2167
Sök

Hållbarhet M46?

turboabstinens
442 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
Hejsan.
Hör hela tiden att Volvos m46låda är bättre än m47 men bäst är ändå m90.. Men vill ha mer specifierade svar, ungefär hur mycket står en M46a pall för? Jag menar, 740 tic har ju m46 original.

Ge gärna exempel på vad ni kört för något och hur det höll.

ocertifierad klåpmekare

486 Inlägg
25 februari 2008
Jag har rasat 2st M46 lådor med originalmotor och 3" avgas, alltså ca 175hk/250nm. Det är en riktigt sunkig låda enligt mig.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

74 Inlägg
27 februari 2008
finns ju 2 m90 lådor vet  ej va dom heter, men den första kom på 940 -95 turbo modellerna, farsans m90 på hans 940ltt -96 (endast höjt ladd) har 3an rasat på känt fel på m90.. m46 tror ja inte håller så bra om man trimmar, men orginal brukar ju dom flesta lådor hålla.. om du vill ha en bra låda köp en moddad zf låda..

Darth Vader
1 644 Inlägg
27 februari 2008
Tomas_H skrev:
Jag har rasat 2st M46 lådor med originalmotor och 3" avgas, alltså ca 175hk/250nm. Det är en riktigt sunkig låda enligt mig.

Jag tycker det är lustigt att höra hur vissa sågar vissa växellådor så hårt, när det kör omkring tiotusentals människor varje dag med dessa lådor utan att rasa dem gång på gång.

Min egna åsikt angående detta är att om man kör någorlunda vettigt, och inte kastar i växlarna utan nån tillstymmelse till försiktighet så håller växellådorna bra. Gör man inte detta, så klart fan de gör sönder efter ett tag. Jag har åkt med folk som har rasat växellådor, och man förstår verkligen varför när man ser på deras sätt att växla, jag växlar inte så med mina likvärdiga växellådor, men de håller, och jag kommer fram lika fort som dom gör ändå. Bara det att min inte smäller like "coolt" när jag sparkar vxlarna på plats.

Braaaaap?

4 001 Inlägg
27 februari 2008
3:ans växel har varit en svaghet i Volvos alla lådor från M45 och nyare, dock är M90 mycket bättre men även den är det oftast 3:ans växel som ger upp först, ett bra sätt att spara lådorna är att vänta med att kliva på full gas innan man fått upp kopplingen helt.

Jag har kört en 240 med 360 hk och M46 & den höll riktigt bra, tillslut var det OD:n som gav upp, det finns ju iofs olika M46 oxå, det finns en tidig med skjutknapp och grövre splines på ingående axel och sen finns den vanligast med 22 splines och så finns det en M46-R som satt på bl.a 240 turbo och den hade en något förstärkt OD.

Det är j*vligt lätt att ta dö på en låda om man t.ex sätter dit en zinter-koppling eller liknande, ifall man kör med standardlåda så ska man även ha en organisk lamell som kan fjädra lite.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

74 Inlägg
27 februari 2008
kolvas skrev:
3:ans växel har varit en svaghet i Volvos alla lådor från M45 och nyare, dock är M90 mycket bättre men även den är det oftast 3:ans växel som ger upp först, ett bra sätt att spara lådorna är att vänta med att kliva på full gas innan man fått upp kopplingen helt.

Jag har kört en 240 med 360 hk och M46 & den höll riktigt bra, tillslut var det OD:n som gav upp, det finns ju iofs olika M46 oxå, det finns en tidig med skjutknapp och grövre splines på ingående axel och sen finns den vanligast med 22 splines och så finns det en M46-R som satt på bl.a 240 turbo och den hade en något förstärkt OD.

Det är j*vligt lätt att ta dö på en låda om man t.ex sätter dit en zinter-koppling eller liknande, ifall man kör med standardlåda så ska man även ha en organisk lamell som kan fjädra lite.

rätt kolvas:) växellådorna är byggda efter bilens orginal effekt och "normal" kör stil.. vill man ha kul å svina runt så ska man istort sätt förstärka varenda växellåda:P

Smålänning
7 887 Inlägg
27 februari 2008
En polare rasade sin låda med 190 hk på en grusväg... Spann ner i en grop så small det bara till... Skitlådor...
Lägg ut det lilla extra på M90... Det betalar sig troligen i längden...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 001 Inlägg
27 februari 2008
twin_cam skrev:
En polare rasade sin låda med 190 hk på en grusväg... Spann ner i en grop så small det bara till... Skitlådor...
Lägg ut det lilla extra på M90... Det betalar sig troligen i längden...

Den lådan var troligtvis misshandlad innan, visst håller M90 bättre men att helt döma ut M46 är nog lite överdrivet...
Ska man trimma och sätta dit starkare koppling så skulle jag nog skaffa en Getrag M50 eller M51 för dom pallar med ca 400-450 hk, vet inte riktigt var M90 börja ge upp men några kompisar till mig har ju rasat dom med, men visst man kan rasa vilken låda som helst...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

74 Inlägg
27 februari 2008
precis m90 håller kanske lite bättre än m46an, ska de hålla byt till zf låda..

4 001 Inlägg
27 februari 2008
J-Lindgren skrev:

Ja, eller till Sellholms M47000 eller Davidsson-låda... fast dt är inte så kul att åka med rakskuret, det låter lite.

1 311 Inlägg
27 februari 2008
kolvas skrev:
J-Lindgren skrev:

Ja, eller till Sellholms M47000 eller Davidsson-låda... fast dt är inte så kul att åka med rakskuret, det låter lite.

Ja den lådan kan jag varmt rekomendera, körde med den+ sekventiellt spakställ och jag hade ståballe första provturen, växlade utan koppling på ca 0.1 sek och vilket jääävla drag, och det ljudet sen MMmmmmmMmmmm.... vilket härligt ljud! helt oslagbart! saknar den lådan faktiskt!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

74 Inlägg
28 februari 2008
Corpze skrev:
kolvas skrev:
J-Lindgren skrev:

Ja den lådan kan jag varmt rekomendera, körde med den+ sekventiellt spakställ och jag hade ståballe första provturen, växlade utan koppling på ca 0.1 sek och vilket jääävla drag, och det ljudet sen MMmmmmmMmmmm.... vilket härligt ljud! helt oslagbart! saknar den lådan faktiskt!

ok låter väldigt trevligt, vart får man tag i den lådan då?

4 001 Inlägg
28 februari 2008
www.krokenrallyteam.com är återförsäljare för Davidsson
http://www.sellholm.se/ där hittar du telefonnummer och mail m.m
http://www.tractive.se/?id=02 jag glömde Tractive innan men då får man räkna med att punga ut en 100k för en låda

74 Inlägg
28 februari 2008
kolvas skrev:
www.krokenrallyteam.com är återförsäljare för Davidsson
http://www.sellholm.se/ där hittar du telefonnummer och mail m.m
http://www.tractive.se/?id=02 jag glömde Tractive innan men då får man räkna med att punga ut en 100k för en låda

tackar

turboabstinens
442 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
Hm okej, lutar åt att jag köper en bil med M46an och kör tills det rasar, tycker jag inte kör/växlar allt för våldsamt. Organisk lamell, original tryckplatta (om den är fräsh..) och M46 till en början, sen kan man ju pröva på ZF-lådor och M90-modellen.

Vad behövs för att få dit en ZF-låda då?
Gäller en B21E.
Senast redigerat av bluelight (28 februari 2008)

ocertifierad klåpmekare

4 001 Inlägg
28 februari 2008
bluelight skrev:
Hm okej, lutar åt att jag köper en bil med M46an och kör tills det rasar, tycker jag inte kör/växlar allt för våldsamt. Organisk lamell, original tryckplatta (om den är fräsh..) och M46 till en början, sen kan man ju pröva på ZF-lådor och M90-modellen.

Gäller en B21E.

En M46 ska behandlas riktigt dåligt ifall den ska rasa med en B21E, ifall du rasar flera M46:or med en B21E så borde du kolla över din körstil innan du tittar på att byta till bättre låda

Smålänning
7 887 Inlägg
28 februari 2008
kolvas skrev:
bluelight skrev:

Gäller en B21E.

En M46 ska behandlas riktigt dåligt ifall den ska rasa med en B21E, ifall du rasar flera M46:or med en B21E så borde du kolla över din körstil innan du tittar på att byta till bättre låda

Håller helt med där. 120 hk eller vad de är i en B21E KAN inte rasa en M46 om man kan köra...

Den jag vet som rasat rasade av 190+ turbohästar...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

8 156 Inlägg
28 februari 2008
kolvas skrev:

Menar du att det inte går att lägga i R(acing)-växeln när man kör på 5:an? roll

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

4 001 Inlägg
28 februari 2008
Phaetoon skrev:

Har du provat?
Jag har försökt att få backen på Mazda 626 i 70 km/h, det var helt omöjligt! Det knackade och lät & jag tog i med bägge händerna tills spakstället brast men jag fick inte i backen! lol

Absolut lättaste sättet att rasa en M46 är att antingen sidsteppa kopplingen på 1:ans växel eller skicka i 3:an vid en fullgasväxling utan att ha en tendens till att släppa gasen.

Smålänning
7 887 Inlägg
28 februari 2008
kolvas skrev:
Phaetoon skrev:

Har du provat?
Jag har försökt att få backen på Mazda 626 i 70 km/h, det var helt omöjligt! Det knackade och lät & jag tog i med bägge händerna tills spakstället brast men jag fick inte i backen! lol

Absolut lättaste sättet att rasa en M46 är att antingen sidsteppa kopplingen på 1:ans växel eller skicka i 3:an vid en fullgasväxling utan att ha en tendens till att släppa gasen.

Hehe, på en automatväxlad Mitsubishi galant så går det slänga i backen i 70 big_smile Och över de big_smile big_smile
Men man får inte så mycket annat än motorstopp hmm Det har jag testat smile

Men om man backar i full fart och slänger i drivern tongue Då får man en rejäl börn big_smile

Fan va kul vi hade den dagen jag om en polare big_smile

Nog med OT wink

Sök