28 februari 2008
Trådstartare
Har fått underkännt på besiktningen på min VW Caravelle -89 och funderar på om det är något jag kan åtgärda själv.
Har följande anmärkningar:
1. Spindelled, vänster övre, glapp
2. Spindelled, höger övre, glapp
3. Länkarmslagring, fram vänster övre, bakre glapp
Nu har jag ingen erfarenhet av att meka med bilar och när jag kollat runt på nätet verkar det vara ett ingrepp som vissa menar att man fixar lätt medans andra hävdar att det är bäst att låta verkstan fixa det.
Vad anser ni?
Sitter här med en rephandbok och kliar mig i huvudet och har några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Är spindelled det samma som kulled? I mitt fall den kulled som fäster i styrknogen och övre bärarm (är bärarm det samma som länkarm)? Ser ut som om den bara sitter fast med två bultar och verkar hyfsat lätt att komma åt. Kan det vara så enkelt att det bara är att lossa dom två bultarna och plocka ur spindelleden och ersätta den med en ny?
Vad kan gå fel? Vad behöver man tänka på när man sätter den nya på plats? Behövs det några specialverktyg? Vad kan man göra om spindellederna sitter utav bara helvete? Hur mycket skall man smörja de nya delarna? Vad rekommenderar ni att smörja med?
Måste man se över hjulinställningar efter ingreppet eller kan man rulla iväg på den utan att hela skiten brakar ihop eller något i den stilen.
Har fått uppfattningen att det är lättare att byta övre spindelleden än den undre?
Länkarmslagringen. Antar att det är det samma som är bussning till bärarmen (eller är länkarm och bärarm två helt skilja saker)? . Är det en eller två bussningar jag måste byta? Läste att bussningarnas infästningar har punktsvetsas på plats. Det låter ju inget som man kan fixa själv eller?
Dessutom får jag uppfattningen att man påverkar excenterbrickorna vilket gör att man måste fixa hjulinställningarna med hjälp av verkstan? Vad säger ni? Är det ett avancerat ingrepp att byta länkarmsbussning? Samma frågor som ovan:
Vad kan gå fel? Vad behöver man tänka på när man sätter den nya på plats? Behövs det några specialverktyg? Vad kan man göra om bussningen sitter utav bara helvete? Hur mycket skall man smörja den nya delen om man skal smörja den överhuvudtaget? Vad rekommenderar ni att smörja med?
Vad tror ni? Är det här något jag kan fixa själv med hjälp av en lite mer kunnig kamrat eller bör jag lämna iväg alltihop? Eller kan jag fixa spindellederna själv och lämna bort länkarmslagringen för att spara lite cash?
Vänliga hälsningar,
Klas.