4012
Sök

Kul BMW?!

146 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
Hej på er! Äger i nuläget en e28 520i , tänkte byta upp mig till en 528 (e28) inom en tid, men har blivit mer och mer sugen på en e30... Tanken är/var ju att e28an (528an, vid köp..) ska överladdas.. Men blir mer & mer sugen på e30 med M50B25... Hur är det med sån maskin i denna? Antar att motorfästen måste göras om, men drivlinan då? Bakaxel, kardan osv. göra nya fästen för sånt?..

Så, hur tycker ni jag ska göra?.. skulle vara skoj med båda, men som sagt.. någon annan "kul" BMW att tipsa om kanske?.

Tack på förhand!
Mvh

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
6 mars 2008
En 12'a från en 750 i en E30. Roligare än så blir det inte cool

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 353 Inlägg
6 mars 2008
M535 eller äldre 635 är ju drömbilar, som skulle vara riktigt kul att ha smile

Annars så tycker jag E30 är roliga bilar, och vad jag förstått så behövs inga jättemodifieringar för att få mer en M50 motor under huven.
växellåda behövs ju ifrån M50 motorn, motorfästen ska passa ifrån E28 528 vad jag förstått, sen behövs bromsservon modifierad lite.

Kardan och bakaxel ska väl passa det som sitter original på bilen.

There's no replacement for displacement

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
6 mars 2008
Jag skulle behålla bilen o sätta dit en S38 maskin.
http://www.bmwcoupe.nu/mycars/daily/daily.html

Sjäv är jag suggen på att köpa en 00 serie (1963-1972) o sätta dit M60/2 med skärmbredning osv men har ingen vettig garage... sad

210 Inlägg
6 mars 2008
Jag håller på att lägga i en motor från en e36 325tds i min e30, är inte samma motor men från en liknande bil.
Motorfästena passade utan problem men motorkuddarna fick jag ändra för att få plats mellan balkarna.
Har den "stora" ZF lådan och den passade med e30 orginal vxl balk. Kardanen har jag tagit från en e36 328 för att passa med ZF lådan.
Problemen med M50 b25 tror jag är att bromsservon kan vara i vägen för insuget och att orginal kylfläkt kanske är i vägen för kyl men det kan man lösa med en elfläkt.

Lycka till!

RWD forever & ever!

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
7 mars 2008
det är inte svart med kardan, kåpa båda original och svetsa ihop delar du ska har kvar, sen måste du lämna in den för balansering
Min son ska sätta en 535 motor i en opel kadett, kul att se resultat när den blir klar.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

146 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
Tackar för alla tips! Vill ju gärna ha kvar e28an.. men svårt att bestämma mig om det är något att bygga vidare på.. (specialtillverkning etc etc.)

Grabber: Den var riktigt feet! Ja en 00:a har jag också funderat på.. smile

Tack allihop!
Mvh

Sök