5255
Sök

Rakställning av motor?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
Tjena big_smile

Har läst en del trådar, främst om volvobilar, där de har rakställt motorn. Ja har fattat det som att motorn är vinklad nåra grader, men ja fattar inte varför, eller varför man rakställer dem osv?

Nån som kan förklara?

Tack på förhand smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
15 mars 2008
Motorn i t.ex 850 ligger på tvären.
Motorn i 740, 940 m.fl ligger rakt.

För att sätta en T5'a (från en 850) i en 740 som har bakhjulsdrift så lägger man motorn på raken istället, då får man inkopplat växellåda och allt annat som behövs för bakhjulsdrift.
Senast redigerat av John87 (15 mars 2008)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

turboabstinens
442 Inlägg
15 mars 2008
Tväställd motor:
_________
|              |
|    ____   |Tex Volvo 850, saab 9000
|   |____| |
|________|

Rakställd motor:
________
|     _       |
|    |  |     |     tex volvo 240, 740
|    |_|      |
|________|
Senast redigerat av bluelight (15 mars 2008)

ocertifierad klåpmekare

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
jo, men så trodde ja också. men då dom som turbokonverterar en b234f i 740 snackar om att rakställa motorn så blev ja fundersam.

m5portal.com
m3portal.com

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
Utklipp från en tråd på 740 klubben skriven av Gothicteo:

Men vad tycker rödblockarna om att bli rakställda.... vattenpumpen blir ju inte i våg längre å oljekanaler åsånt..... vad händer med det??? Måste jag rikta om oljepickuppen i tråget???

Som ni ser handlar det om en rödblockare.
Har frågat där med men man får oftast svar snabbare här.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (15 mars 2008)

m5portal.com
m3portal.com

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
Svar av Akke på forumet:

jo nu ska jag förklara. Det är så här om du lyfter på locket på din bil så ser du att din motor lutar åt ena sidan. När de menar med att rakställa motorn så menar de att ha motorn rakt upp o inte liggande mot ena hållet

Nu förstår ni hur ja menar hoppas jag, men ja fattar inte hur motorn påverkas av det?

m5portal.com
m3portal.com

Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 mars 2008
patrikhornfeldt skrev:
jo, men så trodde ja också. men då dom som turbokonverterar en b234f i 740 snackar om att rakställa motorn så blev ja fundersam.

rödblockarna lutar ju lite, då kan man luta upp den, så den står "rakt",

igentligen ska man väl säga längsmonerad motor tex. när man kränger i t5a i 740 för man monterar ju aldig en motor snett... wink

Jonas

Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 mars 2008
patrikhornfeldt skrev:
Svar av Akke på forumet:

jo nu ska jag förklara. Det är så här om du lyfter på locket på din bil så ser du att din motor lutar åt ena sidan. När de menar med att rakställa motorn så menar de att ha motorn rakt upp o inte liggande mot ena hållet

Nu förstår ni hur ja menar hoppas jag, men ja fattar inte hur motorn påverkas av det?

då "lutar" ju allt i motorn, och då kanske det blir vajsing med oljan i tråget

Jonas

volvonörd
116 Inlägg
15 mars 2008
oftast rakställer man motorerna för å få mer plats på avgas sidan,dvs mer plats för större turbo/grenrör mm

inget i själva motorn påvärkas av det,på en rödblock brukar man använda B20 oljetråg som passar rakt på

Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 mars 2008
rooolerboy skrev:
inget i själva motorn påvärkas av det,på en rödblock brukar man använda B20 oljetråg som passar rakt på

men spakställ får man bygga om tongue

Jonas

volvonörd
116 Inlägg
15 mars 2008
oftst änvänder man starkare lådor som man ändå får bygga nytt svep till,annars finns det ett svep som passar,dock kan man bara köra med M45/46/47 då

Sök