Oljan kan dock koka - om turbon inte kyls ordentligt - vilket leder till haveri. Därför kyls turbon både med oljan och vatten från motorns kylsystem. SAAB använde luftkylda turboaggregat i början vilket ofta ledde just till haveri.

När man varvar en turbomotor, så laddtryck byggs upp, och sedan släpper gasen (stänger gasspjället) för t. ex. växling, har luftströmmen som turbon genererar ingenstans att ta vägen, utan studsar mot gasspjället, ger en tryckstöt tillbaka mot turbon och bromsar ner turbinen kraftigt. En nerbromsad turbin innebär i sin tur att turbinen behöver varva upp igen för att leverera önskat laddtryck vilket kan betyda försämrad motorrespons. Långsiktigt är detta inte bra för turbon och därför sitter det ofta en avlastningsventil monterad på något tryckrör efter turbon som släpper ut den luft som annars hade bromsat turbon. Normalt är denna återcirkulerande och leder tillbaka luften till insugsröret mellan luftfiltret och turbon. På senare tid har det emellertid blivit populärt att montera en så kallad öppen dumpventil, eller "dump", som släpper ut denna luft i atmosfären med ett ljudligt "pys"-ljud, eller, på vissa aggregat, ett visslande ljud.

Inte alla turboaggregat har avlastningsventil originalmonterad.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En kompressor komprimerar exempelvis luft. Kompressorerna brukar delas in i tre kategorier; kolvkompressorer, radialkompressorer och axialkompressorer. Kompressorer används även i vissa förbränningsmotorer för att höja effekten. Till skillnad från en turbo så laddar en kompressor hela tiden. Detta ger en stark motor redan från början, till skillnad från en turbo som "aktiveras" någon sekund efter att gasen pressas ner. En kompressordriven motor kan, men behöver inte, kännas igen på ett vinande ljud från motorn.

Speciellt inriktade på kompressorer i bilar är Mercedes-Benz som använder dem i många av sina modeller, även bland de billigare motorerna. Det ger ett högt vridmoment över ett brett register och redan från låga varvtal. Genom att kunna ändra mycket på och runt kompressorerna har Mercedes inte särskilt många olika motorer, men många olika effekter ur samma motor

Waho Allmänt Jobbig
15 juli 2008 · 1 200 Inlägg

camaro67 skrev:
Ett jäkla oväsen?! De är ju de underbaraste ljudet som finns! Kompressor laddar ju från botten till skillnad mot en turbo så jag tror att man får en mer lättkörd bil. Kompressor är manligare än turbo

Manligt att köra lättkört, när blev de det ? tongue
Och nu märkte ja att det fanns en sida två i den här tråden, så jag kan inte bidra med ngt vettigt efter alla svar som är bättre än mitt lol

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious
patrik-23
21 juli 2008 · 50 Inlägg

MeloveGolf skrev:

AxlSam skrev:
Är väl endast mercedes som bygger med kompressor..

roll

Ford,Chevrolet,Volkswagen och många många mer....

vw gör inga bilar med kompressor idag. jo just de en modell gör dom de med å de är golf gt om jag inte är ute å cyklar

Hej FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt mail. Jag har ingenting att göra med FARC, al-Jihad eller PKK. Jag har aldrig gjort Sawm eller tillverkat biologiska vapen, jag vet knappt ens vad Al Manar betyder. Men tack för visat intresse!

PS. Terroristattacker kommer knappast att planeras över okrypterade mail. Sabba FRA-lagen
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang