4164
Sök

godtjänt eller inte av svenskbilprovning ????

badboy for life
356 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
tänkte höra mig efter som det finns en hel del människor här inne på garaget som är väldigt duktiga på att bygga om sina bila.
Min fråga lyder så här vad får man lov att ändra både invändligt och utvändligt på sin bil utan att man får sin bil underkännd på besiktningen.
Har hört så mycket olika svar när man ställt den fråga´n till folk man känner så tängte att jag ställer den här inne efter som det finns en hel del människor som gör detta på en extrem nivå:lol:lol

leva bör man ändå dör man

badboy for life
356 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
jo det kännde jag till vad det gäller vingar och dylikt på utsidan sen har jag även hört att bilen får körförbud om du t.e.x har kolfiber paneler på grund av att det inte är säkert att den inte spriker när airbaggen utlöses på passagerarsidan:lol:

Meister
6 763 Inlägg
badboy for life
356 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
okej det låter lovande men om man tar bort airbaggen så borde man ju i så fall få ändra hela panelen

Meister
6 763 Inlägg
11 mars 2008
Men om de är v40in du har tänkt bygga om så kan jag säga att de är kört med att ta bort airbagen då den är helbilsgodkänd. Då får man göra ännu mindre än normalt sad

1 311 Inlägg
12 mars 2008
är bilen av årsmodell 75/76 och nyare får man egentligen itne ändra nånting, inte ens fälgar/däck då det avviker från bilens helhetsgodkännande, men så hårda har nog ingen provanstalt varit, men ska man hårddra det så ja, men kjolpaket, fjäderKIT (ej kapade godkänns), en mjuk vinge (inte vass alltså) och lite fräschare fälgar ska inte vara några problem!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

2 644 Inlägg
12 mars 2008
Jag ringde dom igår smile Mycket roligt samtal allt jag fråga om "nej nej nej nej nej det går absolut inte nej nej nej absolut inte nej nej nej" så besiktningen blir ett jävla äventyr smile

Johan Lindgren

Golf mk3 LOUD
515 Inlägg
12 mars 2008
Hmm ja det var ju konstigt. 

Den besiktningsingenjör jag talade med när jag ville bygga om
min bil såg inga som helst problem i att ändra inne i bilen iaf.

Då frågade jag om att bygga baslåda i hela skuffen och använda stället där det
en gång fanns ett baksäte till slustegsmontering. 
Det var ok men jag skulle bli tvungen att regga om bilen till 1 passagerare om jag ville
köra så. 
Men nu vart det ändring och kör med 2st sportstolar ibak och det var också ok smile

Beror nog på vem man talar med tror jag.

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173

8 156 Inlägg
12 mars 2008
Vägverket har en massa föreskrifter. Är bilen helfordonsgodkänd så får ingenting ändras med mindre än att man kan bevisa att bilen uppfyller gällande EG-direktiv även efter ändringen.
Kanske inte så kul att byta spoiler och kjolpaket och sen försöka bevisa att det inte påverkat fotgängarnas säkerhet? Krocktest nästa...

Däremot kan man ju modifiera bilen på ett så omfattande sätt att man regga den som ett ombyggt fordon. Då får man göra bra mycket mer.

Så länge man kan bevisa att bilen bilen uppfyller gällande EG-direktiv, dvs genom att inte försämra säkerheten och genom att följa alla riktlinjer som finns, så är det bara att reg.besiktiga bilen med ändringarna. T.ex. så kan man reg.besiktiga med singel-torkare istället för vanliga vindrutetorkare, om nu dessa är tillräckligt effektiva och klarar vissa fastställda normer.
Inne i bilen så får man göra mer, men att bygga om instrumentbrädan är nog inte att rekommendera.
Att drapera med kolfiber är ok, så länge man håller sig borta från airbag.

Att byta säten kan vara lite känsligt då de måste vara fastsatta på ett godkänt sätt.
Att svetsa fast originalfastsättningsanordningen från en originalstol på en sportstol, är nog inte godkänt i lagen.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 703 Inlägg
12 mars 2008
Helbilsgodkänd infördes fr.o.m. 1996 års modeller inom EU - Men Sverige, som var litet efter, började helbilsgodkänna fr.o.m 1998 års modeller. Fordon med årsmodeller 1996 - 1997 som är helbilsgodkända är sålunda importerade efter 1997. Helbilsgodkännande eller inte framgår av registreringsbeviset längst ner under rubriken "Övriga tekniska data, dispenser". Angående däckstorlek så framgår det på Vägverkets hemsida www.vv.se

En helbilsgodkänd bil har i registreringsbeviset en kod: T14 A + ett typgodkännandenummer.

badboy for life
356 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
uppskattar verkligen alla svar efter som man är ny i gemet så är detta ens första bygge därför så är allt det ni säger verkligen nyttig info för mig för då lär jag mig vad jag måste göra för att få använda bilen fast den är ombyggd.
Hörde nämnligen att killen som ägde the one innan den blev stulen inte fick köra den över huvud taget på grund av vissa ombyggnader(vet inte om detta stämmer enbart hört det på ryktes vägar) han gjorde med bilen big_smile

Fortare än kvickt
241 Inlägg
12 mars 2008
det bästa är väl att låta bli att fråga. bara att köra in och hoppas att de inte märker nåt. en här i trakten fick igenom sin turbokonverterade 525, ingen som la märke till det.

Akta lacken pappskalle!

Sök