6252
Sök

Ang. Motorbyte BMW 520i e28.

146 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
Hej! Ska väl hänga i min "nya" motor inom en tid i min 520.. (M20B20) Motorn som ska i är en M30B28, vad jag förstått så ska sjävla motorn passa i originalfästena, men problemet blir drivlinan, B20 lådan passar väl inte på M30 motorn?, Så måste ha en M30låda, (typ getrag 260?) .. kardanen måste bytas, och troligtvis bakaxelklumpen med, någon som gjort samma operation? Hur svårt kan det vara? Plats (knappt) och tid har jag.. Tack på förhand!

Mvh Freppazz

.......
2 655 Inlägg
1 mars 2008
Freppazz skrev:
Hej! Ska väl hänga i min "nya" motor inom en tid i min 520.. (M20B20) Motorn som ska i är en M30B28, vad jag förstått så ska sjävla motorn passa i originalfästena, men problemet blir drivlinan, B20 lådan passar väl inte på M30 motorn?, Så måste ha en M30låda, (typ getrag 260?) .. kardanen måste bytas, och troligtvis bakaxelklumpen med, någon som gjort samma operation? Hur svårt kan det vara? Plats (knappt) och tid har jag.. Tack på förhand!

Mvh Freppazz

byt till en 325 motor iställe, lättare motor samt nästan lika mycke hk. de ända du behöver byta då är motorn.

ska du ha m30 motor så måste du byta allt, elsystem, vxlåda, kardan, bakaxel drivaxlar, ja de mesta må väl bytas...

13 Inlägg
11 juni 2008
beemern skrev:
Freppazz skrev:

Mvh Freppazz

byt till en 325 motor iställe, lättare motor samt nästan lika mycke hk. de ända du behöver byta då är motorn.

ska du ha m30 motor så måste du byta allt, elsystem, vxlåda, kardan, bakaxel drivaxlar, ja de mesta må väl bytas...

Så du menar alltså att man det är samma fästen och allt på en 325(e30) motor som i en 520(e28) kaross?
Och sen att det ska gå utan någon större ändring på varken el eller låda m.m. att byta?
Jag kanske förstod fel.
Men sen så är detta nått man lär göra efter besiktningen antar jag ifall detta byta är möjligt.
För det jag förstått efter några timmar i olika forum om just detta så ere mkt mer en motorn som måste bytas ifall man tar ex M30 motorn. Men M20 motorn ska kunna bytas rätt av iaf ta en 520 motor till en 518 kaross eller hur jag nu ska förklara.

Mvh Blomm3n

Sök