Orkeslös/Slö volvo 745?!

Booornis
4 mars 2008 · 158 Inlägg

vet att volvo inte är pigga bilar från början,iaf inte en b230f från -89. men den har blivit mycke slöare än "normalt". Har ingen aning om va de kan vara för fel? bytt stifft,kablar,fördelar lock. Ingen skillnad alls.
Har gjort komptest och allt ser bra ut!. funderar på bränslefiltret? men kanske inte gör nån skillnad?..

ideer någon??


p.s har ni inga ideer behöver ni inte skriva "Slö bil,slutkörd,köp en ny bil osv bla bla"

Senast redigerat av Booornis (4 mars 2008)

"Objects in mirror tend to dissapear"
Volvo 164 "V8" (1970)
SpittaN Hobby-Skruvare
4 mars 2008 · 203 Inlägg

Det är ingen broms som ligger på?
Smutsigt luftfilter?
Vakum läckage?

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n
Volvo 940 "Tuned by Daniel Cramer" (1991)
Booornis
4 mars 2008 · 158 Inlägg

SpittaN skrev:
Det är ingen broms som ligger på?
Smutsigt luftfilter?
Vakum läckage?

Inga bromsar som ligger på. de andra vet jag inte,men vakumläckage tror jag inte? den går helt normalt,förutom att den rycker till ibland när man gasar på fullt,men blir bara ibland!...

luftfilter kan de kanske vara,bytte i höstas så kanske dags igen då?.

"Objects in mirror tend to dissapear"
Volvo 164 "V8" (1970)
Opelmadness German cars, quality and beyond
4 mars 2008 · 8 197 Inlägg

Kollat så tändningen står rätt? Det kan orsaka ryckningar vid acceleration.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
twin_cam Smålänning
4 mars 2008 · 7 877 Inlägg

Håller med Irmscher Vectra. Kolla tändinställningen.

Bränslefiltret är ingen dum idé att byta heller.

Luftfilter.

sista att göra är bränslepumpen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
ant2
4 mars 2008 · 18 Inlägg

Kolla KallstartsRelät ? Har en Polare som har samma problem, Så Han koplade om de Så han styr de själv, Och bilen funkar kanon  :  )

kolvas
4 mars 2008 · 4 001 Inlägg

Har du kollat luftmassemätaren, det är ett vanligt fel särskilt om man har slarvat medluftfiltret eller har ett öppet filter

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
NJ_
4 mars 2008 · 2 118 Inlägg

kanske tappat komp på nån cylinder ? ta ett komp prov.

D.i.l.l.i.g.a.f
Booornis
4 mars 2008 · 158 Inlägg

tackar för alla ideer!

ska ut o prova lite grejjer nu,lånat en lmm av en polare osv,tändingen vette fan,kan den ställa om sig bara?? tack så länge!

"Objects in mirror tend to dissapear"
Volvo 164 "V8" (1970)
NJ_
4 mars 2008 · 2 118 Inlägg

Booornis skrev:
tackar för alla ideer!

ska ut o prova lite grejjer nu,lånat en lmm av en polare osv,tändingen vette fan,kan den ställa om sig bara?? tack så länge!

kamremmen kanske har hoppat en kugg ? då kan ju ventiler och kanske tändning bli fel ? lr är jag helt ute å hojjar nu ? smile

D.i.l.l.i.g.a.f
Booornis
4 mars 2008 · 158 Inlägg

provat med en annan lmm nu = ingen som hellst skillnad,böt luftfilet oxå,var rätt smutsigt men blev ingen skillnad. Så bränsle filter o kolla tänding kvar då, sen vette fan :S  så jävla skummt fel,helt plötsligt typ..o gjorde komp-prov förut o de va helt ok på alla cylindrar,den varken blå eller vit ryker. så de kan ju inte va helt slut heller? eller? nån som vill köpa 745'a? heheh...

"Objects in mirror tend to dissapear"
Volvo 164 "V8" (1970)
Raggerkung_ VolvoRaggare
4 mars 2008 · 55 Inlägg

du säger att den rycker, om du håller konstant hastighet, typ 50 i 4 el 3an rycker den till lite lite här o var så är det sprutet som det är fel på, antingen slitna/igensatta spridare eller dålig soppa pump, jag hade provat o byta hela insuget med spridare, och bytt brä pump relät om ovanstående inträffar

Volvo For Life - Never Leave The B Engines
Booornis
4 mars 2008 · 158 Inlägg

Raggerkung_ skrev:
du säger att den rycker, om du håller konstant hastighet, typ 50 i 4 el 3an rycker den till lite lite här o var så är det sprutet som det är fel på, antingen slitna/igensatta spridare eller dålig soppa pump, jag hade provat o byta hela insuget med spridare, och bytt brä pump relät om ovanstående inträffar

okok..men de händer bara på 1 till 2 (mkt gas). vad jag märkt iaf..den dör typ i nån milli-sekund känns de som sen kommer den igång (fortfarnde inte pigg dock)...men det problemet kanske har åt med allt att göra? ända jag kommir fram till är att om den dör vid gaspådrag ( ettan till tvåan) så borde  de vara nå bräsnle fel? eller?

"Objects in mirror tend to dissapear"
Volvo 164 "V8" (1970)
Raggerkung_ VolvoRaggare
4 mars 2008 · 55 Inlägg

du har helt rätt i att de är ett bränsle fel,
de kan mycket väl vara insugspackning också, spruta startgas runt insuget varvar bilen mer på tomgång då så har du garanterat en läckande insugspackning, men säkraste sättet är att plocka av insuget o kolla allt, eventuellt byta spridare och brä filter o kolla så både förpumpen och tryckpumpen går.

Volvo For Life - Never Leave The B Engines
Booornis
4 mars 2008 · 158 Inlägg

vart ute o tömt en hel flaska startgas,sprutat sakta lite över allt men inget händer...så bord eju inte va nå läckage nånstans iaf...så det som återstår att kolla:

Bränslefilter
Pumparna.
Kamremmen.

men hur kolla man pumparnas funktion? tar bort slangen o vrider på tändingen o ser om de kommer fram nå bensin eller?

"Objects in mirror tend to dissapear"
Volvo 164 "V8" (1970)
stockman
4 mars 2008 · 24 Inlägg

inte en ljuddämpare som gått sönder inuti? kan täppa t allt i så fall å kan komma bara sådär utan förvarning!

Volvo V90 (1998)
Booornis
4 mars 2008 · 158 Inlägg

knut skrev:
inte en ljuddämpare som gått sönder inuti? kan täppa t allt i så fall å kan komma bara sådär utan förvarning!

hade varit bra,men tyvärr SPRETANS nytt avgas på den för 2 veckor sen så där rök den ideen oxå sad
fan k'nns som jag lagt ner multum på biljäveln snart,o den går inte ens som den ska!!...nån som vill byta bil? haha

"Objects in mirror tend to dissapear"
Volvo 164 "V8" (1970)
dieselknackare Kungen i Lerbäckshult
4 mars 2008 · 718 Inlägg

Booornis skrev:

knut skrev:
inte en ljuddämpare som gått sönder inuti? kan täppa t allt i så fall å kan komma bara sådär utan förvarning!

hade varit bra,men tyvärr SPRETANS nytt avgas på den för 2 veckor sen så där rök den ideen oxå sad
fan k'nns som jag lagt ner multum på biljäveln snart,o den går inte ens som den ska!!...nån som vill byta bil? haha

Bytte du katalysator då oxå?
Jag hade en 240 en gång där d blev stopp i katten. då tappade den all ork!

Booornis
4 mars 2008 · 158 Inlägg

dieselknackare skrev:

Booornis skrev:

knut skrev:
inte en ljuddämpare som gått sönder inuti? kan täppa t allt i så fall å kan komma bara sådär utan förvarning!

hade varit bra,men tyvärr SPRETANS nytt avgas på den för 2 veckor sen så där rök den ideen oxå sad
fan k'nns som jag lagt ner multum på biljäveln snart,o den går inte ens som den ska!!...nån som vill byta bil? haha

Bytte du katalysator då oxå?
Jag hade en 240 en gång där d blev stopp i katten. då tappade den all ork!

okok,nej gjorde jag inte iof,kosta typ 4000,INTE värt de på en 745 Gl från 89 tongue hehe,men kan de kanske vara de som är fel oxå då?..vart helt plötsligt jobbigt att äga bil då....och dyrt... =/

"Objects in mirror tend to dissapear"
Volvo 164 "V8" (1970)
dieselknackare Kungen i Lerbäckshult
4 mars 2008 · 718 Inlägg

Går kanske att hitta en begagnad katt å sätta dit! eller bara tömma den gamla å hoppas den klara besiktningen ändå! tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang