5251
Sök

9000 cse - vilket avgassystem?

272 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
Hejsan, sitter just nu i kvalet mellan vilket avgassystem som är lämpligast att montera på min 9000 cse steg 2 -93 tidigare satt ett komplett avgassystem från abott racing på men det rostade sönder väldigt kvickt, så just nu sitter orginalröret monterat.

Hittils har jag kikat lite på NordicUhrs 2,5tums rostfria
Speedparts (JT's 3') är detta rostfritt?
BSR's som liknar Nordics mycket verkar det som
och även Abott racing igen, det var 5-6 år sedan jag hade ett därifrån och de verkar helt klart ha fixat till systemet sen dess.

Några med lite kunskap om dessa som orkar uttala sig?

Värt att tillägga är att jag vill ha ett 3' helst 4' utblås

Tack på förhand
Niotusen

Sierra-döbel

272 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
Har även lite frågor kring race/sportkat hur fungerar dessa på bilprovningen (höjs CO värdet?) samt vilken vore lämpligast att investera i på en vardagsracer som även används vintertid?

Sierra-döbel

272 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
ascona-tic skrev:
Jt har ej rostfritt till 9000.

Okej tack, då kan jag stryka en av alla frågor iallafall smile

Sierra-döbel

5 710 Inlägg
14 mars 2008
JT är som sagt inte rostfritt utan ett "aluminiserat" stålrör. Betydligt bättre än ett vanligt svartjärn men inte rostfritt.

Angående katten skulle jag välja att ha kvar originalkatten om det inte fanns planer på vidare trim.
Finns det det skulle jag köpa 3" hela vägen och en race-kat.

MVH Jonas
..............

272 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
jonTe skrev:
JT är som sagt inte rostfritt utan ett "aluminiserat" stålrör. Betydligt bättre än ett vanligt svartjärn men inte rostfritt.

Angående katten skulle jag välja att ha kvar originalkatten om det inte fanns planer på vidare trim.
Finns det det skulle jag köpa 3" hela vägen och en race-kat.

Jo planerna stannar ju inte efter avgasröret, så man får väl satsa på en racekat då, eftersom du inte ens nämner sportkat verkar det bara vara strunt? tongue
Verkar vara svårt att hitta rostfritt 3'' modellanpassat, några tips på vart jag ska leta?

Sierra-döbel

5 710 Inlägg
14 mars 2008
Niotusen skrev:
Jo planerna stannar ju inte efter avgasröret, så man får väl satsa på en racekat då, eftersom du inte ens nämner sportkat verkar det bara vara strunt? tongue
Verkar vara svårt att hitta rostfritt 3'' modellanpassat, några tips på vart jag ska leta?

Tidigare har många sportkattar varit en originalmonolit (innehåll) i ett hus med grövre rör= man kan göra en själv om man är "händig" wink
Niotusen skrev:

3" är inte nödvändigt hela vägen.
Man kan köra 3" frampipa och 2½ i resterande system, frampipan behöver inte vara rostfri de håller länge ändå.

Vill man absolut ha 3" rostfritt hela vägen kan man ju alltid låta t.ex Ferritta svetsa upp ett = inte direkt billigt.....

MVH Jonas
..............

272 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
jonTe skrev:
Niotusen skrev:

Tidigare har många sportkattar varit en originalmonolit (innehåll) i ett hus med grövre rör= man kan göra en själv om man är "händig" wink
Niotusen skrev:

3" är inte nödvändigt hela vägen.
Man kan köra 3" frampipa och 2½ i resterande system, frampipan behöver inte vara rostfri de håller länge ändå.

Vill man absolut ha 3" rostfritt hela vägen kan man ju alltid låta t.ex Ferritta svetsa upp ett = inte direkt billigt.....

Okej tack så mycket för alla svar, hur löser jag skarven från 3" - 2½" ska jag använda stegmuff eller stegfläns eller vad det heter resulterar ju det i att hela röret blir en liten bit längre, och då kanske inpassningen blir lite svinig?

Tack igen, underbart med så snabba svar här big_smile

Sierra-döbel

Sök