5291
Sök

Fototips inför Elmia mässan.

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
27 februari 2008
nygren_iv skrev:
Jill: det är väll inga problem att skruva upp ISO på 40D heller tycker jag..  som bilden jag visade där uppe..  me 1600 ISO..  inte mycket brus i den..  visst är MK3an strået vassare, men då får man lägga ut 50-60 tusen utöver 40D priset oxå.. å då kan man klara lite brus big_smile

Maken vill ha MarkIII då han tröttnat på att ha 400D big_smile men visst kan man höja ISOn, men med brusiga resultat självklart. Det är natt o dag i skillnaden på 40D och 400D och jag tror inte att det är så många här som har kameror som klarar högre ISO tal därav mina rekomendationer....

Fast att ta den bilden som du gjorde msd ISO 1600 var inte så rättvist då den var as-tråkig wink hade gärna sett den första bilden med den ISOn... riktigt läcker bild!!smile

RE-雨宮
481 Inlägg
27 februari 2008
Jill skrev:
chrno skrev:
Jill skrev:
Att höja ISOn över 100 är en av fotografens dödssynder om man vill ha riktigt bra bilder big_smile
Om man bara ska ha dom för sig själv så är det fritt fram med ISOn tongue

Stativ och tålamod är ett måste. Blixten, andvänd på rätt sätt är en mycket bra grej!

Kommer en artikel i nästa Stylingbörsen om digitalkameran wink

Inte om man har en Nikon D3..

Fast nu läste jag att du hade Canon så då förstår jag dig wink

Om jag hade haft en MarkIII hade jag inte heller haft något som helst problem tongue

Fast å andra sidan har jag inget problem så att jag behöver öka ISOn wink haha...
Som det ser ut nu blir det ett Canon 24/1.4L som åker med och stativ samt mest fotografering innan öppning big_smile

Sen att det inte går att jämföra ISO på en markIII och en D3 är ju en annan sak. Fast markIII'an är bra den också.

RE-Amemiya Kitted FD3S

4 418 Inlägg
27 februari 2008
chrno - Varför går det inte att jämföra tycker du? Personligen skulle jag ta en MarkIII alla dar i veckan före en D3. Så på det sättet, kvalitetsmässigt kan jag hålla med att man inte kan jämföra, men ISOn ska dom kunna hantera på liknande bra sätt!
Senast redigerat av Jill (27 februari 2008)

schtek
478 Inlägg
27 februari 2008
Skulle också tagit MarkIII framför vad som helst.

paparazzi
349 Inlägg
27 februari 2008
personligen skulle jag inte tacka nej till nya D3an faktiskt..  är grymt sugen på att byta system.. men canon kommer väl med en ny 5D snart.. som antagligen är mer prisvärd..

Kontakta mig om ni vill få bilen fotad i Karlstad med omnejd.
------------ www.ENfoto.nu -------------
www.karlstadracing.nu - för bilfolk i Karlstad med omnejd.

4 418 Inlägg
27 februari 2008
nygren_iv skrev:
personligen skulle jag inte tacka nej till nya D3an faktiskt..  är grymt sugen på att byta system.. men canon kommer väl med en ny 5D snart.. som antagligen är mer prisvärd..

Klart man inte tackar nej om man får den tongue

Men om man ska lägga ut pengarna i dom prisklasserna så är Canon överlägset både i hus & objektiv smile

schtek
478 Inlägg
27 februari 2008
Jag tittar inte åt Nikon, säger inte att det är dåligt, det är man dum om man gör.
Men jag är canon människa bara. Så Canon gäller för mig med:)

580 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
Kul att det disskuteras!. Besiktade bilen igår och det visade sig att mina övertidspengar inte skulle få räcka till nått objektiv sad . Så jag får helt enkelt göra mitt bästa med 28-75 gluggen. Men tråden får inte spåra ur till nån Nikon VS Canon bara.

paparazzi
349 Inlägg
27 februari 2008
hursomhellst så kommer du få stiliga bilder me 28-75 smile

Kontakta mig om ni vill få bilen fotad i Karlstad med omnejd.
------------ www.ENfoto.nu -------------
www.karlstadracing.nu - för bilfolk i Karlstad med omnejd.

schtek
478 Inlägg
27 februari 2008
bara det är canon så 8-)
hehe kiddin.

RE-雨宮
481 Inlägg
27 februari 2008
Jill: Men allvarligt.

D3an är en helt ny generation när det gäller brus. Läs vilken ny fototidning som helst.
försök att få 125del i slutartid, på bländare 5.6 mitt i natten. O dessutom få en bra bild med en MkIII

Du får gärna älska Canon för hur knapparna sitter, hur autofokusen funkar, hur den hanterar iso,n

Men faktum är att fruktansvärt många proffsfotografer går över till Nikon iom D3'an.
Plus att väldigt många kör med adaptrar till Nikons objektiv för att dom faktiskt är bättre.

Bra exempel är Canons 16-35 II L, som inte alls är speciellt bra. Jämfört med Nikons 14-24 2.8

Personligt tycke och smak har jag ingenting emot, där kan vi slå varandra blodiga, eller tjata hål i huvudet på varandra. Men detta är ju fakta, både mätbart, och synligt. smile

Jag undrar förresten varför nästan ingen använder en Mark III i studio... wink
Senast redigerat av chrno (27 februari 2008)

RE-Amemiya Kitted FD3S

Smålänning
7 887 Inlägg
27 februari 2008
Tips om ett FETT objektiv för er CANON-fotografer smile

http://www.canon.se/Images/EF%20S17-55%20200_tcm87-344285.JPG
17-55, bländare 2,8 över hela brännvidden och bildstabilisator smile

Ett Nästan lika fett objektiv åt oss NIKON-fotografer

Och ett för oss darrhänta NIKON-fotografer Bländare 1,4 Visseligen fast 50 mm brännvidd, men ändå wink

Gick tyvärr inte länka in bilder från NIKON:s sida sad

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 418 Inlägg
27 februari 2008
twin_cam skrev:
Tips om ett FETT objektiv för er CANON-fotografer smile

http://www.canon.se/Images/EF%20S17-55% … 344285.JPG
17-55, bländare 2,8 över hela brännvidden och bildstabilisator smile

Ett Nästan lika fett objektiv åt oss NIKON-fotografer

Och ett för oss darrhänta NIKON-fotografer Bländare 1,4 Visseligen fast 50 mm brännvidd, men ändå wink

Gick tyvärr inte länka in bilder från NIKON:s sida sad

Det där objektivet från Canon suger.
Mitt är inne åter igen på reklamation, blir utbytt nu för andra gången... suger in skit mellan linserna... Ska byta till ett 24/ f1.4 L när jag fått godkänt ifrån Canon...

Det ska Canon ha guldstjärna för... grym service!!! Du blir aldrig missnöjd vid reklamation! smile

4 418 Inlägg
27 februari 2008
chrno skrev:
Jill: Men allvarligt.

Ja, jag är allvarlig. Fattar inte varför Nikkon ägare har sånna komplex...*suck* Nåväl... Back to topic!

274 Inlägg
27 februari 2008
Jill skrev:
Det ska Canon ha guldstjärna för... grym service!!! Du blir aldrig missnöjd vid reklamation! smile

Då ska du testa Nikon, de har inget reklamationscenter.

Sorry jag var bara tvungen hihi smile

Smålänning
7 887 Inlägg
27 februari 2008
Sen tar vi det viktigaste tipset:
VÅGA PROVA och misslyckas... Filmen är gratis till digitalkameror.
Bara att fota på. Blir du inte nöjd så bara raderar du bilden och tar en ny. Köp ett minneskort till så är det bara att plåta på och fylla båda big_smile Man kan inte ta för många kort smile

Jag bryr mig inte så mycket om märket på kameran. Farsan fotar med CANON, men eftersom jag inte hade några objektiv från början så skaffade jag NIKON D40x för att den passade och låg bättre i min hand än EOS 400D.
Gillade inte greppet på den.. Va för litet och obekvämt hmm

Annars så ska CANON ha väldigt mycket beröm för sitt ENORMA sortiment av objektiv.

Nikons ojektiv håller dock lite högre kvalité (om man räknar bort canons L) men det är knappt märkbart + att ett brett sortiment är minst lika viktigt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

schtek
478 Inlägg
27 februari 2008
chrno skrev:

I studio använder man hasselblad.. MarkIII ute i naturen.

RE-雨宮
481 Inlägg
27 februari 2008
Alister skrev:
chrno skrev:

Sanning, men nu pratade vi ju om att canon var överlägsna nikon.. Men somsagt.. För att återgå till tråden.

Den som säger att blixt är skit när man fotar bilar kanske borde lära sig använda blixten? Jag tycker absolut att den gör väldigt mkt för bilder i vissa lägen. Inte alltid, men att säga att blixt är skit är som att säga att objektiv är skit. Båda är hjälpmedel för att uppnå det man tänker sig med en bild..

Andra tips är Polfilter, och att faktiskt be folk att flytta lite på sig medans man tar bilder. Tyvär har folk i sverige (Få västerländska länder) hjärna nog att förstå att det inte är snyggt med folk ivägen när man fotar någonting. (om det nu inte är folk man fotar. tongue) Använd något högre bländare för skärpedjup men som Chrizz säger så funkar det väldigt bra med slutarstyrd bländarautomatik också. eller Manuellt om man orkar ställa upp allt rätt till varje bild (hjälper ju då om folk inte är ivägen) som jag tycker är allra bäst tongue

RE-Amemiya Kitted FD3S

Smålänning
7 887 Inlägg
28 februari 2008
Alister skrev:
chrno skrev:

Tar vi lite OT igen wink

Tänk en hasselblad med deras digitalbakstycke big_smile

40GB HDD och 22 mpix wink

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 mars 2008
twin_cam skrev:

Jag e darrhänt så de blir 50 fast alla dagar på mässa, har bara f2 på mitt sad Blir mkt känsla då jag saknar både ljusmätning och AF på det smile Jag skulle köpt nåt annat än d40, trodde ju inte jag skulle hålla på o byta objektiv när jag köpte...

Sök