3:ans växel har varit en svaghet i Volvos alla lådor från M45 och nyare, dock är M90 mycket bättre men även den är det oftast 3:ans växel som ger upp först, ett bra sätt att spara lådorna är att vänta med att kliva på full gas innan man fått upp kopplingen helt.
Jag har kört en 240 med 360 hk och M46 & den höll riktigt bra, tillslut var det OD:n som gav upp, det finns ju iofs olika M46 oxå, det finns en tidig med skjutknapp och grövre splines på ingående axel och sen finns den vanligast med 22 splines och så finns det en M46-R som satt på bl.a 240 turbo och den hade en något förstärkt OD.
Det är j*vligt lätt att ta dö på en låda om man t.ex sätter dit en zinter-koppling eller liknande, ifall man kör med standardlåda så ska man även ha en organisk lamell som kan fjädra lite.
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må