Tänker ni på att eran styling kan vara livsfarlig?

bmx
13 december 2009 · 7 100 Inlägg

så mina ventilhattar är farliga? roll

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Tobbe_n
13 december 2009 · 252 Inlägg

på min ena bil sitter vingen enbart för att skapa mer downforce på baken då dom var kända för att "snurra" under  på frestning.  . men den fyller funktion samma med fronten o det övriga. syftar på gti-r:en då...

Gti-r
Opelmadness German cars, quality and beyond
13 december 2009 · 8 197 Inlägg

bmx skrev:
så mina ventilhattar är farliga? roll

Ja allt är farligt. tongue
Ett tips förresten; hade aluminiumhattar på en Vectra jag hade och skulle fylla luft. Då hade hatten ergat fast på ventilen så jag drog av skiten och fick punka. Så smörj gängorna med hjullagerfett, då släpper dom kanon! smile
Gjorde det på MG'ns sommarhjul.

Sen till topic:

Om all styling sitter på bilen från fabrik är den nog inte direkt livsfarlig. Ta min bil till exempel, inte en grej är ditsatt efteråt utom slutröret. Jo, och som sagt ovan. Ventilhattarna. wink

Men aluminiumvingar modell OLGA skulle fan vara olagliga att ens sälja...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Jimmy_N Makaronborrare
13 december 2009 · 993 Inlägg

bmx skrev:
så mina ventilhattar är farliga? roll

Ja för man kan få högt blodtryck av ilskan när skiten fastnat så att ventilerna går sönder när man ska ta av dom tongue

Tyvärr var jag inte lika förutseende som Opelmadness med att smörja in dom innan så jag får väl skylla mig själv roll

Senast redigerat av calibra1992 (13 december 2009)

Opelmadness German cars, quality and beyond
13 december 2009 · 8 197 Inlägg

calibra1992 skrev:

bmx skrev:
så mina ventilhattar är farliga? roll

Ja för man kan få högt blodtryck av ilskan när skiten fastnat så att ventilerna går sönder när man ska ta av dom tongue

Tyvärr var jag inte lika förutseende som Opelmadness med att smörja in dom innan så jag får väl skylla mig själv roll

Varför tror du jag drog av en? roll
Man lär sig av sina misstag. wink
T.o.m jag lyckades. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
bmx
13 december 2009 · 7 100 Inlägg

calibra1992 skrev:

bmx skrev:
så mina ventilhattar är farliga? roll

Ja för man kan få högt blodtryck av ilskan när skiten fastnat så att ventilerna går sönder när man ska ta av dom tongue

Tyvärr var jag inte lika förutseende som Opelmadness med att smörja in dom innan så jag får väl skylla mig själv roll

haha de gjorde inte heller,och de fick man sota för tongue
fick inte loss dom,bara flög verktyg runt om mej big_smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Hassoni
13 december 2009 · 92 Inlägg

aluvingen sitter som snyggast på nissan silvia.. O dom e jävligt najs

Lowpass
13 december 2009 · 1 224 Inlägg

bmx skrev:

calibra1992 skrev:

bmx skrev:
så mina ventilhattar är farliga? roll

Ja för man kan få högt blodtryck av ilskan när skiten fastnat så att ventilerna går sönder när man ska ta av dom tongue

Tyvärr var jag inte lika förutseende som Opelmadness med att smörja in dom innan så jag får väl skylla mig själv roll

haha de gjorde inte heller,och de fick man sota för tongue
fick inte loss dom,bara flög verktyg runt om mej big_smile

Hade också problem med mina ventilhattar!
Vilket jävla problem, kunde inte pumpa däcken.
Fick loss dem till slut.
som tur var det vinterdäck, annars skulle det bli fina repor på sommarfälgarna :p

Senast redigerat av Mazda6sex (13 december 2009)

i-vtec Do you?
Diabel
13 december 2009 · 172 Inlägg

Alla de där Styling osthyvel vingar kan ju vara livsfarliga när man kör på en människa, om människan fortf lever innan han flyger fram till vingen så att säga.

Felinställda vingar tror jag nog fan inte  styling vingar kan vara då de lossnar snarare från bilen innan några köregenskaper  förbättras/försämras.

85% av bilar i sverige med vingar höga som ett hus körs inte så ofta i hastigheter över 200kmh , och jag tror inte köregenskaper påverkas så mkt i lägre hastigheter.


Sedan att alu-vingar borde vara förbjudna pga utseende skäll är ju en annan femma .

mvh

Kör du först så väntar jag där framme
KBerglund Bilskadeentusiast
13 december 2009 · 291 Inlägg

Aerocombi skrev:

Putteliten skrev:

KBerglund skrev:
De små deformationssonerna jag hade på min bil har jag svetsat över med plåt...
Nu blir det stumt att krocka med denna bil. big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive/56425/727692_ikyq7b.jpg

Det ser riktigt rent och snyggt ut, men tyvärr så kan det bli livsfarligt för din del istället. Bilen kan ju istället vika sig på andra ställen istället och innebära att du kan skada dig ännu mera än du borde.

Som ex så kan ju nämnas att en rallybil inte förstärks framför fjäderbenen.

Det största problemet är nog att det inte finns något som tar upp rörelseenergin. Och därmed kommer jag flyga ut ur bilen innan den börjar trycka ihopp sig, som jag sa det tar tvärstopp för bilen men inte för mig.
Övriga bilen är inte byggd för att deformeras (runt cupen) så jag hinner fylga ut innan cupen blir platt.
Dock måste vi upp i höga hastigheter som 90km/h för att smälla riktig ordentligt. Och jag skulle tippa att snitt hastigehet med denna bil blir 80 lansväg och 30 i stan big_smile

Jag är fult medveten om vad jag har gjort. Dock finns det andra som inte vet vad dom håller på med.

Tror ni det är bra att ha på stolsöverdrag på en ny bil?
Tror ni det är bra med volt,ladd mätere i a-stolpen på en ny bil?
Tror ni taxi gubbar är smarta som sätter telefonhållare mitt i ratten?

Vad händer när airbags löser ut vid ovanstående tillfällen? Taxigubben lär ju ha nokia stämplat i pannan resten av livet iaf.

kolvas
13 december 2009 · 4 001 Inlägg

KBerglund skrev:
De små deformationssonerna jag hade på min bil har jag svetsat över med plåt...
Nu blir det stumt att krocka med denna bil. big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive/56425/727692_ikyq7b.jpg

Det är faktiskt inte säkert att ett igensvetsat hål blir starkare än vad ursprunget var, i vissa fall så blir konstruktionen klenare p.g.a att plåten är tänkt från början att kunna röra sig på ett visst sätt (det är ju vridningar osv. i en kaross) och när man svetsar igen hålen så kanske det blir starkare på 1 håll men svagare för vridningar osv.

Nu var väl iofs inte syftet för dig att förstärka utan mera för styling.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Knugcab
13 december 2009 · 5 111 Inlägg

På en Golf 1 (för visst är det en sån) så är främre rambalkarna utformade som "dragspel" om jag minns rätt, förmodligen uträknade för att deformeras på ett visst sätt... Gissar att han syftar på att han byggt dem släta?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
sandin_90 Truck Drivers Move The Nation!
13 december 2009 · 350 Inlägg

exiZ skrev:
Har länge suttit och funderat och måste nu få ställa frågan...

Ni som stylar era bilar, tänker ni på, att den stylingen ni gör, den om-modden från bilens original-utseende, kan vara farligt?

Som tex. ni som sätter dit rädda-willy-vingar på era bilar, tänker ni på att vingen förändrar hela bilens köregenskaper och att bilen, beroende på vingen, kan tryckas ner på marken eller lyfta? Tänker ni på sådant? Räknar ni ut sådant i förväg? Eller gör ni allt bara för utseendets skull?

Vissa bilar behöver vingar, av den orsaken att de behöver det för vindens skull, som tex. Supra har sin klassiska supra-vinge av en orsak, en mazda 323F kanske inte behöver samma vinge, annat än för ett ev. smaktycke utseendemässigt. Andra bilar med klassiskt kända vingar är porsche och audi TT (där vissa årsmodeller fick eftermontera en vinge för att undvika att bilen surrade runt).

Jag bara undrar hur ni resonerar då ni sätter dit vingar, kjolpaket osv.

Mvh Anna

har faktiskt aldrig haft en enda tanke på det.. Har dock heller aldrig haft nå vinge eller kjolpaket. Kör oftast bilar äldre än -75, å dom skall ej förstöras med massa jävla plast..
Men nånga av de stylade bilarna är ju halvnya 740, 240 m.m, å dom är ju inte vidare vassa, så jag tror nog inte att nå liten vinge gör så mycke skillnad.
Det är nog värre med dom sänkta bilarna, dom bilr ju stötiga, släpar i å är förrjävliga å åka..  Fast, det är ju lika med höjda bilar, dom blir ju vingligare..

Men men, lite kul måste man ju få ha. smile wink

----------------Våga Vägra Volvo----------------
KBerglund Bilskadeentusiast
13 december 2009 · 291 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
På en Golf 1 (för visst är det en sån) så är främre rambalkarna utformade som "dragspel" om jag minns rätt, förmodligen uträknade för att deformeras på ett visst sätt... Gissar att han syftar på att han byggt dem släta?

Japp det är dom som klas deformationzoner. Bilar är konstruerade med sånna zoner för att ta upp rörelseenergin vid en krock. Och nu när jag har svetsat över plåtar över balkarna så blir det knas vi deformationen...

Dålig bild men det var den enda jag hade. Man ser att det är "dragspelsbalkar" här
https://www1.garaget.org/gallery/archive/56425/397517_4z0day.jpg

Sen på med plåten https://www1.garaget.org/gallery/archive/56425/495113_w2uqlc.jpg

Senast redigerat av KBerglund (13 december 2009)

Eisenhut
14 december 2009 · 1 827 Inlägg

KBerglund skrev:
De små deformationssonerna jag hade på min bil har jag svetsat över med plåt...
Nu blir det stumt att krocka med denna bil. big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive/56425/727692_ikyq7b.jpg

Små deformationszoner? Du har gjort deformationszonerna ännu mindre. wink

kanske inte helt genomtänkt.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
gamlingen
14 december 2009 · 5 198 Inlägg

Def zonerna är nog inte riktigt till för att det ska va stumt... smällen blir nog snarare kraftigare då.Zonerna är inte till för att va stumma,, utan dom ska "smällen" det vill säga som en fjäder.... sakta ta smällen, inte bli tvärstumt.

ombygda zoner borde bli spanska flaggan utan tvekan... de är ju rent av livsfarliga

Senast redigerat av gamlingen (14 december 2009)

gamlingen
14 december 2009 · 5 198 Inlägg

KBerglund skrev:

Aerocombi skrev:

Putteliten skrev:

Det ser riktigt rent och snyggt ut, men tyvärr så kan det bli livsfarligt för din del istället. Bilen kan ju istället vika sig på andra ställen istället och innebära att du kan skada dig ännu mera än du borde.

Som ex så kan ju nämnas att en rallybil inte förstärks framför fjäderbenen.

Det största problemet är nog att det inte finns något som tar upp rörelseenergin. Och därmed kommer jag flyga ut ur bilen innan den börjar trycka ihopp sig, som jag sa det tar tvärstopp för bilen men inte för mig.
Övriga bilen är inte byggd för att deformeras (runt cupen) så jag hinner fylga ut innan cupen blir platt.
Dock måste vi upp i höga hastigheter som 90km/h för att smälla riktig ordentligt. Och jag skulle tippa att snitt hastigehet med denna bil blir 80 lansväg och 30 i stan big_smile

Jag är fult medveten om vad jag har gjort. Dock finns det andra som inte vet vad dom håller på med.

Tror ni det är bra att ha på stolsöverdrag på en ny bil?
Tror ni det är bra med volt,ladd mätere i a-stolpen på en ny bil?
Tror ni taxi gubbar är smarta som sätter telefonhållare mitt i ratten?

Vad händer när airbags löser ut vid ovanstående tillfällen? Taxigubben lär ju ha nokia stämplat i pannan resten av livet iaf.

Vad händer med dom övriga tex lilla bilen du kör in i sidan på ?  vad som händer med dej är väl skitsamma,, men vill du ha övriga liv på ditt samvete så ?

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
14 december 2009 · 1 594 Inlägg

KBerglund skrev:
De små deformationssonerna jag hade på min bil har jag svetsat över med plåt...
Nu blir det stumt att krocka med denna bil. big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive/56425/727692_ikyq7b.jpg

Vilket fullständigt idiotiskt tilltag hur f-n har du tänkt??? En mindre frontsmäll i den där Golfen innebär att ALLT krockvåld hamnar rätt in torpeden som sitter direkt framför dina ben. En folkabuss från -62 är mao. säkrare att krocka i än den där.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
kolvas
14 december 2009 · 4 001 Inlägg

hotrodder skrev:

KBerglund skrev:
De små deformationssonerna jag hade på min bil har jag svetsat över med plåt...
Nu blir det stumt att krocka med denna bil. big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive/56425/727692_ikyq7b.jpg

Vilket fullständigt idiotiskt tilltag hur f-n har du tänkt??? En mindre frontsmäll i den där Golfen innebär att ALLT krockvåld hamnar rätt in torpeden som sitter direkt framför dina ben. En folkabuss från -62 är mao. säkrare att krocka i än den där.

nu har ju inte jag koll (och det har ingen av er andra heller) men om han använt typ 0,8mm plåt så är förstärkningen inte så farlig, värre om det är 3mm plåt.

En Golf är knappast speciellt krocksäker ifrån brörjan så det han gjort kan faktiskt vara en förbättring (nu tror jag inte det men det kan vara det)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Knugcab
14 december 2009 · 5 111 Inlägg

Fast sanningen är ju den att även om en Golf 1 med dagens mått mätt har rätt kass krocksäkerhet (Fasen, det är 35 år sen Golfen kom, tiden går och det händer minsann saker på den tiden) så var den, liksom samtida Polo och Passat, bland de första bilarna som hade en datorberäknad kaross, för att bli lätt samtidigt som den skulle ha hygglig vridstyvhet och motståndskraft mot smällar (det vill säga, för att vara en småbil på sin tid)... En tumregel är att om man förstärker på ett ställe så ger det sig nån annan stans. Och på en Golf finns det nog ingenstans det direkt tagits till "lite extra" utan snarare tvärt om... Så det är nog inget att hålla på att manipulera med i onödan... Nu äger jag själv bilar helt utan deformationszoner så jag är inte den som fördömer honom heller...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang