5060
Sök

Jag vill veta mera om Eftermarknadssprut

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
Tjena,, är lite nyfiken som vanlingt:)
Vill veta typ allt om eftermarknadssprut,
Hur det funkar,
installation,
Fördelar / Naktdelar
vad går göra med det och så vidare:)
Bara till att skriva på:)

Solfilmsmontör
950 Inlägg
27 februari 2008
Är det till volvon du tänker på?

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
Kornz skrev:
Är det till volvon du tänker på?

Ja vi kan leka med den tanken;)

1 311 Inlägg
27 februari 2008
Rooth07 skrev:
Tjena,, är lite nyfiken som vanlingt:)
Vill veta typ allt om eftermarknadssprut,
Hur det funkar,
installation,
Fördelar / Naktdelar
vad går göra med det och så vidare:)
Bara till att skriva på:)

ett ems styr bränsle och tändning samt ev laddtrycksstyrning + en annan massa lullull som du vill ha, styr reläer tex bränsle, fläkt mm..

installationen är oftast väldokumenterad men du får troligtvis göra i ordning alla kontakter själv, givare säljs också oftast separat och en del givare tex. vevaxelgivare samt kamaxelgivare kan du få göra egna fästen till... som som går och inte går att göra med ett sprut bestäms egentligen av vilka funktioner som stöds, tex. als och respons mm... finns oftast några aux-in och utgångar samt pvm-styrning

fördelar gentemot orginal - allt
nackdelar är väl i princip installationen, priset samt att det är en del arbete med att montera upp i bromsbänk och mappa, men helt klart värt det big_smile

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Mekaniker
472 Inlägg
27 februari 2008
Instalationen skall utföras väldigt noga av en person som är väl insatt i bil-el och har djup kunskap av hur ett komplett insprutnigssystem fungerar annars blir det fiasko. Fördelar är att motorn går att ställa precis som du vill ha den och inte som fabiken tyckte skulle passa både dig och farmor Agda på 95 år. Ett orginalsprut är även "mappat" för att bilen ska klara av den sämta bensinkvaliten som man kan tänkas få tag på. Detta gör att tändningen står lite lägre än den behöver osv på en standardmotor. Hur avanserat man vill göra det är bara upp till en själv och priserna på spruten är också ganska avgörande för vad man kan styra med dom.

BMW-tok

Smålänning
7 887 Inlägg
27 februari 2008
Helt riktigt som BMW kimmo säger, men jag måste få säga att VÅGAR man så kan man be någon bara fixa en startmapp och grundmapp så man kan starta och köra bilen, sen experimentera själv!

Jag menar, dom som kan har ju lärt sig på något vis, eller hur wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 311 Inlägg
28 februari 2008
BMWKimmo skrev:
Instalationen skall utföras väldigt noga av en person som är väl insatt i bil-el och har djup kunskap av hur ett komplett insprutnigssystem fungerar annars blir det fiasko. Fördelar är att motorn går att ställa precis som du vill ha den och inte som fabiken tyckte skulle passa både dig och farmor Agda på 95 år. Ett orginalsprut är även "mappat" för att bilen ska klara av den sämta bensinkvaliten som man kan tänkas få tag på. Detta gör att tändningen står lite lägre än den behöver osv på en standardmotor. Hur avanserat man vill göra det är bara upp till en själv och priserna på spruten är också ganska avgörande för vad man kan styra med dom.

jag hävdar att man inte behöver ha en mkt god kunskap om bilel, visst är det bra om du nån gång grejat med det förut, men jag fixade allt själv med att nypa fast specialskor, klämma fast i würt-kontakter, dra på kabelstrumpor och krympslang, göra ett eget el-system till bilen och starta på första försöket... bara man tar det lugnt och tänker till lite tror jag nästan vem som helst skulle kunna göra det!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

905 Inlägg
28 februari 2008
Corpze skrev:
BMWKimmo skrev:

jag hävdar att man inte behöver ha en mkt god kunskap om bilel, visst är det bra om du nån gång grejat med det förut, men jag fixade allt själv med att nypa fast specialskor, klämma fast i würt-kontakter, dra på kabelstrumpor och krympslang, göra ett eget el-system till bilen och starta på första försöket... bara man tar det lugnt och tänker till lite tror jag nästan vem som helst skulle kunna göra det!

vem som helst? nä

nån som inte har tummen mitt i handen? ja

Har sett aldelles för mycket hemma snickrade lösningar i bilar för att tro att vem som helst klarar det.

