Bensin eller Diesel?

mapuc
6 mars 2008 · 15 Inlägg

Jag och mina polare, har haft flera diskussioner kring bensin v diesel

Nån sa att diesel var billigare i drift. Nån sa att det beror på körtekniken

Så frågan till eder är
Vilket bränsle är att föredra. bensin eller diesel?

Vh
Markus

Sushikocken Sleeper
6 mars 2008 · 3 084 Inlägg

ja diesel drar ju mycket mindre än bensinare men ist så är skatten dyr.. så det beror på hur långt du kör..

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
n0jas OEM <3
6 mars 2008 · 194 Inlägg

beror på men diesel motorer är oftast mer diesel snåla än bensinare med ungefär samma hästar! sen kommer man till skatten som fortfarande är högre på diesel! men kör du en bit över 2000mil om året så är diesel ett bra val, en bra arbetsmotor helt enkelt!

These days ♪♫
t2r
6 mars 2008 · 302 Inlägg

precis....   sen är de mer vrid å mindre hk i en diesel. tvärtom på en bensinare..    de brukar vara en jävla skillnad på soppaförbrukning.

Team-Adolfsson Gödseldräng
7 mars 2008 · 4 529 Inlägg

kan jämför våra bilar vi har
brorsans mercedes 300D sexa i den ca 100-110hk diesel ligger på 0.6  0.7 ungefär hur mycket man än gasar
hans mercedes 250D 90hk drar MAX 0.5 om man ger fult med den
min volvo 740GL 116hk liten 4a ligger runt 1-1.5L milen så fort man ger full gas drar den iväg en bra bit över 2L
dock kör han med bonndiesel så han ger inte mer än 10kr L men det är ju hans företags bil me smile

BiggerDigger
7 mars 2008 · 288 Inlägg

Antal mil per år får bestämma. Brytgränsen ligger väl 1500-2000 mil per år. Men nuförtiden då allla dieslar(nästan) har turbo, så plockat du lätt ut 20-40hk extra med en trimbox, lite mer med mappning. Ligger på 0,5L/mil på sommaren med min audi 80 tdi, och på vintern ca 0,6L/mil.

Min andra audi 80 1,8 bensin vill minst ha 0,7L/milen sommar.

DasAuto
7 mars 2008 · 2 751 Inlägg

kan bara säga att Nya Q7 med W12 diesel drar ungefär lika myckat som våran audi 1.8Tq... den har 163hk o q7 har 500hk

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
John87 Stolt Volvoägare
7 mars 2008 · 4 913 Inlägg

n0b0dy_ skrev:
kan bara säga att Nya Q7 med W12 diesel drar ungefär lika myckat som våran audi 1.8Tq... den har 163hk o q7 har 500hk

Undrar vad Audi R8 TDI drar.
V12-diesel på 500hk/1000nm.

Det är ju en diesel iaf.. tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Tab Rycketofta Racing
7 mars 2008 · 292 Inlägg

diesel är det billigaste alternativet . men bensinarna är roligare att köra enligt min åsikt.
men helt klart diesel för hemma tankar man för 7 kr litern :d

//Rycketofta Racing
Opelmadness German cars, quality and beyond
7 mars 2008 · 8 197 Inlägg

Såg att dieseln kostade 12,99 på statoil här nu medans bensinen låg på 12,49. sad

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Hamberg R-Berg
7 mars 2008 · 392 Inlägg

Som ovanstående skrev, så ja tragiskt nog så har Diesel priset stigit över 95an under det senaste dagarna hmm

Volkswagen Caddy "Airlift Performance" (2006)
Toffe10 Lastbils Mekaniker
14 mars 2008 · 357 Inlägg

ska man ha lek bil ska de va bensin när dom varvar mera o har mera hästar medans arbets bil så ska man ha diesel gärna en gammal jänki pickis kusinen har sådan o de e biligare att köra med den än hans gammla peugot 309 säger han...men vanliga person bilar lönar de int sig längre att ha diesel i när skatten ändå tar utt de utan skåpbil eller pickis om man ska ha diesel....

baltis
19 mars 2008 · 1 948 Inlägg

med billigare i drift så kanske han även menade på att en diesel bil är billigare att serva också?

dessutom så jobbar en diesel motor på lägre varv än en bensinare vilket i sin tur medför mindre slitage på rörliga motordelar.

och sen när det kommer till det där med skatten beror det ju precis på hur man resonerar. du kan ju inte gå och jämför en diesel (som min, 140hk 300nm och drar 0,5l/mil) med en snål bensinare som drar 0,6l/mil du får ju jämföra den mot en bensinare med samma prestanda, och då hamnar du plötsligt på 0,9l/mil dvs. drygt 5 kr dyrare milen. och om sen skatten skilljer 3000 kr så innebär det ju att du bara behöver köra 600mil/år innan det börjar löna sig att köra diesel.

så räknade jag när jag köpte ny bil ivarje fall smile jämförde en golf tdi mot en golf gti, gissa vad det blev? tongue

frasse4
19 mars 2008 · 736 Inlägg

baltis skrev:
dessutom så jobbar en diesel motor på lägre varv än en bensinare vilket i sin tur medför mindre slitage på rörliga motordelar.

Fast då är en diesel uppbyggd på ett annat sätt, anledningen till lägre varv ligger ju i att grundkompet är typ 20:1 mot 10:1 i en bensinbil. Och detta kräver tyngre och starkare bottendel som är känsligare för höga varv, så att delarna i sig slits mindre kan man väl diskutera. Lite massa snurrar snabbt, stor massa långsamt...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
BiggerDigger
19 mars 2008 · 288 Inlägg

frasse4 skrev:

baltis skrev:
dessutom så jobbar en diesel motor på lägre varv än en bensinare vilket i sin tur medför mindre slitage på rörliga motordelar.

Fast då är en diesel uppbyggd på ett annat sätt, anledningen till lägre varv ligger ju i att grundkompet är typ 20:1 mot 10:1 i en bensinbil. Och detta kräver tyngre och starkare bottendel som är känsligare för höga varv, så att delarna i sig slits mindre kan man väl diskutera. Lite massa snurrar snabbt, stor massa långsamt...

Njae, anledning till diesels ovilja att varva ligger i att soppan kommer in i samma tidpunkt den ska förbrännas och den måsta ha en viss tid att blnda sig med luft.

Och då diesel brinner långsammare, så byggs dieseln långslagig för att utnytja bränlets egenskaper, och långslagiga motorer tål inte varvas på samma sätt som korta, det har med kolvhasighet att göra.

zovix Maskinbefäl
19 mars 2008 · 1 038 Inlägg

Det som kan vara en intressant paramenter att diskutera är motorkaraktär.

Jag gillar låg bränsleförbrukning kombinerat med råstyrka. Dessutom vill jag kunna använda effekten och känna att jag har en stark motor även när man kör i "laglig" hastighet.

Bensinmotorn har karaktären av som en högvarvig motor har. Dvs vridmomentstoppen kommer ganska högt upp i varvtalsområdet, vilket gör bilen "trött" på höga växlar i låg hastighet. Säg t.ex. att du drar på 5:an från 50km/h. Här kommer dieselns karaktär till nytta. Mycket vridmoment vid låga varv ger att effekten kommer mycket tidigare i varvtalsområdet och går alltså ett bättre segdragnings ax.

I familjen har vi två audis. En 100 2,5TDI 115hk (min) och en A4 1,8TS(180hk) Det som är intressant är att i normal landsvägskörning känns båda bilarna precis lika pigga trots att det skiljer över 60hk. A4 uppnår naturligtvis en högre toppfart och det beror på effekten. I aceleration börjar A4:an (bensinaren) ta mig (dieseln) från ca 140km/h vid rullande start. Vid stillastående start har jag ingen chans med dieseln p.g.a växellägena. Där får jag en växling mer än beninaren upp till 100km/h vilket gör att jag tappar någon sekund där.

Vad det gäller ekonomi så är det i dagsläget på ett ut mer eller mindre, att äga bil oavsett bränsle är för dyrt i det här landet.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
mapuc
20 mars 2008 · 15 Inlägg

Iallafall kan jag konstatera, att det lilla jag kör per månad, kan det ICKE betala sig att köpa/äga en diesel.

Markus

GKG
7 december 2008 · 3 Inlägg

Bra tråd.

Jag håller på med ett arbete där jag skall jämföra bensin- och dieselmotorer, jag måste erkänna att även fast mycket är skrivet är det svårt att få fullständig kläm på allt. För att göra arbetet lite extra pikant skall en fullsizelastbil jämföras med en F1bil, då dessa antas ha samma antal hk. Även om en F1motor har en jävla massa hp och vrid skulle jag vilja jämföra momenten på lägre varv.

Vad har en F1 för vrid och när? Var kan jag hitta en momentkurva för en F1motor?

Är det ”bara” långslagigheten, kompet, dieselns långa förbränningstid, insprutningstidpunkt och den kraftiga konstruktionen dom gör att en diesel inte varvar mer?

Är det någon som på rak arm känner till någon bra relevant tråd tar jag gärna en länk...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang