15 mars 2008
Trådstartare
Har fått ett stort problem.Jag har bytt topp pga av skuren kam.jag skulle kontrolera om det kom smörjning upp till toppen så jag körde runt motorn på självstarten och den gav oljetryck upp som den skulle.När jag gjorde det så var ej hallgivaren monterad och alla spolar hade jag anslutna men utan tändstift.Jag hörde hur det slog över i dom men tänkte inte mer på det.Jag monterade toppen och kamremmen och fyllde på ny olja och körde yterligare ca 1minut på starten för att se att kammen fick smörjning som den skulle.Dä började det roliga ena tändspolen började nästan brinna så jag tog bort batteri kabeln fort som attan.Nu har jag ej någon gnista.Har kollat följande
Alla säkringar är mätta och provbelastade.
Bytt hallgivare samt kontrolerat med diod att den blinkar när jag kör på starten.
Jag har 12v på spolarna när jag slår på tändningen samt att jordpunkterna är ok
Kamtiderna är rätt instälda.
Har läst av fel koder men får inga
Har bytt till fyra begagnade spolar som ska vara ok.
Nu undrar jag hur jag ska gå vidare med fel söket.Jag skulle vilja veta hur jag ska kolla signalen till spolarna?Signalkabeln som går till databoxen ger den spänning eller jord när det ska bli gnista?På den här bilen så sitter effektslutstegen inbyggda i tändspolarna.