5158
Sök

Ventilknack?

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
Hej

Har en Nissan 200sx s13, har nyligen renoverat och startat den. Problemet är att det knackar om man gasar upp och sen släpper, när motorvarvet är på 1500varv så kommer det ett knackande ljud och det försvinner lika snabbt. Jag tycker det kommer från insugskammen men är inte säker.

Kan en eller flera lyftare vara kassa? har haft ur alla lyftare, men när jag montera dem igen så satte jag dem bara på nån plats, så dom sitter inte där dom satt förrut. Kan det vara orsaken?

Jag har nya vev och ram lager så det är inte dom som låter, hoppas jag iaf sad skulle vara konstigt.

Det låter inte jätte mycket, men det hörs när man sitter i bilen med stängda dörrar iaf sad

Hoppas någon kan hjälpa.  smile

mvh joakim

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

1 703 Inlägg
14 mars 2008
kammarna ventiler och lyftare slits in specifikt på den platsen de sitter, så det är inte omöjligt att det är det som låter.
Hur länga har du haft igång motorn föresten? Hydrauliska lyftare kan behöva en liten tur för att sluta väsnas helt.
Senast redigerat av henkebenke (14 mars 2008)

3 235 Inlägg
14 mars 2008
Det var dumt att byta plats på lyftarna...

Det kan vara så att de inte tätar som de skall på grund av att de inte sitter på sin ursprungliga plats.
Det kan hamna partiklar i kanalerna, vilket gör att de slits olika.

Har du testat med lite tjockare olja?

Du kan ev behöva byta olja, det brukar man göra kort efter en renovering.
Senast redigerat av engolf (14 mars 2008)

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
motorn har säkert gått i 2 timmar efter renoveringen. har inte kört med den på vägen utan den har bara stått still och gått.
jag ska byta olja när jag kört 50mil med den tänkte jag.

Men är det någon som vet om det är en lyftare som behöver bytas, eller kanske bara skiftas med en annan? eller vart kommer oljudet ifrån?

mvh

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

3 235 Inlägg
15 mars 2008
Svårt att säga när du precis renoverat och inte kört med den.

Du får köra in den försiktigt och se, om missljudet kvarstår efter ca 100 mil har du tydligen gjort nåt fel där.

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
okey, ska köra och låta bli att ligga på 1500varv. tack för hjälpen smile

Sök