3665
Sök

Vad är Ohm ? fråga om min nya förstärkare till hemmet.

237 Inlägg
16 mars 2008
Trådstartare
Hej.

Jag har köpt en hemma förstärkare på 4-kanaler det är en Technic förstärkare på 580 w.
man kan trycka på en knapp som väljer mellan 4-5 Ohm eller 8-16 Ohm vad menas med detta, hur ska jag köra?
MVH lukas

Abaaaaaaaaa

801 Inlägg
16 mars 2008
hej hej. ohm är motstånd, kort sagt, läs på din infon om högtalarna du ska spela med, så står det vad det är för ohm på dem, ställ förstärkaren på samma ohmtal, så blir det inga problem

3 124 Inlägg
16 mars 2008
Beror på vilken ohm dina högtalare ligger på.
Har du 4ohms högtalare sätter du inställningen och vice versa.

Edit: Inte tillräckligt snabb...
Senast redigerat av viccoA (16 mars 2008)

121 Inlägg
16 mars 2008
Ohm är enheten för resistans eller när det gäller växelspänning impedans.
Ohms lag säger att Resistansen är Spänningen (Volt) dividerat med Strömmen (Amper).
Jag har inte sett din typ av förstärkare men den valmöjlighet du har beror på vilka högtalare du kopplar till.
Om det är en stereoförstärkare (2 kanaler) med 4 anslutningar och du har 2 st högtalare kopplade ska du ha på läge 8-16 och om du har 4 st anslutna ska du ha i läge 4-5.
Sen beror det också på högtalarnas impedans (resistans), i detta fall bör de vara på min 8 ohm om du har 4 st anslutna. Om du endast har 2 anslutna kan de vara på 4 ohm men då bör du endast ha 2 högtalare anslutna.

105 Inlägg
16 mars 2008
LAE skrev:
Ohm är enheten för resistans eller när det gäller växelspänning impedans.
Ohms lag säger att Resistansen är Spänningen (Volt) dividerat med Strömmen (Amper).
Jag har inte sett din typ av förstärkare men den valmöjlighet du har beror på vilka högtalare du kopplar till.
Om det är en stereoförstärkare (2 kanaler) med 4 anslutningar och du har 2 st högtalare kopplade ska du ha på läge 8-16 och om du har 4 st anslutna ska du ha i läge 4-5.
Sen beror det också på högtalarnas impedans (resistans), i detta fall bör de vara på min 8 ohm om du har 4 st anslutna. Om du endast har 2 anslutna kan de vara på 4 ohm men då bör du endast ha 2 högtalare anslutna.

fun facts
impedans är motståndet i en spole

Aldrig har vi varit så kära, Länge leve det militära.

Sök