4803
Sök

Saab NG900 motorbyte.

Ztreewox
29 februari 2008
Trådstartare
Hejsen alla här ute på garaget.
Nu är det så att min 2,0 motor (ej turbo) har skurit, och istället har jag fått tag i en 2,3 (ej turbo). Är detta byte möjligt och i sådana fall vad skall man tänka på? behövs det bytas något mer? Tips och trix?

Tacksam för hjälp, Alexander.

761 Inlägg
29 februari 2008
Viktigt att tänka på är att SBP inte godkänner det om de vill djävlas. Kolla så att det är samma styrsystem till din nya motor som till den gamla! Annars är det bara att skruva, tror inte det ska vara några större konstigheter. En Haynes kan vara till stor hjälp! Se till att kolla kamkedja/drev på din nya motorn innan du trycker dit den,, är det slitet så är det 100 gånger enklare att byta med motorn lös:D

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

761 Inlägg
29 februari 2008
Markus_MR2 skrev:
Viktigt att tänka på är att SBP inte godkänner det om de vill djävlas. Kolla så att det är samma styrsystem till din nya motor som till den gamla! Annars är det bara att skruva, tror inte det ska vara några större konstigheter. En Haynes kan vara till stor hjälp! Se till att kolla kamkedja/drev på din nya motorn innan du trycker dit den,, är det slitet så är det 100 gånger enklare att byta med motorn lös:D

Edit: Givetvis får du byta styrbox också!

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

1 498 Inlägg
29 februari 2008
Kör med 2.0ans ventilkåpa så är det typ omöjligt att se att det är en 2,3a

Ztreewox
1 mars 2008
Trådstartare
Markus_MR2 skrev:
Markus_MR2 skrev:

Måste jag byta styrboxen? har hört att det går att köra med motorn utan att byta den, men att den inte går på max, gällande prestanda?
Tack för tippsen ^^

Ztreewox
1 mars 2008
Trådstartare
ascona-tic skrev:
Kör med 2.0ans ventilkåpa så är det typ omöjligt att se att det är en 2,3a

hehe, ja det får jag nog göra, tack så mycket...

2 164 Inlägg
1 mars 2008
De är inte säkert de är samma kabelhärva till dom båda motorerna om du har otur.
Mitt tips är att skaffa en 2,0i motor eller att konvertera till en turbo och regga om.

MVH

F

761 Inlägg
2 mars 2008
Ztreewox skrev:
Markus_MR2 skrev:
Markus_MR2 skrev:

Måste jag byta styrboxen? har hört att det går att köra med motorn utan att byta den, men att den inte går på max, gällande prestanda?
Tack för tippsen ^^

Orkar du byta motorn och allt meck runt omkring så är det småpotatis att byta styrboxen smile

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Sök