Vad ska man tänka på vid köp av utombordare? (båtmotor)

blacken
21 juni 2009 ·

-Mackan- skrev:

blacken skrev:

-Mackan- skrev:
Konstig slogan återförsäljarna använder sig av då.....



"Vill du också göra en insats för miljön?

Evinrude E-TEC är världens miljövänligaste utombordsmotor."

Och när vart en tvåknack miljövänligare än en fyrknack?? "once in a blue moon"..

Tekniken går framåt.

Saxat från Evinrudes hemsida.

http://www.evinrude.com/en-US/Media.Cen … 4.2005.htm

"According to the EPA, BRP was selected by the jury because its Evinrude® E-TECTM technology has redesigned engine technology for boating. "The EPA jury originally thought they would have to go to a four-stroke engine to achieve such important air quality benefits. We've demonstrated that our E-TEC two-stroke outboard engine carbon monoxide emissions are typically 30 to 50 percent lower than a similar four-stroke engine and, at idle, are lower by a factor of 50 to 100 times", said José Boisjoli, President and Chief Executive Officer, BRP.

This is the first time ever that a marine engine manufacturer receives a Clean Air Excellence Award by the EPA. Evinrude E-TEC is an advanced two-stroke direct injection outboard engine that produces lower exhaust emissions including lower carbon monoxide emissions than four-stroke engines, providing a cleaner, quieter and safer boating environment. E-TEC technology meets stringent 2006 EPA, European Union (EU), and 2008 California Air Resources Board (CARB) 3-Star ultra-low emissions standards.

"Today is a great day for BRP! E-TEC's environmental attributes are being recognized by EPA and, for BRP, this is a great achievement because it testifies to our capacity to marry high performance two-stroke technology and environmental protection benefits," said José Boisjoli. "I'm honored to receive the U.S. EPA Clear Air Excellence Award on behalf of our employees who have once again demonstrated BRP's leadership in the motorized recreational vehicles industry."

"yeah right" Dom nämner inte ett skvatt om överskottsoljan som tvåknack ångerna är fulla av.. Tror inte inte så mycket på det där. Visserligen så är man en "glad amatör", men har lite svårt att få in att en motor som släpper ifrån sig förbränningsgaser varje varv, kan lämna ifrån sig mindre avgaser vid samma varvtal, än en likvärdig som lämnar avgaserna varannat varv. Och där smörjmedlet ej heller är i direktkontakt med förbränningsluften..liksom...

Senast redigerat av blacken (21 juni 2009)

-Mackan- Fire And Silk
21 juni 2009 · 2 254 Inlägg

blacken skrev:

-Mackan- skrev:

blacken skrev:

Och när vart en tvåknack miljövänligare än en fyrknack?? "once in a blue moon"..

Tekniken går framåt.

Saxat från Evinrudes hemsida.

http://www.evinrude.com/en-US/Media.Cen … 4.2005.htm

"According to the EPA, BRP was selected by the jury because its Evinrude® E-TECTM technology has redesigned engine technology for boating. "The EPA jury originally thought they would have to go to a four-stroke engine to achieve such important air quality benefits. We've demonstrated that our E-TEC two-stroke outboard engine carbon monoxide emissions are typically 30 to 50 percent lower than a similar four-stroke engine and, at idle, are lower by a factor of 50 to 100 times", said José Boisjoli, President and Chief Executive Officer, BRP.

This is the first time ever that a marine engine manufacturer receives a Clean Air Excellence Award by the EPA. Evinrude E-TEC is an advanced two-stroke direct injection outboard engine that produces lower exhaust emissions including lower carbon monoxide emissions than four-stroke engines, providing a cleaner, quieter and safer boating environment. E-TEC technology meets stringent 2006 EPA, European Union (EU), and 2008 California Air Resources Board (CARB) 3-Star ultra-low emissions standards.

"Today is a great day for BRP! E-TEC's environmental attributes are being recognized by EPA and, for BRP, this is a great achievement because it testifies to our capacity to marry high performance two-stroke technology and environmental protection benefits," said José Boisjoli. "I'm honored to receive the U.S. EPA Clear Air Excellence Award on behalf of our employees who have once again demonstrated BRP's leadership in the motorized recreational vehicles industry."

"yeah right" Dom nämner inte ett skvatt om överskottsoljan som tvåknack ångerna är fulla av.. Tror inte inte så mycket på det där..

OK. Det behöver du inte göra. Du får tro på precis vad du vill.

"Det är som i Östersjön valfritt"

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
blacken
21 juni 2009 ·

-Mackan- skrev:

blacken skrev:

-Mackan- skrev:
Tekniken går framåt.

Saxat från Evinrudes hemsida.

http://www.evinrude.com/en-US/Media.Cen … 4.2005.htm

"According to the EPA, BRP was selected by the jury because its Evinrude® E-TECTM technology has redesigned engine technology for boating. "The EPA jury originally thought they would have to go to a four-stroke engine to achieve such important air quality benefits. We've demonstrated that our E-TEC two-stroke outboard engine carbon monoxide emissions are typically 30 to 50 percent lower than a similar four-stroke engine and, at idle, are lower by a factor of 50 to 100 times", said José Boisjoli, President and Chief Executive Officer, BRP.

This is the first time ever that a marine engine manufacturer receives a Clean Air Excellence Award by the EPA. Evinrude E-TEC is an advanced two-stroke direct injection outboard engine that produces lower exhaust emissions including lower carbon monoxide emissions than four-stroke engines, providing a cleaner, quieter and safer boating environment. E-TEC technology meets stringent 2006 EPA, European Union (EU), and 2008 California Air Resources Board (CARB) 3-Star ultra-low emissions standards.

"Today is a great day for BRP! E-TEC's environmental attributes are being recognized by EPA and, for BRP, this is a great achievement because it testifies to our capacity to marry high performance two-stroke technology and environmental protection benefits," said José Boisjoli. "I'm honored to receive the U.S. EPA Clear Air Excellence Award on behalf of our employees who have once again demonstrated BRP's leadership in the motorized recreational vehicles industry."

"yeah right" Dom nämner inte ett skvatt om överskottsoljan som tvåknack ångerna är fulla av.. Tror inte inte så mycket på det där..

OK. Det behöver du inte göra. Du får tro på precis vad du vill.

"Det är som i Östersjön valfritt"

Lite OT kanske, men brorsan och farsan hade en Evinrude 33:a Sport twin i en båt. HELVETE! vad den gick, den hade man mycket skoj med på somrarna..smile Men den drog över 20 lit/tim vid fullgas.sad

Senast redigerat av blacken (22 juni 2009)

Rallyhalle
21 juni 2009 · 4 299 Inlägg

hangman skrev:
tjena, märks att en del folk inte vet var dom pratar om. Hur du än vrider och vänder på det drar en 4 taktare MYCKET mindre bensin än 2 takt då han tänder dubbelt så många gånger sen har du den dyra 2 taktsoljan, inte slänger man någon billig skräp olja i en motor för 20-50 000 kr? Nej, inte jag iaf.

har du en 100 hk 2 takt, måste du upp i 150 hk 4-takt för samma prestanda. men drar avsevärt mycket mindre bensin. Vi i familjen har 2 båtar. en 50 hk 4 takt och en 60 hk 2 takt. 20 minuter lek med 2 takt är 20 liter. 20 min med 4 takt är inte ens 3 liter.

4-takt är mycket mer stöldbegärligt och mycket dyrare i inköp, men har bättre andrahandsvärde.

allt handlar om vad man ska göra, åka vattenskidor är värdelöst på 4 takt då man måste upp snabbt.

Mvh kim

Märks att du antagligen inte uppdaterat dig angående båtmotorer dom senaste åren iaf.
Dagens 2-taktare är fullt kapabla till att dra mindre bränsle än en 4-taktare.

Evinrude E-tec och Mercury Optimax använder sig av spridare istället för förgasare och spolkanaler.
Resten kan du läsa du läsa i -Mackan-s inlägg.

blacken
21 juni 2009 ·

Rallyhalle skrev:

hangman skrev:
tjena, märks att en del folk inte vet var dom pratar om. Hur du än vrider och vänder på det drar en 4 taktare MYCKET mindre bensin än 2 takt då han tänder dubbelt så många gånger sen har du den dyra 2 taktsoljan, inte slänger man någon billig skräp olja i en motor för 20-50 000 kr? Nej, inte jag iaf.

har du en 100 hk 2 takt, måste du upp i 150 hk 4-takt för samma prestanda. men drar avsevärt mycket mindre bensin. Vi i familjen har 2 båtar. en 50 hk 4 takt och en 60 hk 2 takt. 20 minuter lek med 2 takt är 20 liter. 20 min med 4 takt är inte ens 3 liter.

4-takt är mycket mer stöldbegärligt och mycket dyrare i inköp, men har bättre andrahandsvärde.

allt handlar om vad man ska göra, åka vattenskidor är värdelöst på 4 takt då man måste upp snabbt.

Mvh kim

Märks att du antagligen inte uppdaterat dig angående båtmotorer dom senaste åren iaf.
Dagens 2-taktare är fullt kapabla till att dra mindre bränsle än en 4-taktare.

Evinrude E-tec och Mercury Optimax använder sig av spridare istället för förgasare och spolkanaler.
Resten kan du läsa du läsa i -Mackan-s inlägg.

"men har lite svårt att få in att en motor som släpper ifrån sig förbränningsgaser varje varv, kan lämna ifrån sig mindre avgaser vid samma varvtal, än en likvärdig som lämnar avgaserna varannat varv. Och där smörjmedlet ej heller är i direktkontakt med förbränningsluften.."
och hur fasen smörjs motorn då??

aha_100
22 juni 2009 · 535 Inlägg

köpte en yamha 4hk 4takt för ett år sedan.. Tycker inte den går så tyst. får ju släppa gasen för att kunna prata. Dock går den fint på tomgång.

Sen drar den knappt nå soppa alls. 1 liters inbygd tank som man klarar sig en 40 minuter på kanske. Fullgas då.

Sushikocken Sleeper
22 juni 2009 · 3 084 Inlägg

E-tec är väl elektronisk direktinsprutning sprutar in rätt mängd bränsle i cyllen borde ju rent logiskt göra att den drar mindre.

Från norsk båttidning http://www.fischemarine.com/admin/uploa … spx?id=214 läs och begrunda

Elektronikken styrer nå
Raskt kom bensininnsprøytningen i fokus.
Det var her det kunne gjøres noe. Den
tradisjonelle, mekaniske forgasseren bar
hovedskylden for den dårlige forbrenningen,
det høye brennstofforbruket og det
velkjente lydnivået.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
niclas_swe bitter besserwisser
22 juni 2009 · 644 Inlägg

Tänk på att 2T inte är godkända i ett antal mindre sjöar i Sverige.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 juni 2009 · 3 404 Inlägg

Evinrude E-Tech är en av marknadens absolut bästa motorer.

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Pumpe
23 juni 2009 · 23 Inlägg

Regisrera dig på ett båtforum boatlife eller boatsite. Du får garanterat bättre svar där.
Angående 2takt/4-takt. Mercury verado 275hk 4takt drar ganska precis lika mycket som Evinrudes gamla 275 v8 2takt från 90 talet på fullgas. Däremot är den väldigt snål på lågvarv.
Ni snackar om oljan som pumpas ut i avgaserna. Oljan till Evinrude e-tec är gjord för att förbrännas. och evinrudes större motorer drar oftast mindre än 0.25% olja.
E-tec finns även i snöskotrar och där känner man ingen oljelukt på avgaserna, kallstartar man en bil så luktar det mer om avgaserna. Dessa drar dessutom oftast mindre bränsle än motsvarande 4taktare.

-Mackan- Fire And Silk
23 juni 2009 · 2 254 Inlägg

En till väldigt givande video, ett oberoende test "team" testar en 225HK Evinrude E-Tec. Här sägs bland annat vad man behöver veta ang service. Men även miljöaspekter och effektivitet nämns.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
blacken
24 juni 2009 ·

Pumpe skrev:
Regisrera dig på ett båtforum boatlife eller boatsite. Du får garanterat bättre svar där.
Angående 2takt/4-takt. Mercury verado 275hk 4takt drar ganska precis lika mycket som Evinrudes gamla 275 v8 2takt från 90 talet på fullgas. Däremot är den väldigt snål på lågvarv.
Ni snackar om oljan som pumpas ut i avgaserna. Oljan till Evinrude e-tec är gjord för att förbrännas. och evinrudes större motorer drar oftast mindre än 0.25% olja.
E-tec finns även i snöskotrar och där känner man ingen oljelukt på avgaserna, kallstartar man en bil så luktar det mer om avgaserna. Dessa drar dessutom oftast mindre bränsle än motsvarande 4taktare.

är bara nyfiken hur en motor som tänder varje varv och släpper ut avgaser, kan vara miljövänligere än en motor som tänder varannat varv??, och då även sett till att tvåknacken varvar avsevärt mer än fyrknacken, för att gör samma "jobb"..
Och oförbränd olja/bensin åker ut ur cylindern på en tvåknack speciellt vid maxvarv, garanterat, även om den senare förbränns så bildar den sotpartiklar. Även om oljan är "designad" att förbrännas, (som all tvåknackolja är)..

Senast redigerat av blacken (24 juni 2009)

Rquired Allmänt envis
24 juni 2009 · 12 512 Inlägg

blacken skrev:

Pumpe skrev:
Regisrera dig på ett båtforum boatlife eller boatsite. Du får garanterat bättre svar där.
Angående 2takt/4-takt. Mercury verado 275hk 4takt drar ganska precis lika mycket som Evinrudes gamla 275 v8 2takt från 90 talet på fullgas. Däremot är den väldigt snål på lågvarv.
Ni snackar om oljan som pumpas ut i avgaserna. Oljan till Evinrude e-tec är gjord för att förbrännas. och evinrudes större motorer drar oftast mindre än 0.25% olja.
E-tec finns även i snöskotrar och där känner man ingen oljelukt på avgaserna, kallstartar man en bil så luktar det mer om avgaserna. Dessa drar dessutom oftast mindre bränsle än motsvarande 4taktare.

är bara nyfiken hur en motor som tänder varje varv och släpper ut avgaser, kan vara miljövänligere än en motor som tänder varannat varv??, och då även sett till att tvåknacken varvar avsevärt mer än fyrknacken, för att gör samma "jobb"..
Och oförbränd olja/bensin åker ut ur cylindern på en tvåknack speciellt vid maxvarv, garanterat, även om den senare förbränns så bildar den sotpartiklar. Även om oljan är "designad" att förbrännas, (som all tvåknackolja är)..

Det beror ju helt på motorn och vilken avgasrening den har, även om 2-T i grunden släpper ut mer betyder inte det att man kan göra en sådan snålare/renare än en 4-T...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang