5235
Sök

fråga angående motor och växellåda till Saab 900

Intresseklubben
673 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
Hej!

Jag har en fråga angående en saab 900, går växellådsoljan och motoroljan igenom samma tråg?

För visa säger att det e samma och andra att det är olika, och verkstaden som bilen är inlämnad på fattar ju ingenting.. Så om någon smart saab nisse kan detta svaret, så snälla dela me dig smile

Tack på förhand!

MVH Andreas

/Mvh Andreas

5 710 Inlägg
5 mars 2008
Förstår det röriga smile

Gamla generationens 900 hade växellådan under motorn.
Istället för oljesumpen satt/sitter där en växellåda.
Enkelt kan sägas att taket på växellådan är motorns oljesump.
Växellådan och motorn smörjs inte utav samma oljesystem utan har olika, dock är oljan liknande både för motor och växellåda.

SÅ....man häller nääääästan samma smörja till näääästan samma ställe.....därav att det kan bli lite missförstånd.

Finns lite skrönor om detta oxo....oljepluggarna sitter ruskigt nära varandra.
Det sägs att det finns människor som gjort motoroljebyte själva, hällt ur växellådsoljan och hällt i 4 liter ny olja i motorn smile
Motorn mår dåligt av att gå med dubbla mängden olja och växellådan skär för att den inte får någon olja alls smile
Hur sant detta är skall jag låta vara osagt.

MVH Jonas
..............

Smålänning
7 887 Inlägg
5 mars 2008
Är som JonTe säger olika hus för växellåda och motor, men jag trodde inte det först heller smile Bara det att växellådan ligger som sagt i tråget.

Om inte jag minns fel så är det transmissionsolja GL4 SAE 75W/90 ELLER Motorolja SAE 10W/30 so gäller i växellådan. Och här går en en gammal skröna från de bilarnas bardom att växellådan skär av syntetolja, men det tvekar jag på när det gäller oljor idag. Finns flera som kör på syntet i dom utan problem.

Själv så brukar jag hälla samma olja i både motor och låda smile SAE 10W/40 Mineral motorolja.

jonTe skrev:
Finns lite skrönor om detta oxo....oljepluggarna sitter ruskigt nära varandra.
Det sägs att det finns människor som gjort motoroljebyte själva, hällt ur växellådsoljan och hällt i 4 liter ny olja i motorn smile
Motorn mår dåligt av att gå med dubbla mängden olja och växellådan skär för att den inte får någon olja alls smile
Hur sant detta är skall jag låta vara osagt.

Var kanske därför som oljepluggen till växellådan bortrationaliserades f.o.m -92 wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 164 Inlägg
5 mars 2008
I gamla bilar ska man INTE hälla i dom nyare typerna av olja utan hälla i de som saab rekomenderar från fabrik och de är en mineral olja och är en motor olja i grunden.
På renoverade lådor är de den nya typen av oljor som är i nya saabar som gäller.
Inget annat om de är nån som undrar.

MVH

F

Intresseklubben
673 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
Hmm okej, börjar förstå lite nu iaf smile
För när växellådan rasade så tömdes ju motoroljan också tongue fanns inget kvar big_smile

Så vad tycker ni man ska köra för olja till en saab 900 2.0t med speedparts steg3 , och ligger runt 300 HK?

*** vill även tacka för era svar smile
Senast redigerat av IMPRAZERN (5 mars 2008)

/Mvh Andreas

2 164 Inlägg
5 mars 2008
De ska va helsyntet av den kvaliten som står i instruktion boken och gärna bättre. Mobil 1 brukar man rekomendera som olja till saabs turbo motorer.

MVH

F

Intresseklubben
673 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
Okej, tackar Fredrik smile

/Mvh Andreas

Better than God \o/
1 886 Inlägg
8 mars 2008
Vad snackar vi för 900? Ng eller og???

Helsyntetsoljor är INTE att rekommendera om bilen inte gått på det innan. Lådorna skall ALDRIG ha syntet utan endast mineralolja.
Senast redigerat av MrTurbo (8 mars 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Smålänning
7 887 Inlägg
8 mars 2008
MrTurbo skrev:
Helsyntetsoljor är INTE att rekommendera om bilen inte gått på det innan. Lådorna skall ALDRIG ha syntet utan endast mineralolja.

Renoverad NG-låda så funkar syntet av samma typ som i 9-5 utmärkt.

Men i OG-lådorna så gåller oljan som står i boken, alltså mineralolja. Finns folk som kört på syntet och det funkat, men inget jag lovar att det gör.

Motor:
Alltid syntet om den är renoverad. Annars samma olja som innan/som det står i boken.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Better than God \o/
1 886 Inlägg
14 mars 2008
twin_cam skrev:
MrTurbo skrev:

Renoverad NG-låda så funkar syntet av samma typ som i 9-5 utmärkt.

Men i OG-lådorna så gåller oljan som står i boken, alltså mineralolja. Finns folk som kört på syntet och det funkat, men inget jag lovar att det gör.

Motor:
Alltid syntet om den är renoverad. Annars samma olja som innan/som det står i boken.

Snackar og900 så klart.... Alltid mineralolja....

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Sök