Vägverket har en massa föreskrifter. Är bilen helfordonsgodkänd så får ingenting ändras med mindre än att man kan bevisa att bilen uppfyller gällande EG-direktiv även efter ändringen.
Kanske inte så kul att byta spoiler och kjolpaket och sen försöka bevisa att det inte påverkat fotgängarnas säkerhet? Krocktest nästa...
Däremot kan man ju modifiera bilen på ett så omfattande sätt att man regga den som ett ombyggt fordon. Då får man göra bra mycket mer.
Så länge man kan bevisa att bilen bilen uppfyller gällande EG-direktiv, dvs genom att inte försämra säkerheten och genom att följa alla riktlinjer som finns, så är det bara att reg.besiktiga bilen med ändringarna. T.ex. så kan man reg.besiktiga med singel-torkare istället för vanliga vindrutetorkare, om nu dessa är tillräckligt effektiva och klarar vissa fastställda normer.
Inne i bilen så får man göra mer, men att bygga om instrumentbrädan är nog inte att rekommendera.
Att drapera med kolfiber är ok, så länge man håller sig borta från airbag.
Att byta säten kan vara lite känsligt då de måste vara fastsatta på ett godkänt sätt.
Att svetsa fast originalfastsättningsanordningen från en originalstol på en sportstol, är nog inte godkänt i lagen.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)