Tänker ni på att eran styling kan vara livsfarlig?

manne_r
6 mars 2008 · 14 Inlägg

att ni ens orkar bry er om o tjata om att det är farligt att styla en bil...  alla som har cykelställ takboxar mm på taket e farligt om något är det... polis mm har farliga saker på taket. att ens sätta sig i en bil är farligt...

TÄNK PÅ DET!!!!!!!!!!!!!!!!!!

exiZ
6 mars 2008 · 533 Inlägg

manne_r: Du kunde inte bara skrivit ett lite mer seriöst inlägg? Som alla ovanstående sagt så är dom visst medvetna om riskerna, men tänker inte märkvärt på dom.

Och visst du har rätt, barnfamiljer som kör runt på E4an med takboxen i 160km/h är riktiga självmordskandidater. Och helt ärligt, jag tror inte DOM tänker på det.

I like money right where I can see it, standing in my front yard...
Volvo XC60 D4 AWD Ocean Race "Pansarvagnen" (2016)
JimBoOo
6 mars 2008 · 73 Inlägg

Många som har nämnt att det kan vara farligt att sänka bilen pga. olika anledningar, ingen som har tänkt på att en sänkning medför att man får krockbalken längre ner och därför har större risk att kvadda både bilen och sig själv vid en frontalkrock ?

Säger dock inte att jag tycker det är fel då jag själv har sänkt :p

laazy vorsprung durch teknik
6 mars 2008 · 886 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Ja, jäklar.. Säg en TT som började svansa när den låg för mig en gång. hmm Det var inte kul kan jag lova.
Som tur var hade killen i bilen vett att bromsa in och stanna. Så det gjorde jag med och undrade vad som stod på.
Killen blev tacksam för att jag stannade och vi stod och pratade. Då visade det sig att han hade snurrat med bilen en gång förut, och efter detta skulle han skaffa den där lilla läppen bak.

Men jag håller med er. Aluminiumvingar är otroligt fula på vilken bil som helst. Dessutom vassa och farliga.
Kjolpaket däremot håller jag med DoWahDiddy. Dom är designade för att iaf se ut att ge downforce. smile

EDIT: Sänkta bilar är farliga för fotgängare... Ju lägre en bil är, desto större är risken att de flyger upp över bilen vid en eventuell kollision. hmm
Tänkte ofta på det när jag hade förra bilen, som var sänkt ca 10 cm...

Dom första tt bilarna var totalt livsfarligt, Audi rättade dock till det med att slänga på vingen ibak och gjorde FWD bilarna lite tyngre ibak med en vikt..

Det med sänkta bilar har jag aldrig tänkt på faktiskt men när man läser det du skriver så låter det ju faktiskt vettigt. Höjda bilar så som stora jeepar, suvar mm är ju inte heller någon höjdare då det kan finnas risk för att fotgängaren hamnar under bilen och blir överkörd.


Personligen så gillar jag inte bilar med stora rymdskepps-kjolpaket och aluvingar utan gillar mer cleant stylade bilar, därför tänker jag inte spec mycket på trafiksäkerheten på det viset då jag inte har för avsikt att varken slänga på något stort vulgärt kjolpaket eller någon aluvinge som någon fotgängare riskerar att fastna i.

M103
6 mars 2008 · 1 570 Inlägg

Jag tappade slutröret på avgasröret på motorvägen men det kostade inte så mycket så orkade inte stanna och plocka upp det. Kanske någon stackare sedan som kör på och får punktering och kör in i träd och bryter nacken. Man vet aldrig. roll

-Mike- Stolt tvåbarnsfar
6 mars 2008 · 548 Inlägg

henrikh skrev:
Jag tappade slutröret på avgasröret på motorvägen men det kostade inte så mycket så orkade inte stanna och plocka upp det. Kanske någon stackare sedan som kör på och får punktering och kör in i träd och bryter nacken. Man vet aldrig. roll

HA!!! Det var väl inget! Jag tappade hela burken på min gamla e36! Och det är ingen liten pjäs! Visste om att röret var gammalt och rostigt och skulle kolla hur stort hålet var när jag kom hem! Gissa om jag blev paff när det inte fanns ett skit i bak! Visserligen var det bara traktorn som klipper kanterna på väg hem som fick sig en slipning på sommaren när jag såg burken!
Men den moddning jag gjort är en vinge i bak! Ej farlig och gör inget för förbrukningen men hjälper att hålla rent bakrutan väldigt bra plus att den blev lite snyggare med den på!

-Mike-
BMW 320i (2003)
Team-Adolfsson Gödseldräng
6 mars 2008 · 4 529 Inlägg

det är ju både för och nakdelar med sänkning
gör man på rätt sätt så blir ju väghållnigen bättre smile
men bilen är ju inte likasäker att krocka med

kapar man som jag gort på slö förtin så finns det inga fördelar
dock blev väghållnigen bättre på min den blev inte svajig eller för hård så den studsar inte och jag kapade 3 varv på mina och det var precis lagom smile
sen bodykit är ju likadant där finns både för och nackdelar
finns ju dom som ger bättre downforce som gör att bilen ligger bättre på vägen
dock farligare vid krock
dock är det JAG ALDRIG tänker göra på en bil är att byta motorhuven
då det inte är samma veck på en annan huv som det är på orginal så blir man halshuggen vid en frontal krock
då det hände för en snubbe som jobbade på volvo
han körde en 940 kombi och krockade
hade efetrmaknadshuv på sin bil och blev halshuggen då huven åkte in genom rutan
så nån annan huv åker det aldrig på mina bilar smile

civic Naturally Aspiranted
6 mars 2008 · 543 Inlägg

Jag tror det är värre att få takboxen, cykelställ osv på sig än att landa på en vinge

Ricky
6 mars 2008 · 1 062 Inlägg

ja tänker på alu vingar och vassa front spoliern

_Jonex_ Byggare Behm
6 mars 2008 · 562 Inlägg

Hmm ja.. blandade svar var det.
EPA-sänkning är ju känt för att få bilarna att hoppa av vägen i högre hastigheter , det roliga är
att dom killarna som kör med det vet om det och tycker det är coolt...
Inte ens värt att försöka diskutera med dom.

Min Celica är ett bra exempel på en stylad bil som kan vara farlig för fotgängare ,
men inte f-n är det vingens bredd som är farlig, innan du fastnat i den så har
jag redan kört över fötterna på dig.. dessutom så går skärmarna ut längre än vingen.
Det som är task med celican är att den är så förbenat låg så om jag smäller
med en SUV eller en pickup så kör den nästan över bilen , en fotgängare
flyger över och fastnar i osthyveln.
" Alla Alu-vingar är FULA "   Ok , ta en titt på min celica.. där passar faktiskt vingen stuket.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
manne_r
6 mars 2008 · 14 Inlägg

eftersom ett cykelställ utan cykel står som ett spett framåt på de flesta varianter så e vell d bra mycke farligare än en vinge som e vass i kanterna??? med cykel så är det vell typ lika.... eller har jag fel där???????

Dirtymike
6 mars 2008 · 1 532 Inlägg

Det finns mkt som är farligt som t.ex hela bilar som jag inte sätter min fot i överhuvetaget! Allt beror på hur man hanterar en bil o bygger, mkt man köper till idag är TUV godkänt!

Jeep J20 (1978)
ironhead volvoraggare
6 mars 2008 · 4 776 Inlägg

landar hellre på vingen än att bli spetsad av takboxen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Phaetoon
6 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Tänkte på det här med vingarna. Kan det inte vara så att man tänker på motorcyklister också?
Man kan ju bli påkörd av en motorcyklist bakifrån?

När det gäller sänkta bilar och fotgängare så är det väl trevligare att hamna på huven än att få knänskålarna knäckta av kylaren? Fast det är klart. Huvudet in i rutan är inte speciellt trevligt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
bmx
6 mars 2008 · 7 100 Inlägg

en bil är ju livsfarlig i vilket fall som helst!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
aigloow
6 mars 2008 · 537 Inlägg

jag försöker ha ett så stort luftintag som möjligt fram, så personen i fråga som jag råkar köra på hamnar i fläkten. Lite motortvätt så klarar inte ens CSI lösa det. så stylar jag.   cool

LOSING is not an option... BIG TOYS R 4 BIG BOYS.
Saab 9-5 "Think Green" (2000)
Volkswagen polo "Jolly Roger-Dead men do no tail" (1985)
BMW M5 E39 "GTR WIDEBODY" (2000)
Joel89
6 mars 2008 · 221 Inlägg

Jävligt smart att lämna saker på motorväg som tex nämnda slutburkar och skit. Det finns för fan dom som kör Motorcykel med!

SweeXic
6 mars 2008 · 136 Inlägg

Blixten854 skrev:
Jävligt smart att lämna saker på motorväg som tex nämnda slutburkar och skit. Det finns för fan dom som kör Motorcykel med!

De har väl ögon dom med?

Men visst, för jävligt att ni bara lämnar skiten efter er..

Aluvinge, usch. Fult. och _Jonex_, jag tycker att din osthyvel är ful där med..


Jag har alltid mer eller mindre tänkt på de med kjolpaket, vinge o allt sånt påverkar krocksäkerheten, de kanske inte direkt påverkar mig, men de kan påverka de jag kör på, och fy fan för o vara den stackaren..

Men sänkingen har jag inte direkt tänkt på att den flyttar "krockbalken", de har jag absolut inte tänkt på... Men o andra sidan, jag kör(kommer) Volvo, stridsvagn rakt igenom..

Säger som nån annan sa, jag tycker om när det är cleant.. Ingen vinge, och är de en vinge ska de vara "vindavvisare" som inte sticker ut.. och helst inget kjolpaket(fast jag måste säga, 850 look på 240 är rätt snyggt)

decib3L Körv
6 mars 2008 · 3 535 Inlägg

Jag kör clean styling. Tycker det är bäst smile Angel Eyes, fälgar och någon liten sänkning.. Allt som behövs smile

Truckdriving Man
Lindgren_
6 mars 2008 · 2 644 Inlägg

Hmm jag skulle mer eller mindre blir förbannad eller tycka personen var dum i huvet om nån kom fram till mig och börjar prata om hur farlig min bil är när den är klar..

Men om man tar bort krockbalken och liknande då tänker man tamme fan inte mycket och då är man absolut inte dum i huvet om man säger nått till den som åker utan det.. livsfarligt..

Johan Lindgren
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang