1970
Sök

ang. grymt mycket spännigsfall när stereon spelas

21 761 Inlägg
12 mars 2008
Skynard: Var någonstans mäter du?
När du mäter, är det när du spelar musik på hög volym?

Bessewisser
556 Inlägg
12 mars 2008
Jag mäter bara när bilen är igång och avstängd mellan plus och minus på batteriet

//SkyNard

How low

21 761 Inlägg
12 mars 2008
Okej.

Men spelar du musik på hög volym när du mäter 11,7V med motorn avslagen?

388 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Smuurf skrev:
har ett spänningsfall ner till runt 11.3V när man skruvar upp på stereon och då är bilen igång också men stänger jag av stereon igen så hoppar det upp till 13.5-13.7V igen.

så jag under vad som finns för grejer jag kna kolla för att få det bättre.
är inne på att 1 till batteri skulle behövas men eftersom att det blir ett sådant stort spänningsfall ¨även när bilen är igång så kanske det är något annat fel också.

kan det blir så om nman har för klena strömkablar?

Tack för svar

Mvh Thomas

Enligt Yourex.se så kan de där dieslarna ha 45A och 65A generatorer, det är ju inte så väldigt mycket förstås. Håller med twin_cam där. Frågan är om generatorn från bensinarna passar rakt av, då kan du få tag på en 90A iaf.

Eftersom det är en diesel så finns det ingen tändelektronik som tar ström och då är det väl bara pumpen som drar en del antar jag, vet inte hur mycket ström den drar dock. Halvljuset drar ca 7,5-8A om man räknar på 110W vid 14V, sedan tar bakljus+parkeringljus kanske ett par A också. Då är vi uppe i runt 10A.

Kenwood KAC6203 kan dra upp till 30A per steg enligt info hos Nårdik, det är antagligen vid högsta RMS-effekt och bryggkopplat läge med 4 Ohms belastning. Hur mycket ström som det tredje steget drar har jag ingen aning om eftersom det inte framgår vad det heter eller vilken modell det är.

Om vi säger att de båda basstegen körs med halva uteffekten, ganska hög volym alltså, då kan de tillsammans dra ca 30A. Lägger vi till bilens egen belysning så blir det 40A och då närmar vi oss gränsen för vad en 45A generator kan ge ut, MEN då måste den ha minst 1500-2000 motorvarv för att kunna ge ut så mycket ström.

På tomgång så orkar inte generatorn ge ut sina 45A, därför kommer laddspänningen att sjunka en del när stereon spelas med hög volym. Då får vi inte glömma att varken dieselpumpen eller det tredje steget är inräknat i strömförbrukningen, det drar alltså ännu mer ström än vad som är uträknat.

Nu räknade jag iof på 45A generator, men även med 65A generator så blir det sannorlikt en del problem med laddspänningen när motorn bara går på tomgång. Ifall batteriet inte är i bra skick (jo, jag vet att det bara är 8-10 månader gammalt) så belastar det också generatorn, då sjunker laddspänningen betydligt lättare än med ett fräscht batteri.

Jag säger inte att batteriet är dåligt, men du bör försöka kolla upp det eller tillfälligt sätta dit ett annat som du vet är i bra skick och mäta om spänningen fortfarande sjunker ner under 12V.

Som andra har skrivit så är alla kablar viktiga, de måste vara i bra skick och ha bra kontakt. Glöm inte bort att generatorchassiet ska ha bra kontakt i sina fästen, om det sitter en separat minuskabel från generatorchassiet till tex kaross eller motorblock så måste den ha bra kontakt. Även laddegulatorn har det skrivits om, den måste som sagt fungera bra.

Till sist vill jag fråga, är det samma spänningsfall framme vid batteriet OCH nere vid generatorn?

det har jag inte kollat men jag får ta och kolla det imorn dirr när jag kommer hem big_smile men kollade ordentligt idag nu och när jag hade laddat batteriet nu i natt så blev inte spänningsfallet lika mycket utan vara nere vid 12.3v ungefär så batteriet var ganska oladdat med andra or men ska ändå kolla olet imorn också och även kolla kontakten vid alla kablar både till batteriet och till generatorn så får vi se om det blir någon skillnad.

men den ända spänning ja ghar mätt nu är enligt voltmätaren på kondensatorn men kollade på förra bilen och då var det inte någon större skillnad på vad den visade och vad en multimeter visade vid batteriet.

men som sagt imorn ska jag göra mer mätningar med riktig multimeter och så vid både batteri ochgeneratar och även vid på slagen motor och avslagen.

återkommer imorn hur det gick.

tackar för allt så länge wink

13 Inlägg
20 mars 2008
En jävligt viktig del är ju att kolla alla jordkablar, den från batteriet till jord är extra viktig och utsatt! smile

trucken
563 Inlägg
21 mars 2008
hur stor anläggning har du? hur ärditt batteri? börja där... 3 steg funkar inte på ett vanligt batteri med 16mm kabel=)

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

21 761 Inlägg
21 mars 2008
Smuurf skrev:
2 farads kondensator som sitter i bilen :S
och batteriet är ett nordstrom calcium-calcium 74Ah och det är bara typ 8-10 månader gammalt

Smuurf skrev:
2 kenwood 6203 steg en till varje bas och sen har jag 1 gammalt legacy 4 kanals steg på 800w  som driver fram systemet.

De båda Kenwoodstegen drar 30A vardera som högst enligt info hos Nårdik, vad det tredje steget drar vet jag inte.
Senast redigerat av Drönirettab (21 mars 2008)

trucken
563 Inlägg
21 mars 2008
hur tjock strömkabel? hur är alla skarvar dvs anslutningar??

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

Sök