Problem med bärbar dator, måste använda strömkabel annars dör datoren.

Flemm
23 december 2005 · 172 Inlägg

Er det någon som kan hjälpa mig lite ??

Min morsas bärbara dator måste använda ström kabel, viss man tar ut den, så slår dator:n sig av...
Det går altså inte att använda den utan att ha i strömkabelen! Det gör ju en bärbar lite svår att använda som en bärbar !

Hon lemnade in den på verkstad, men dom instalerade endast Windows på dom, som hon betalade nästan 1000 (norska) kronor för...

Någon som kan hjälpa ????


Hemsk mycket tacksam för hjälp !

Norsk DB-drag Mästare 2006
Street A
mrcelica
23 december 2005 · 1 639 Inlägg

Enkelt, batterier har gjort sitt, eller oxå är det glapp/oxid i kontakterna mellan batteriet o datorn...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
chrizz Administratör
23 december 2005 · 11 790 Inlägg

Även om batteriet är dåligt så låter det orimligt att det är SÅ dåligt att den tvärdör direkt när man drar ur kabeln. Den borde åtminstone kunna köra 30 sek eller nåt iaf även om batteriet är totalt slutkört.

Summa sumarum: Det bör vara något annat fel på den.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Martin 9-3 Fisketokig
23 december 2005 · 2 997 Inlägg

Inte helt ovanligt.

Jag har en Acer som batteriet dog på efter ett nästan ett år trots användning inom rekomendation.
Jag fick ett nytt på garantin och nu är det samma sak igen.

Batteriet tar inte emot någon som helst laddning och det går bara köra på strömsladd och den tvärdör annars. Inte en sekund den håller datorn.

Så Batteriet satsar jag på om datorn funkar som den ska när den gå på ström direkt.

Tyvärr är nya batterier bra dyra. nytt till min kostar 1400:- (!!!) så jag gav den till morsan och köpte en ny själv smile
/Martin

Edit: Glömde nämna att jag har mätt batteriet med instrument och det ger ingen spänning på mätningarna så det är dött

Senast redigerat av Martin 9-3 (23 december 2005)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
chrizz Administratör
23 december 2005 · 11 790 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Inte helt ovanligt.

Jag har en Acer som batteriet dog på efter ett nästan ett år trots användning inom rekomendation.
Jag fick ett nytt på garantin och nu är det samma sak igen.

Batteriet tar inte emot någon som helst laddning och det går bara köra på strömsladd och den tvärdör annars. Inte en sekund den håller datorn.

Så Batteriet satsar jag på om datorn funkar som den ska när den gå på ström direkt.

Tyvärr är nya batterier bra dyra. nytt till min kostar 1400:- (!!!) så jag gav den till morsan och köpte en ny själv smile
/Martin

Edit: Glömde nämna att jag har mätt batteriet med instrument och det ger ingen spänning på mätningarna så det är dött

Men det där pekar ju ändå på något annat problem än just batteriet som sådant.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
elsmurfo
23 december 2005 · 412 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Inte helt ovanligt.

Jag har en Acer som batteriet dog på efter ett nästan ett år trots användning inom rekomendation.
Jag fick ett nytt på garantin och nu är det samma sak igen.

Batteriet tar inte emot någon som helst laddning och det går bara köra på strömsladd och den tvärdör annars. Inte en sekund den håller datorn.

Så Batteriet satsar jag på om datorn funkar som den ska när den gå på ström direkt.

Tyvärr är nya batterier bra dyra. nytt till min kostar 1400:- (!!!) så jag gav den till morsan och köpte en ny själv smile
/Martin

Edit: Glömde nämna att jag har mätt batteriet med instrument och det ger ingen spänning på mätningarna så det är dött

Hur än du bär dig åt med en fullt fungerande laptop så ska du inte kunna döda ett batteri på ett år.

Vi får ju bärbara datorer i skolan, För nått år sedan så fick dom gammla datorer, dom var väll 3 år gammla kanske. Kan säga att man klarade sig inte länge utan batteri, kanske 10 minuter. Fast då tåls det ju att tänka på att dom var 3 år gammla och elever hade använt dem.

Jaja, tillbaka till saken, det är inte batteriets fel! Det är någonting i din dator som gör att ditt batteri dör!

Senast redigerat av elsmurfo (23 december 2005)

MrVain
23 december 2005 · 904 Inlägg

Jag har själv jobbat som support tekninker hos Dell med just bärbara..
Och det händer titt som tätt att det blir tekninska fel på batterier å då får man just detta problem.. den tvär dör

Alltså batteriet funkar inte överhuvudtaget, är det en Dell du har? isf finns en test knapp på batteriet. Tryck på den, om lampa 1,3,5 blinkar så är det tekniskt fel på batteriet lyser några så visar den vilka celler som funkar.

De ska va gött å leva
Martin 9-3 Fisketokig
23 december 2005 · 2 997 Inlägg

chrizz skrev:

Martin 9-3 skrev:
Inte helt ovanligt.

Jag har en Acer som batteriet dog på efter ett nästan ett år trots användning inom rekomendation.
Jag fick ett nytt på garantin och nu är det samma sak igen.

Batteriet tar inte emot någon som helst laddning och det går bara köra på strömsladd och den tvärdör annars. Inte en sekund den håller datorn.

Så Batteriet satsar jag på om datorn funkar som den ska när den gå på ström direkt.

Tyvärr är nya batterier bra dyra. nytt till min kostar 1400:- (!!!) så jag gav den till morsan och köpte en ny själv smile
/Martin

Edit: Glömde nämna att jag har mätt batteriet med instrument och det ger ingen spänning på mätningarna så det är dött

Men det där pekar ju ändå på något annat problem än just batteriet som sådant.

Nu hänger jag inte riktigt med men om datorn funkar som den ska bara det att det inte finns någon som helt batteritid och den funkar bara på sladd och dör när man tar ur sladden vilket tyder på att den inte laddar.

Det måste väl ändå vara batteriet som är dött. jag ser inga andra möjligheter.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Martin 9-3 Fisketokig
23 december 2005 · 2 997 Inlägg

elsmurfo skrev:

Martin 9-3 skrev:
Inte helt ovanligt.

Jag har en Acer som batteriet dog på efter ett nästan ett år trots användning inom rekomendation.
Jag fick ett nytt på garantin och nu är det samma sak igen.

Batteriet tar inte emot någon som helst laddning och det går bara köra på strömsladd och den tvärdör annars. Inte en sekund den håller datorn.

Så Batteriet satsar jag på om datorn funkar som den ska när den gå på ström direkt.

Tyvärr är nya batterier bra dyra. nytt till min kostar 1400:- (!!!) så jag gav den till morsan och köpte en ny själv smile
/Martin

Edit: Glömde nämna att jag har mätt batteriet med instrument och det ger ingen spänning på mätningarna så det är dött

Hur än du bär dig åt med en fullt fungerande laptop så ska du inte kunna döda ett batteri på ett år.

Vi får ju bärbara datorer i skolan, För nått år sedan så fick dom gammla datorer, dom var väll 3 år gammla kanske. Kan säga att man klarade sig inte länge utan batteri, kanske 10 minuter. Fast då tåls det ju att tänka på att dom var 3 år gammla och elever hade använt dem.

Jaja, tillbaka till saken, det är inte batteriets fel! Det är någonting i din dator som gör att ditt batteri dör!

Kan tillägga att Acer bytte bort just de Panasonic-batterierna just för att de strulade så mycket i mitt fall.

Vad skulle det vara i mitt fall annars som gjorde att datorn kunde köras nästan 2 år på det nya utbytesbatteriet och sen tvärdog om det var något i datorn som orsakade det? menar, det var normala tider på det annars.. nytt=3timmar och innan det dog så håll det över 2 timmar i alla fall...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
spunk_totte VD / SPRINGPOJK
23 december 2005 · 605 Inlägg

Jag har en Acer Ferrari 4005 helt sprillans ny, batteriet på den datorn är också helt åt helv***.

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!
Hummer H3 (2006)
lapin_kulta Maskinmontör
23 december 2005 · 139 Inlägg

har en toshiba bärbar som är ca 5 år gammal  och batteriet i den håller ca 1 timme om man surfar och hör på musik... batteriet är alldrig utbytt på den

Rwd 4 Fun :D
Drönirettab
23 december 2005 · 21 761 Inlägg

Jag har haft en äldre Acer och när batteriet blev dåligt så stängde datorn av sig direkt när jag drog ur sladden. Kortslutning i batteriet kan det ju bli när som helst, men det kan förstås också vara strömförsörjningen som inte laddar.
Det borde finnas en lampa som indikerar när den laddar.

chrizz Administratör
23 december 2005 · 11 790 Inlägg

Batterinörden borde veta smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Drönirettab
23 december 2005 · 21 761 Inlägg

Haha, visst. Om jag hade varit yrkesnörd så kunde det kanske ha varit så. Jag skulle nog beskriva mig själv som vetgirig amatörnörd som kollar lite på olika batteritillverkares sidor och hoppas att jag lär mig något.

widell1111 bira bira bira,bärs bärs bärs!
19 april 2006 · 313 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jag har haft en äldre Acer och när batteriet blev dåligt så stängde datorn av sig direkt när jag drog ur sladden. Kortslutning i batteriet kan det ju bli när som helst, men det kan förstås också vara strömförsörjningen som inte laddar.
Det borde finnas en lampa som indikerar när den laddar.

min visar när den laddar HP nc6000

///Widell
Alphasonic Piratpartiet
19 april 2006 · 339 Inlägg

batteriet dog i min dator också... råkade köra ström fel väg in i den tongue det gick att tömma ut batteriet men inte att fylla på så nu slocknar den direkt man drar ur ström konakten... om du undrar hur man kan köra växelström fel väg så e det enkelt... efter dosan som omvandlar det till likström så byter du poler tongue var inte medvetet... den lossnade bara när jag skulle lyfta upp sladden... sen satte jag tillbaks den.. tänkte inte mer på det

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang