3542
Sök

Köper bas imorrn, men vilken?

312 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
#1
Då min Pioneer 12" brann upp igår blir ja tvungen att köpa ny bas imorrn och det blir en JBL Power 10" eller 12" vet inte alls vad jag ska välja än. Köper jag en 10" är jag rädd att den inte kommer trycka på nog bra, köper jag en 12" känns det som att den inte kommer vara nog rapp. Jag vill ha sånt ljud så att de dunkar och känns i bröstet när man vrider på. Om det går att få med en 10" så får de bli de men... Vad har ni får åsikter om storleks val, vad är bäst för vad?

Lyssnar väl på det mesta, Trance/tecno, Hip-Hop och Hårdrock...

Det jag har nu är ett DLS CAD 15 så det borde räcka ett tag samt Alpine CDA 9855R som HU.

2 201 Inlägg
6 mars 2008
#2
en 10 tummare kan visst dunka på riktigt. så det är inga problem
nu vet jag itne vad du har för bil. liten bil blir det ju mer ös i. stor bil är det ju mer plats för ljudet att transporteras

153 Inlägg
6 mars 2008
#3
men jag hade iafall satsat på en 12" are, men du lär inte bli besviken på en 10" heller om du väljer en sån smile, dom spelar rätt lika, men som sagt det beros på vad du har för baslåda och bil med:)


Arg Snickare
875 Inlägg
6 mars 2008
#4
Köp min låda. den låter FÖR MYCKET för min smak.. tongue

2*12" 400W styck. kommer inte ihåg vad slutsteget ligger på just nu. men det är 4 kanaligt. o spelar iaf mer än vad högtalarna klarar.

bilder finns på

http://potti.bilddagboken.se/index.php? … VycmltZz01



pris: 2000 kr.

1 752 Inlägg
6 mars 2008
#5
Jag har en 12" Mutantbas till övers om det skulle vara av intresse? Den är inte spelad en enda minut än, skulle haft den till Eclipsen men så vart det visst inte:)

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!

6 851 Inlägg
6 mars 2008
#6
thesvensk skrev:
Då min Pioneer 12" brann upp igår blir ja tvungen att köpa ny bas imorrn och det blir en JBL Power 10" eller 12" vet inte alls vad jag ska välja än. Köper jag en 10" är jag rädd att den inte kommer trycka på nog bra, köper jag en 12" känns det som att den inte kommer vara nog rapp. Jag vill ha sånt ljud så att de dunkar och känns i bröstet när man vrider på. Om det går att få med en 10" så får de bli de men... Vad har ni får åsikter om storleks val, vad är bäst för vad?

Lyssnar väl på det mesta, Trance/tecno, Hip-Hop och Hårdrock...

Det jag har nu är ett DLS CAD 15 så det borde räcka ett tag samt Alpine CDA 9855R som HU.

Ja det går med en 10", med rätt låda till den bas du väljer.


312 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
#7
Har kikat lite på Rockfords P3 serie men det blir helt klart JBL. Är så slö så jag tänkte köpa en färdigbyggd låda på BRL till basen och då har jag två alternativ, vill bara ha bäst ljud

JBL P1220 (ska ha 28,32l sluten låda)
Quickbazz 12" låda på 32l sluten

2800kr hmm

JBL P1022 (ska ha 21,24l sluten låda)
Quickbazz 10" låda på 21l

2400kr smile

Jag är mest sugen på 10" men basen tar väl upp 2-3 liter så lådan blir 2-3 liter för liten, om jag fattat mig rätt. Men 12" alternativet ser ut att passa bra ihop, kanske 1 liter för stor...

Jag är inte så hajj på detta men rätta mig om jag har fel och hjälp mig välja rätt bygge. Kunde ha byggt en egen låda men får bli vid ett senare tillfälle ifall detta inte funkar som de ska.

Solfilmsmontör
950 Inlägg
6 mars 2008
#8
thesvensk skrev:
Har kikat lite på Rockfords P3 serie men det blir helt klart JBL. Är så slö så jag tänkte köpa en färdigbyggd låda på BRL till basen och då har jag två alternativ, vill bara ha bäst ljud

JBL P1220 (ska ha 28,32l sluten låda)
Quickbazz 12" låda på 32l sluten

2800kr hmm

JBL P1022 (ska ha 21,24l sluten låda)
Quickbazz 10" låda på 21l

2400kr smile

Jag är mest sugen på 10" men basen tar väl upp 2-3 liter så lådan blir 2-3 liter för liten, om jag fattat mig rätt. Men 12" alternativet ser ut att passa bra ihop, kanske 1 liter för stor...

Jag är inte så hajj på detta men rätta mig om jag har fel och hjälp mig välja rätt bygge. Kunde ha byggt en egen låda men får bli vid ett senare tillfälle ifall detta inte funkar som de ska.

om det diffar mellan 1-3 liter så har de ingen större inverkan på hur det blir. Får fråga det lite kunnigare folket om dom kan räkna på vad avstämmningen kan tänkas bli i den lådan med den basen.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

312 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
#9
Hehe har dem inne lådan och basen så blir det köp direkt. Sen mata på i 1Ohm... 1,6kW och se hur de låter, strömmen lär inte räcka på långa vägar men värt ett försökt. Annars är det ju bara att plugga ner de i 4Ohm. Och låter det för lite så köper jag en till bas och samma låda och har dubbla i bilen. Då måste de dunka på rejält big_smile

Ford Racing
479 Inlägg
6 mars 2008
#10
Min 15'' buy it!

Ja Just!

zputnic
6 mars 2008
#11
Det kommer lira på som bara den. Iaf de 12" jag hört av den basen i liten sluten på 30liter.

MEN tänk på att det är rätt grova yttermått på JBL basen. Så du kommer nog behöva fixa iaf undersidan av baslådan för att inte hela lådan ska "kantra".

MVH Micke

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
6 mars 2008
#12
En 12" kan va rapp den med bara du har nog med kräm bakom den.. Alltså mycket ström och effekt smile
Men vanligast är ju att man snålar på slutsteget, ström osv och då blir den ju i regel seg.  Så alla pengar bör inte ligga på basen, behövs ju slutsteg med big_smile

Eller är jag bara trött nu efter nattskiftet jag gjorde idag ?

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

6 851 Inlägg
6 mars 2008
#13
thesvensk skrev:
Hehe har dem inne lådan och basen så blir det köp direkt. Sen mata på i 1Ohm... 1,6kW och se hur de låter, strömmen lär inte räcka på långa vägar men värt ett försökt. Annars är det ju bara att plugga ner de i 4Ohm. Och låter det för lite så köper jag en till bas och samma låda och har dubbla i bilen. Då måste de dunka på rejält big_smile

om du själv skriver att strömen inte räcker till så lär du inte ha 1600W heller..wink



Sök