1983
Sök

ang. grymt mycket spännigsfall när stereon spelas

388 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#1
har ett spänningsfall ner till runt 11.3V när man skruvar upp på stereon och då är bilen igång också men stänger jag av stereon igen så hoppar det upp till 13.5-13.7V igen.

så jag under vad som finns för grejer jag kna kolla för att få det bättre.
är inne på att 1 till batteri skulle behövas men eftersom att det blir ett sådant stort spänningsfall ¨även när bilen är igång så kanske det är något annat fel också.

kan det blir så om nman har för klena strömkablar?

Tack för svar

Mvh Thomas


8 156 Inlägg
12 mars 2008
#2
Du kanske har en klen generator också?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

388 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#3
Phaetoon skrev:
Du kanske har en klen generator också?

jo det är jag också inne lite på men jag vet inte vad det är i golf original.?


1 050 Inlägg
12 mars 2008
#4
Smuurf skrev:
Phaetoon skrev:
Du kanske har en klen generator också?

jo det är jag också inne lite på men jag vet inte vad det är i golf original.?

Generatorns laddspänning bör vara 14,4v detta med flera förbrukare inkopplade.
Din aktuella laddspänning 11,5 - 13,7v räcker inte till. Se till att byta "Laddregulatorn"
Till en som ger 14,4 volt. (finns hos Biltema 99:-) big_smile

Glöm ej heller att se över laddkablaget, sätt gärna dit nya grövre kablar.
Senast redigerat av E-30 (12 mars 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Smålänning
7 887 Inlägg
12 mars 2008
#5
Eller köp en annan kraftigare generator på skroten.

Står inte vilken golf du har , men antar att det är en golf II och där har jag ett svagt minne av att generatorn är på 45 eller 55 A.

Skaffa en från en gammal volvo eller saab eller liknande bil så brukar de vara på minst 70 A.
Tror vissa Beemers och saabar har 80 A och ända upp till 100...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

388 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#6
okej jo det är en golf 2. okej men då ska jag kolla vad en generator kostar annars blir det att fixa en ny laddregulator för ekonomin just nu är ganska knapp så får ta vad som finns wink haha men är lite inne på om kolet är slut annars kan inte det medföra dåligt ladd?


1 050 Inlägg
12 mars 2008
#7
Smuurf skrev:
okej jo det är en golf 2. okej men då ska jag kolla vad en generator kostar annars blir det att fixa en ny laddregulator för ekonomin just nu är ganska knapp så får ta vad som finns wink haha men är lite inne på om kolet är slut annars kan inte det medföra dåligt ladd?

Vill du byta till en större generator så finns det äkta BOSCH generatorer hos Biltema från: 600:-
Finns i amperestyrkor från: 55A - 100A.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

564 Inlägg
12 mars 2008
#8
Är det en "kraftig" stereo med slutsteg du har eller är det en "vanlig". Se till att du har tillräkligt feta el- kablar till stereon eftersom det blir ett ganska bra spänningsfall med för tunna. Man kan märka det om belysningen blinkar i takt med basen. Om ditt batteri är ordentligt laddat borde det orka med även om du har originalgeneratorn, så länge du inte har väldigt mycket effekt i stereon.

Mvh Johan

1 655 Inlägg
1 050 Inlägg
12 mars 2008
#10
Munkis skrev:
Har 100A i min 940 så kolla på skroten efter sånna!

Varför överhuvudtaget kolla på skroten? Biltema tar samma pris 1000:-för en sprillans ny Bosch generator på 100A.
Skroten tar också 1000:- men då har den generator redan varit med 25000 mil. eller mera. big_smile
Ganska så lätt val..

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

388 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#11
groze skrev:
Är det en "kraftig" stereo med slutsteg du har eller är det en "vanlig". Se till att du har tillräkligt feta el- kablar till stereon eftersom det blir ett ganska bra spänningsfall med för tunna. Man kan märka det om belysningen blinkar i takt med basen. Om ditt batteri är ordentligt laddat borde det orka med även om du har originalgeneratorn, så länge du inte har väldigt mycket effekt i stereon.

Mvh Johan

asså totalt har jag 2 kenwood 6203 steg en till varje bas och sen har jag 1 gammalt legacy 4 kanals steg på 800w  som driver fram systemet.


4 001 Inlägg
12 mars 2008
#12
sätt dit en kondensator, det får bort mycket problem

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

388 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#13
kolvas skrev:
sätt dit en kondensator, det får bort mycket problem

det är just det jag har redan en 2 farads kondensator som sitter i bilen :S
och batteriet är ett nordstrom calcium-calcium 74Ah och det är bara typ 8-10 månader gammalt men kand et redan vara slutkört?


4 001 Inlägg
12 mars 2008
#14
Smuurf skrev:
kolvas skrev:
sätt dit en kondensator, det får bort mycket problem

det är just det jag har redan en 2 farads kondensator som sitter i bilen :S
och batteriet är ett nordstrom calcium-calcium 74Ah och det är bara typ 8-10 månader gammalt men kand et redan vara slutkört?

då är det nog bara att byta generator som gäller + kablen mellan batteri o generator så att det klarar av att leverera strömmen.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

388 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#15
kolvas skrev:
Smuurf skrev:
kolvas skrev:
sätt dit en kondensator, det får bort mycket problem

det är just det jag har redan en 2 farads kondensator som sitter i bilen :S
och batteriet är ett nordstrom calcium-calcium 74Ah och det är bara typ 8-10 månader gammalt men kand et redan vara slutkört?

då är det nog bara att byta generator som gäller + kablen mellan batteri o generator så att det klarar av att leverera strömmen.

okej det är jag lite inne på för batteriet ställde jag på laddning nu över natten men ändå blir det sånt jävla spänningsfall men ändå när jag har bilen igång utan stereon så laddar den ändå bara 13.7v som max.


801 Inlägg
12 mars 2008
#16
kolla kolen med, det kan väl va dem som börjar bli dåliga?

5 852 Inlägg
12 mars 2008
#17
kolvas skrev:
sätt dit en kondensator, det får bort mycket problem

Nej det gör det inte alls, grundprincipen för att ladda en kondensator är ju att du har ström från början att ladda den med?

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

4 001 Inlägg
12 mars 2008
#18
tujbo skrev:
kolvas skrev:
sätt dit en kondensator, det får bort mycket problem

Nej det gör det inte alls, grundprincipen för att ladda en kondensator är ju att du har ström från början att ladda den med?

en kondensator laddas upp mycket fort och slutstegen tar inte full kräm hela tiden så ifall man ligger på gränsen så hinner kondensatorn jämna ut spänningsfallen mellan basslagen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

21 761 Inlägg
12 mars 2008
#19
Smuurf skrev:
har ett spänningsfall ner till runt 11.3V när man skruvar upp på stereon och då är bilen igång också men stänger jag av stereon igen så hoppar det upp till 13.5-13.7V igen.

så jag under vad som finns för grejer jag kna kolla för att få det bättre.
är inne på att 1 till batteri skulle behövas men eftersom att det blir ett sådant stort spänningsfall ¨även när bilen är igång så kanske det är något annat fel också.

kan det blir så om nman har för klena strömkablar?

Tack för svar

Mvh Thomas

Enligt Yourex.se så kan de där dieslarna ha 45A och 65A generatorer, det är ju inte så väldigt mycket förstås. Håller med twin_cam där. Frågan är om generatorn från bensinarna passar rakt av, då kan du få tag på en 90A iaf.

Eftersom det är en diesel så finns det ingen tändelektronik som tar ström och då är det väl bara pumpen som drar en del antar jag, vet inte hur mycket ström den drar dock. Halvljuset drar ca 7,5-8A om man räknar på 110W vid 14V, sedan tar bakljus+parkeringljus kanske ett par A också. Då är vi uppe i runt 10A.

Kenwood KAC6203 kan dra upp till 30A per steg enligt info hos Nårdik, det är antagligen vid högsta RMS-effekt och bryggkopplat läge med 4 Ohms belastning. Hur mycket ström som det tredje steget drar har jag ingen aning om eftersom det inte framgår vad det heter eller vilken modell det är.

Om vi säger att de båda basstegen körs med halva uteffekten, ganska hög volym alltså, då kan de tillsammans dra ca 30A. Lägger vi till bilens egen belysning så blir det 40A och då närmar vi oss gränsen för vad en 45A generator kan ge ut, MEN då måste den ha minst 1500-2000 motorvarv för att kunna ge ut så mycket ström.

På tomgång så orkar inte generatorn ge ut sina 45A, därför kommer laddspänningen att sjunka en del när stereon spelas med hög volym. Då får vi inte glömma att varken dieselpumpen eller det tredje steget är inräknat i strömförbrukningen, det drar alltså ännu mer ström än vad som är uträknat.

Nu räknade jag iof på 45A generator, men även med 65A generator så blir det sannorlikt en del problem med laddspänningen när motorn bara går på tomgång. Ifall batteriet inte är i bra skick (jo, jag vet att det bara är 8-10 månader gammalt) så belastar det också generatorn, då sjunker laddspänningen betydligt lättare än med ett fräscht batteri.

Jag säger inte att batteriet är dåligt, men du bör försöka kolla upp det eller tillfälligt sätta dit ett annat som du vet är i bra skick och mäta om spänningen fortfarande sjunker ner under 12V.

Som andra har skrivit så är alla kablar viktiga, de måste vara i bra skick och ha bra kontakt. Glöm inte bort att generatorchassiet ska ha bra kontakt i sina fästen, om det sitter en separat minuskabel från generatorchassiet till tex kaross eller motorblock så måste den ha bra kontakt. Även laddegulatorn har det skrivits om, den måste som sagt fungera bra.

Till sist vill jag fråga, är det samma spänningsfall framme vid batteriet OCH nere vid generatorn?

Bessewisser
556 Inlägg
12 mars 2008
#20
Generatorn i min Golf 2:a är på 90A vet ej om det är orginal. Har också spänningsfall i min bil men jag har det hela tiden. enligt en multimeter jag testa så har jag ca 13.5V när den är i gång och 11.7 när den är avstängd. Vet ej om det ska vara så...


//SkyNard

How low


Sök