Vad ska man tänka på vid köp av utombordare? (båtmotor)

Rille_745 Volvomekaniker
25 februari 2008 · 299 Inlägg

Jag ska köpa båt motor Utombordare och vet inte så mycket om det:

Vad ska man kolla efter?

Någon som vet var man kan köpa reservdelar till en suzuki utombordare??

Tacksam för alla svar...

Rallyhalle
25 februari 2008 · 4 299 Inlägg

Kan säga att de e ett helvete att köpa delar till en suzuki. Så jag hade köpt en yamaha lr Evinrude/Johnson, men mercury funkar dom med wink

Vad man ska kolla på är servicehistorik, kolla elekriska anslutningar, verkar den fräsch i övrigt. Och glöm inte att fråga när impeller byttes senast. Vet han inte så byt den i vilket fall som helst, brukar i regel bytas vartannat var 3:e år. Och e de 4-takt du ska kolla på så e ju kamremmen en viktig grej att kolla också (precis som me bilar wink )

Rille0
26 februari 2008 · 2 021 Inlägg

satsa på en 4 taktare, vi har en mercury 4 takt o den går riktigt fint, låter MYCKET mindre samt går mycket jämnare än 2 takt

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Sushikocken Sleeper
26 februari 2008 · 3 084 Inlägg

Rille0 skrev:
satsa på en 4 taktare, vi har en mercury 4 takt o den går riktigt fint, låter MYCKET mindre samt går mycket jämnare än 2 takt

nyare motorer märks knappt någon skillnad och 2 taktare känns och är rappare än 4-taktarna

Vi har en mercury 40hk 2-t (1999) och det är knappt märkbar skillnad på ljudet på 2 och 4-t 40hk..
4-taktare är mycket dyrare svårare att serva etc så 2-takt alla dagar i veckan!
å inte fan drar 4-taktare mindre heller..

Senast redigerat av Sushikocken (26 februari 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Rallyhalle
26 februari 2008 · 4 299 Inlägg

E de en tyst motor du är ute efter e de yamahas 4-taktare som gäller. Dom e "tystare" under gång än Mercurys 4-taktare.

4-taktare drar mindre bensin än 2-taktare, oavsett vad som sägs.

Eller Evinrudes E-tech (en 2-taktare me insprutning) drar ungefär lika mycket, likaså har Selva en 2-taktare som drar lika mycket och i vissa fall mindre än en 4-taktare. Men de e motorer som e relativt nya på marknaden än så länge.

camaro67 Meister
26 februari 2008 · 6 763 Inlägg

En riktigt gammal arcimedes(stavning?) vore ballt. Men frågan är väll hur stor motor och vad det är för båt grejorna ska sitta på. Men hittar någon en gammal arcimedes på 40-50hk så säg till mig big_smile Sen är båtmotor ett ord big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
aenfors
26 februari 2008 · 375 Inlägg

Skulle satsa på fyrtakt helt klart. Yamaha och honda kan jag rekomendera.

klimpan
26 februari 2008 · 2 600 Inlägg

vi ha en yamahaifrån 89 50 hk 2 takt 3 cylindrig den gå jämnare än en me två cylindra och gå tystare men du ska satsa på en nyare tongue  men ha kört flera båtar me 2takt två cylindriga och dom ha en tedens att lägga av om man kör i kryp fart tongue  vet inte varför dom vill göra de. men det du ska kolla på är propellen kolla så inte el kontakter och så är erja och skaddade och impellen som en sa fråga när den är bytt. fråga om den är salt vatten körd eller sött vatten körd. är den sötvatten körd så är det säkert i bättre skick än den som ha gått i salt vatten. men men sånt du ser sen smile men mitt tips kör på yamaha (;

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Sushikocken Sleeper
26 februari 2008 · 3 084 Inlägg

E-tec motorerna är bättre än motsvarande fyrtaktarna på typ alla punkter ( drar troligtvis mindre än fyrtaktarna) så blir det en ny motor så skulle jag lätt köpt en med e-tec.! ljudnivå = densamma, bättre acc stort +, billigare service och som jag skrev drar lika mycket ( kanske mindre) och lägre vikt!

tycker de som säger fyrtaktare är överlägsna ska läsa på lite..

Senast redigerat av Sushikocken (26 februari 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
26 februari 2008 · 3 404 Inlägg

Ska du ha lite fart på båten så skulle jag sattsat på en 2-taktare. Evinrude eller Mercury skulle jag kollat på istället för Suzuki. Har inte jobbat på så många Suzuki, och de jag skruvat på har jag enbart servat men jag är som sagt inget storfan av dem. Sattsa på Evinrude/Johnson/Mercury så får du en bra motor som det finns delar till.

Ska du köpa nytt, Evinrude E-tech! Rtitigt trevliga maskiner med massor av vrid.
Lycka till!
//Johannes

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
lapin_kulta Maskinmontör
26 februari 2008 · 139 Inlägg

honda och yamaha 4-takt går tystast men yamahan är lättast att serva...servar ett 30-40 tal utombordare varje höst Jobbar som båt mekaniker

Rwd 4 Fun :D
hangman
21 juni 2009 · 2 174 Inlägg

tjena, märks att en del folk inte vet var dom pratar om. Hur du än vrider och vänder på det drar en 4 taktare MYCKET mindre bensin än 2 takt då han tänder dubbelt så många gånger sen har du den dyra 2 taktsoljan, inte slänger man någon billig skräp olja i en motor för 20-50 000 kr? Nej, inte jag iaf.

har du en 100 hk 2 takt, måste du upp i 150 hk 4-takt för samma prestanda. men drar avsevärt mycket mindre bensin. Vi i familjen har 2 båtar. en 50 hk 4 takt och en 60 hk 2 takt. 20 minuter lek med 2 takt är 20 liter. 20 min med 4 takt är inte ens 3 liter.

4-takt är mycket mer stöldbegärligt och mycket dyrare i inköp, men har bättre andrahandsvärde.

allt handlar om vad man ska göra, åka vattenskidor är värdelöst på 4 takt då man måste upp snabbt.

Mvh kim

Rquired Allmänt envis
21 juni 2009 · 12 512 Inlägg

Kolla lager och dyligt, ryck och snurra lite på propellern och lyssna efter glapp och oljud.

Kolla färgen på skeddan (alltså längst ner), är den av skrapad? Är där hack i denna, några tecken på att motorn slagit i? Samma sak kan man kolla på propellern, har du gått för nära sandstrand blir det som en bläser på dessa.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
loudness
21 juni 2009 · 4 554 Inlägg

om den e gammal kolla så kylvattenstrålen e stark de suger å byta impeller

-Mackan- Fire And Silk
21 juni 2009 · 2 254 Inlägg

Att byta impeller på en utombordare tar allt mellan 15min och 1h beroende på skick på bultar och hur man har löst växelföraren.

Att säga att 4-taktarna går snålare än dagen 2-taktare är en ren lögn.

Jag skulle råda dig att kolla på Johnson eller en Evinrude, de gamla Evinrude och Johnson motorerna är i stortsett samma, reservdels mängden kan jämföras med Volvos 740. De gediget byggda med hög kvalitet, och de håller hur länge som helst om det skötts rätt och riktigt.

Det ultimata valet skulle vara ny eller begagnad Evinrude E-Tec. (2-takt, insprutning)

Varför en E-Tec?



I många fall tystare än 4-Takt.
Snålare än 4-Takt.
Rappare än 4-Takt.
Mer vrid än 4-Takt.
Billigare i inköp.
Lägre service kostnader.
Betydligt lättare.

Jag ser ingen anledning att köpa något annat.


Senast redigerat av -Mackan- (21 juni 2009)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
blacken
21 juni 2009 ·

-Mackan- skrev:
Att byta impeller på en utombordare tar allt mellan 15min och 1h beroende på skick på bultar och hur man har löst växelföraren.

Att säga att 4-taktarna går snålare än dagen 2-taktare är en ren lögn.

Jag skulle råda dig att kolla på Johnson eller en Evinrude, de gamla Evinrude och Johnson motorerna är i stortsett samma, reservdels mängden kan jämföras med Volvos 740. De gediget byggda med hög kvalitet, och de håller hur länge som helst om det skötts rätt och riktigt.

Det ultimata valet skulle vara ny eller begagnad Evinrude E-Tec. (2-takt, insprutning)

Varför en E-Tec?



I många fall tystare än 4-Takt.
Snålare än 4-Takt.
Rappare än 4-Takt.
Mer vrid än 4-Takt.
Billigare i inköp.
Lägre service kostnader.
Betydligt lättare.

Jag ser ingen anledning att köpa något annat.


En anledning finns det, fyrknacken är avsevärt mera miljövänligare än en tvåknack..

-Mackan- Fire And Silk
21 juni 2009 · 2 254 Inlägg

blacken skrev:
En anledning finns det, fyrknacken är avsevärt mera miljövänligare än en tvåknack..

Konstig slogan återförsäljarna använder sig av då.....



"Vill du också göra en insats för miljön?

Evinrude E-TEC är världens miljövänligaste utombordsmotor."

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
blacken
21 juni 2009 ·

-Mackan- skrev:

blacken skrev:
En anledning finns det, fyrknacken är avsevärt mera miljövänligare än en tvåknack..

Konstig slogan återförsäljarna använder sig av då.....



"Vill du också göra en insats för miljön?

Evinrude E-TEC är världens miljövänligaste utombordsmotor."

Och när vart en tvåknack miljövänligare än en fyrknack?? "once in a blue moon"..

-Mackan- Fire And Silk
21 juni 2009 · 2 254 Inlägg

blacken skrev:

-Mackan- skrev:

blacken skrev:
En anledning finns det, fyrknacken är avsevärt mera miljövänligare än en tvåknack..

Konstig slogan återförsäljarna använder sig av då.....



"Vill du också göra en insats för miljön?

Evinrude E-TEC är världens miljövänligaste utombordsmotor."

Och när vart en tvåknack miljövänligare än en fyrknack?? "once in a blue moon"..

Tekniken går framåt.

Saxat från Evinrudes hemsida.

http://www.evinrude.com/en-US/Media.Cen … 4.2005.htm

"According to the EPA, BRP was selected by the jury because its Evinrude® E-TECTM technology has redesigned engine technology for boating. "The EPA jury originally thought they would have to go to a four-stroke engine to achieve such important air quality benefits. We've demonstrated that our E-TEC two-stroke outboard engine carbon monoxide emissions are typically 30 to 50 percent lower than a similar four-stroke engine and, at idle, are lower by a factor of 50 to 100 times", said José Boisjoli, President and Chief Executive Officer, BRP.

This is the first time ever that a marine engine manufacturer receives a Clean Air Excellence Award by the EPA. Evinrude E-TEC is an advanced two-stroke direct injection outboard engine that produces lower exhaust emissions including lower carbon monoxide emissions than four-stroke engines, providing a cleaner, quieter and safer boating environment. E-TEC technology meets stringent 2006 EPA, European Union (EU), and 2008 California Air Resources Board (CARB) 3-Star ultra-low emissions standards.

"Today is a great day for BRP! E-TEC's environmental attributes are being recognized by EPA and, for BRP, this is a great achievement because it testifies to our capacity to marry high performance two-stroke technology and environmental protection benefits," said José Boisjoli. "I'm honored to receive the U.S. EPA Clear Air Excellence Award on behalf of our employees who have once again demonstrated BRP's leadership in the motorized recreational vehicles industry."

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Sushikocken Sleeper
21 juni 2009 · 3 084 Inlägg

Tycker inte man ska säga något om man inte har uppdaterat sig på 40 år skulle alla ggr köpt en E-tec 2t framför en 4t

OT: visste ni att snövit och de sju dvärgarna kom 1937? smile

Och angående olja så behöver man inte köra finaste syntetoljan i en 2takt, Farsan hällde av misstag i grannens gammolja som han haft från sitt oljekar (bilmekaniker) där det var bla diesel, etanol, motorolja etc båten rök som fan och det såg ut som en oljetanker kapsejsat utanför brygga men den gick bra länge... sen tankade man i riktig blandning och den gick hur fint som helst.

Senast redigerat av Sushikocken (21 juni 2009)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang