5867
Sök

Få loss hjulbultarna?

1 585 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
Tjenare har ett ganska så stort problem. Får nämligen inte bort hjulbultarna på min bmw. Kör med kompressor och mutterdragare med riktigt bra tryck, men dom lossar iallafall inte. Har nu kört bultarna runda också. Hur ska jag lösa detta på smidigast sätt? Antagligen har dom som monterat däcken innan mig inte använt någon olja till bultarna. Och sen är säkert bultarna dåliga också. Och även att dom har dragit åt dom med alldelles för mycket tryck. Så dom har kärvat fast eller nått. Kom gärna med smarta tips och ideér då jag ska försöka imorgon igen.
Senast redigerat av Jolle87 (29 februari 2008)

Gorgilus addictus
4 776 Inlägg
29 februari 2008
Låååångt rör och en krafthylsa brukar lösa det mesta...

Mvh.

Allt för den där jävla hatten!

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
29 februari 2008
Man ska ha helvetes mycket tryck för att kärva fast ett par hjulbultar, sen har du haft fel hylsa eller inte hållt i muttersmacken ordentligt, men men till lösningen kan man borra ett hål i bulten, sen stoppa in en mindre bult o svetsa fast den sen försökra dra lös igen för då har värmen redan gjort hjulbulten försvagad av värmen, annars kan man ta en gassvets värma upp bultskallen sen knacka dit en 12kants hylsa MM eller motsvarande tum...

man bör alltid när man märker att muttersmacken inte orkar direkt ta ett järnrör med dragskaft och dra lös med då minskar risken att man drar dom runda, då de oftast är slaget i muttersmacken som gör att dom blir runda.
Senast redigerat av The_Mechanic (29 februari 2008)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Saabvilde!
1 708 Inlägg
29 februari 2008
Det finns kit med "Griskukar" att köpa på tex biltema, men borrar hål i bulten, sen slår man i en sån och drar loss bulten..låter enkelt, men jag drog av en griskuk när en bult på SAABen satt fast, slutade med att jag fick skära sönder en hel fälg...Tur att det inte var en Aero fälg wink

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 februari 2008
Larsson_Power skrev:
Det finns kit med "Griskukar" att köpa på tex biltema, men borrar hål i bulten, sen slår man i en sån och drar loss bulten..låter enkelt, men jag drog av en griskuk när en bult på SAABen satt fast, slutade med att jag fick skära sönder en hel fälg...Tur att det inte var en Aero fälg wink

Och av det lär vi oss man inte, aldrig, dödssynd ska använda en grispitt...

5 089 Inlägg
29 februari 2008
konsigt att det hände på en bmw. saab har ett jäkla problem med det annars.
Fram vet jag att bultarna kan gå igenom skivan och sticka ut på andra sidan så det kommer rost där och sitter fast. men om du har gjort den rund redan kanske du kan slå på en mindre hylsa?.. pröva också att stå på bulten för att lossa på spänningen i stålet.

\Lindgren

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 februari 2008
FLindgren skrev:
saab har ett jäkla problem med det annars.

Tycker mest det brukar vara hela fälgen som fastnar... O det löser man ju genom att lossa alla bultar ett varv o sen ut o svänga... Är den redan uppe på lyften så är det bästa att hänga i baxaxeln o sen sparka från insidan...

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
29 februari 2008
Jag lyckades göra det på min 740 på mina gamla Mangels fälgar som jag skavde sönder (:.. fick köpa såna "kukhylsor" och slå på och dra ur bulta fanen tur att det inte var VOLVOs orginal låsbult de är jävliga har jag hört iaf..

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

5 089 Inlägg
1 mars 2008
bumpe skrev:
FLindgren skrev:
saab har ett jäkla problem med det annars.

Tycker mest det brukar vara hela fälgen som fastnar... O det löser man ju genom att lossa alla bultar ett varv o sen ut o svänga... Är den redan uppe på lyften så är det bästa att hänga i baxaxeln o sen sparka från insidan...

det har med att navet inte smöjas ordentligt;P

\Lindgren

1 585 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
tackar för svaren men vad är "kukhylsor" "Griskukar" för nått haha? någon som har bild eller någon länk?

Sök