4948
Sök

Bromsolja och byte på Calibra

892 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
Tjo,

Tänkte byta bromsolja på bilen i samband med en lättare ok-renovering jag planerat, men det verkar inte stå hur mycket bromsolja som går i bilen nånstans! yikes
Nån som vet hur mycket jag bör inhandla?

Sen när jag ska byta, vilket blir bäst? Ska jag koppla ur oken och låta all olja rinna ur, och sen koppla ihopl allt, fylla på och lufta?
ELLER är det bäst att så gott som möjlig plugga igen snabbt, och sen koppla ihop, fylla på, och sluta "lufta" när det kommer fram ny olja? Är väl svårt att se skilldnad?

Sen när man luftar då, har funderat på att köpa en sån där tryck-luftare som man kopplar till ett däck. Ska man skruva loss den mellan varje ok och fylla på mer, måste man väl göra? Kan det inte smita tillbaka luft då?

Vilket är enklast och störst chans att bli bra? smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

761 Inlägg
13 mars 2008
Jag byter vätska en gång om året och brukar:

1. Lossa alla hjulbultar, bara så de släpper
2. Palla upp bilen
3. Plocka bort alla hjul

Sen brukar jag använda en slang med en backventil på som finns på biltema och trä slangen över luftnipplen och sen lossar jag nipplen. Sen sätter jag mig i bilen och pumpar igenom tills ny vätska kommer fram(brukar synas på färgen). Undvik helst att trycka pedalen i botten då det kan finnas rost i huvudcylindern som får tätningarna att gå åt fanders.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

892 Inlägg
16 mars 2008
Trådstartare
Tack för svaret Markus_MR2. smile

Jag gissar på att du brukar låta oken sitta kvar? Jag är mest nyfiken på hur man bäst bör göra om man plockar bort oken. Jag har nämligen köpt lite rep. satser (gummi ringar, kolvar osv) som jag vill få dit, samt bromsokslack.
Nån som vet hur jag bäst går tillväga med en renovering?

Har även funderat på att köpa en sån där flaska med back ventil, men har hört det är minst risk att misslyckas med tryck luftning. Kanske inte är så stor skilldnad?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

892 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
Är det verkligen ingen som renoverat oken?

Om du läser tråden och har gjort nått liknande, var inte rädd för att svara, behöver all info jag kan få innan jag ger mig på det. Vill ju inte gärna göra fel så jag sitter i arshlet på nån bil nästa gång man är ute och kör. roll

Min projekt tråd

375 Inlägg
19 mars 2008
När du tar bort oken från bromsslangen så komemr det börja droppa bromsvätska.
Sedan beror det på hur lång tid det tar att renovera oken.
Jag skulle tro att bromsvätskan håller i ca 1 timme innan du måste fylla på burken.

Jag skulle iaf låta all vätska rinna ut under tiden man reonverar oken.
Sedan är det bara dit med dina ny renoverade ok, fylla på vätska och börja lufta.

Bara införskaffa en luftnignssats med en backventil. Har fungerat bra för mig.

När du luftat alla hela systemet så prova lufta igen för att vara säker på att systemet är helt fyllt.

Jag skulle införskaffa runt 1½-2 liter.

Sök