Angående priset så anser jag inte ett ems behöver var dyrt. 3-4k så har du juh en ms sen är det bara löda ihop och koppla in.
Senast redigerat av loffe007 (28 februari 2008)

10 287 Inlägg
28 februari 2008
Jag är böjd att hålla med Loffe007 då jag har sett allt för många rena katastrofinstallationer. Och varit tvungen att reda upp i skiten......
Jag har tillochmed varit tvungen att kasta ut ett HELT elsystem från en Westfield (http://www.westfield-sportscars.co.uk/) där en i yrket verksam installationselektriker hade varit framme.
Ska installationen bli bra och pålitlig så krävs det både förstånd och känsla för vad man sysslar med.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Mekaniker
472 Inlägg
28 februari 2008
Ja det beror egentligen på hur man är som person. Tänker man efter noga och gör en riktig instalation med lödda kabelskor med krympslangar och så vidare så ska det funka. Men att göra en egen komplett kabelhärva är tex inte lika svårt som att använda sig av sn gamla som jag gjorde..

BMW-tok

1 417 Inlägg
28 februari 2008
Köp Haynes Tuningbok och läs där. Du kommer lär dig väldigt mycket!
finns just nu i zatzyshoppen till och med.

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
Okej, tack för svaren:;P.. men när det gäller vanlig mappning,, alltså åka iväg och mappa bilen, hur funkar det? om man nu vill ha allt inställt efter vad man har under huven, och kanske mappa om till E85. om ni förstår vad jag menar, kostar ungefär?

2 117 Inlägg
28 februari 2008
Lite kort kan man jämföra ett originalchip med en lågupplöst skärm. Det är ganska brett mellan pixlarna och bilden ser lite kornig ut. Ytan mellan pixlarna är bara raka streck utan information.

Eftermarknadssprut kan jämföras med en mera höguppläst skärm där det är tätare mellan pixlarna och bilden blir skarpare. Ytan mellan pixlarna används och innehåller information.

Dessutom får du även med en massa andra funktioner såsom:
ALS (Anti Lag System)
Fläktstyrning
Launch Control
Traction Control
osv

Kortfattat så är eftermarknadsspruten mera anpassningsbara efter din motors konfiguration och dessutom din körstil. Det får du i kraftigt reducerad form hos originalboxen, även om du mappar (chipar) den.

2 117 Inlägg
28 februari 2008
Rooth07 skrev:
Okej, tack för svaren:;P.. men när det gäller vanlig mappning,, alltså åka iväg och mappa bilen, hur funkar det? om man nu vill ha allt inställt efter vad man har under huven, och kanske mappa om till E85. om ni förstår vad jag menar, kostar ungefär?

Du ställer bilen på rullar som simulerar vägen och ger motstånd (som en kraftig uppförsbacke) och motorn måste "gasa på" för att orka. Med rullarna så kollar man hur mycket effekt och vrid motorn orkar ge.

Mappningen utförs genom att anpassa bränslemängd och tändning vid olika varvtal. Med mer eller mindre bränsle och tändning så ger motorn mer effekt/vrid jämfört med originalmappen i styrenheten.

Man håller även koll på avgastemperatur och blandningsförhållande (bredbandslambda) mm.

På så sätt kan man grovt maximera motorns effekt och vrid (för en original ECU).

Med ett em-sprut blir justeringen mer tätstegad (tätare varvtalssteg) och därmed också noggrannare.

Lite förenklad och kortfattad beskrivning...

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
28 februari 2008
Och jag får hålla med sharky!
Vanliga kabelskor är ingen höjdare, det är ju inget man åker med i salt direkt...
Ska de va så de håller så ska ju allt var helt vattentätt och hålla minst lika bra kvalitet som originalsystemet... Ett tips är att behålla så mkt som möjligt av originalhärvan och sen skarva in sig på den och ev komplettera med lite andra komponenter...

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
shogun skrev:
Rooth07 skrev:

Du ställer bilen på rullar som simulerar vägen och ger motstånd (som en kraftig uppförsbacke) och motorn måste "gasa på" för att orka. Med rullarna så kollar man hur mycket effekt och vrid motorn orkar ge.

Mappningen utförs genom att anpassa bränslemängd och tändning vid olika varvtal. Med mer eller mindre bränsle och tändning så ger motorn mer effekt/vrid jämfört med originalmappen i styrenheten.

Man håller även koll på avgastemperatur och blandningsförhållande (bredbandslambda) mm.

På så sätt kan man grovt maximera motorns effekt och vrid (för en original ECU).

Med ett em-sprut blir justeringen mer tätstegad (tätare varvtalssteg) och därmed också noggrannare.

Lite förenklad och kortfattad beskrivning...

Tack för det:), någon mer info?. vad bör göras om man ska mappa till E85? Byta spridare?

vill ha så möe info om mappning som möjligt:P för skojjs skull:)

Sök