För ett tag sedan så klockade jag och en polare laddtrycket i bilen med laddtrycksmätare å slang igenom fönstret...
Bilen är chippad (dock inte av mig å jag vet inte vilka specs då ingen vill svara på detta)
Bilen är automatare
Då visade det sig att vid kick-down så ökade laddtrycket till 1.1bar (antar att detta är overboost funktionen som hoppar in) å höll sig till c:a 100km/h å över detta så sjönk det till 0.5bar...
är verkligen 0.5bar normalt för en T5? (som dessutom är chippad) det ligger väl högre orginal?
Hade velat öka detta grundladd till iaf 0.8, hur gör jag då? måste chippas om eller?
Har även funderat på en brytare till magnetventilen så jag kan låsa den manuellt men då tycker jag istället att 1.1 är lite saftigt för en endast chippad bil (efter byte av stakarna kan jag tänka mig mellan 1.1 till 1.5)
Nu har jag lite andra frågor ang hur styrsystemet funkar på dessa, aldrig fel att lära sig...
Igår så tänkte jag smörja magnetventilen lite då jag har kommit underfunn med att den sjunger sin sista vers, å då, självklart gick den sönder, en nippen gick av...
Så istället satte jag ett T-kort på dess plats istället (jag vet T-kors är inte mycket att hurra för men roligare än GLT) men jag får ändå bara ut GLT... borde jag inte få mer med pysventil? mycket mysko,
Btw så lyser ju motorfelslampan så den vet ju om att något är fel...
Å då pysventilen inte fungerade började jag fundera på om det är nån slang som läcker så jag ryckte bort slangen till WGn helt (inget att rekomendera folk!) men då laddade den bara strax under 1bar, (den laddade ju 1.1 innan med magnetventilen när den väl funkade)
så vad tror ni? varför funkar inte pysventil och är 1bar verkligen max för 16T? Finns det andra laddtrycks sänkande åtgärder på dessa motorer som soppa minskning mm som kanske har gått i??
Det är mer info om hur Motronic 4.4 funkar jag är ute efter... magnetventil skall självklart beställas imorgon å då räknar jag med att det kommer funka fint igen...
en t5:a orginal laddar mellan 0.5-0,6... Ta bort pysventilen så har du kvar en bra motor.. Toppen kan gå mycket lätt
0.5 är ju bara GLT, har ju ladda 1 innan när magnetventilen funkade, nu sitter en temporär slang direkt från turbinhuset till WG (tjejjen som har bilen om dagarna å vill ju inte ha några krökta stakar när jag kommer hem)...