4917
Sök

varför slirar min drivrem ?

3 Inlägg
17 mars 2008
Trådstartare
hej!

jag tänkte att mitt första inlägg ska bli en tankenöt för någon!

problemet är följande..

jag har en mitsubishi space wagon disel av årsm - 98 och trivs kanon med kärran
då den går i jobbet och går jevligt billigt.  allt på bilen funkar kanon utom just en grej som
är ganska vital för att bilan ska fungera .. och det är att remmen till generatorn går av ,
exakt hela tiden  ( är inne på den 6:e sen augusti ) och jag vet fan inte vad ja ska göra nu.

jag hämtade ut den från verkstan i fredags och allt var frid och fröjd fram tills efter nån timmes körning
då börjar den gnissla , och sträcker jag den ... pang så går den av. så varför i helva världen fortsätter den att slira ??

det som är gjort på den gör inte saken bättre heller. dvs at jag har snart provat allt.

1: har provat att använda olika fabrikat på remmar , ( autoexpertens , mekonomen , biltema mfl)
2: riktat upp remskivor
3: slipat remskivor
4: kollat alla lager i generator mm mm
5: haft den på 2 olika verkstäder , fortfarande samma bekymmer

Det enda jag inte har provat är att använda själva orginal remmen , men enligt 5- 7 st mekisar
så spelar det ingen roll ( orginalet var en typ A rem , utan tänder ,) men den finns inte att få tag på heller.

är det någon som har nånting att koma med , jag skulle vara evigt tacksam om jag kunde få till det hela!

/ tack , Dan

4 001 Inlägg
17 mars 2008
Det är inte problem med något lager i generator eller nåt sånt som kärvar när den blir varm?

Hur har du riktat remskivorna?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

3 Inlägg
17 mars 2008
Trådstartare
har kollat lager , i testbänk i 2 timmar , inga problem

har riktat skivor , inga problem

4 001 Inlägg
17 mars 2008
hur har du riktat remskivorna?

Du kan ju ha ett remhjul som är skevt "uppåt & neråt" eller "framåt & bakåt"?

När du kört den i testbänken så har du väl ingen belastning på generatorn och då snurrar den kanske kanonfint.

Vad driver remmen mer än generator?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

3 Inlägg
17 mars 2008
Trådstartare
hmm .. ja du kanske har rätt...

den driver från drivaxeln --> generator ---> fläkt/vevaxel ..

kanske är ngt där.

hur ser man om det är skevt ??

4 001 Inlägg
17 mars 2008
starta upp motorn och låt den gå på tomgång och försök att hitta en vinkel (inte lätt) där du kan se remhjulen rakt framifrån, jag hade detta problemet på en bil, det remhjulet som sitter på vevaxeln är ibland vulkat ihop och släpper i vulkningen och då skapas en dynamisk skevhet som inte är lätt att se, den behöver inte syna alls på tomgång så be någon varva upp motorn till t.ex 2500 RPM

det absolut viktigast är att inte remhjulen rör sig ovalt utan dom måste röra sig 100% cirkulärt.

Sök