6065
Sök

Nissan 200sx s13 problem

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
17 mars 2008
Trådstartare
Tomgången är LÄGRE när motorn är kall, om man startar något som drar effekt så håller inte motorn automatiskt uppe tomgången. Om bilen dör av sig själv och man ska starta den så är det VÄLDIGT trögstartad(som om stiften e dränkta i bränsle), står man med lågt varvtal och trycker plattan i bott så bluddrar den i nån sekund innan den varvar upp.

Vad kan felet vara? Det enda jag har som inte är original är: Intercooler, vattenkyl och oljekyl.

Det kommer mer:   tongue

Det "viner" i motorn vif 1900-2000varv, det började göra det efter jag bytt kamrem och vattenpump?

Det kommer ett knackande ljud runt 1500-2000varv, lyftare som börjar bli kass? Om det är en lyftare, är det farligt att köra om den börjar bli kass?  hmm

Kanske räcker med att se över lyftarna och nollställa databoxen?

[  PS: Motorn är nyrenoverad och har gått ca 25mil.  ]

MVH Joakim Johansson
Senast redigerat av ChixZ (17 mars 2008)

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

223 Inlägg
17 mars 2008
kolla fördelare på tädning även kablar!! sedan tändspolen kan du kolla gnistan på!! kalstartsventil! även tempgivare på motorn kan göra så att motorn går skitt!!

summitracing.com

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
17 mars 2008
Trådstartare
Fördelare finns inte, det finns 4st tändspolar. Jag var ute nyss och tog ur batteriet så databoxen ska nolllställas, för det är så man gör väl?

mvh

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

223 Inlägg
17 mars 2008
aaa !! tästat alla gnister da?

summitracing.com

Herr
1 722 Inlägg
17 mars 2008
Knackar den? låter som vevlagerras.. stackare där.. sad

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
17 mars 2008
LocKtar skrev:
Knackar den? låter som vevlagerras.. stackare där.. sad

Nu lugnar vi ner oss lite smile
Bara för att det är ett knackande ljud vid ett specifikt varvtal behöver det inte betyda att det är vevlagerras, speciellt inte när bilen gått 25mil efter renovering.

Varifrån "knackar" det? toppen, botten? Vilken sida av motorn?
Hur låter det? Knack, tick eller något annat?

Använd en lång skruvmejsel eller liknande som stetoskop och lyssna dej fram varifrån ljudet kommer.
Senast redigerat av insane_1 (17 mars 2008)

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
17 mars 2008
Trådstartare
Det låter ifrån toppen helt klart, låter som ett knackande ljud. Lyssnar man nära så låter det ifrån insugskammen.
Innan renoveringen hade jag en avgaskam på insuget, men den råkade jag görasönder. Så jag monterade dit original kammen. Sen har jag inte satt lyftarna som dom satt innan, va en som sa till mig att det inte spelade någon roll hur dom satt hmm vilket det tydligen gör!

Tänkte på en annan sak, alla lyftarna stog i en burk under ca 5-6månader, så all olja hann nog rinna ur dom. Jag la dom aldrig i ett "oljebad" innan jag montera dem för det brukar ju bli tryck i dem ändå efter ett tag. Men jag har monterat ett oljekyl med ganska långa slangas osv, kan det vara så att oljepumpen orkar pumpa olja upp till lyftarna men inte så de kommer in fullt med olja i de små hålen på lyftarna?

Kanske räcker med att lägga dom i oljebad en natt elelr två?
Eller är det helt kört för dom inte sitter på sin ursprungliga plats?

Mvh joakim

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
17 mars 2008
Trådstartare
Någon kunnig på toppar online? big_smile

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
Absolut ingen som vet något? smile

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
För att få bort ventilknackandet, ska jag lossa på lyftarna och lägga dom i oljebad under en natt eller ska jag köpa något medel och hälla i motoroljan som kanske tar bort knackandet? motorn är som sagt nyrenoverad men ändå så knackar det sad

Kom gärna med förslag smile  mvh

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
18 mars 2008
ChixZ skrev:
För att få bort ventilknackandet, ska jag lossa på lyftarna och lägga dom i oljebad under en natt eller ska jag köpa något medel och hälla i motoroljan som kanske tar bort knackandet? motorn är som sagt nyrenoverad men ändå så knackar det sad

Kom gärna med förslag smile  mvh

Kolla upp om det verkligen är en eller flera lyftare som låter innan du börjar riva.
Om så är fallet, lokalisera den eller de lyftare som låter och ta ur dessa och lägg dom i en burk med isopropanol eller liknande några dagar.
Efter det kan du motionera lyftarna i t.ex ett skruvstäd. Sätt en mutter eller nåt på lilla kolven, sedan är det bara att pressa försiktigt i omgångar. Dra åt skruvstädet lite, lossa lite osv. Har du tillgång till en kompressor kan du varva med att blåsa ur skiten som fastnat i lyftaren. Bara att köra på tills du kan trycka ihop den med fingrarna. Quickleen kan vara bra att ha tillhands också. Passa så du inte skadar lyftaren i skruvstädet.

*edit* Häll inte i nåt skräp i oljan!
Senast redigerat av insane_1 (18 mars 2008)

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
okey, men är det viktigt att lyftarna ligger på "sin" plats i toppen? eller kan jag bara ta ur alla lyftarna och göra rent dom och allt det du skrev och sen montera dem någonstans bara?  mvh

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
18 mars 2008
Vet inte om varje enskild lyftare har "sin" speciella plats. Rent spontant säger jag att det inte är så, är dock inte 100 på det.

Vad kör du med för olja förresten? Har du en väldigt tunn olja kan du testa med en lite tjockare och se om det blir nån skillnad innan du börjar riva...dumt att riva i onödan.

Mekaniker
472 Inlägg
19 mars 2008
ChixZ skrev:
Tomgången är LÄGRE när motorn är kall, om man startar något som drar effekt så håller inte motorn automatiskt uppe tomgången. Om bilen dör av sig själv och man ska starta den så är det VÄLDIGT trögstartad(som om stiften e dränkta i bränsle), står man med lågt varvtal och trycker plattan i bott så bluddrar den i nån sekund innan den varvar upp.

Vad kan felet vara? Det enda jag har som inte är original är: Intercooler, vattenkyl och oljekyl.

Det kommer mer:   tongue

Det "viner" i motorn vif 1900-2000varv, det började göra det efter jag bytt kamrem och vattenpump?

Det kommer ett knackande ljud runt 1500-2000varv, lyftare som börjar bli kass? Om det är en lyftare, är det farligt att köra om den börjar bli kass?  hmm

Kanske räcker med att se över lyftarna och nollställa databoxen?

[  PS: Motorn är nyrenoverad och har gått ca 25mil.  ]

MVH Joakim Johansson

Tomgången blir lägre om inte tempgivaren till sprutet fungerar korrekt. Kolla hur många ohm det är på den när den är kall. Kör den varm eller värm den och mät den igen. Får du samma resistans då så är den trasig.

Att det viner vid låga varvtal beror ofta på att man har spännt kamremen för hårt. Det låter häftigt men det förkortar livslängden på den eftersom det blir spännigar i den som kan leda till sprickbildningar.

Lyftarna behöver inte ligga på någon särskilld plats men man ska kunna trycka in "toppen" av den med fingrarna. Kan man det är kan det bero på att du inte hunnit fylla lyftarhusen med olja. Bara att slå i en skvätt i varige hus och prova igen.

Lycka till och hoppas att detta hjälper dig. Mvh Kim
Senast redigerat av BMWKimmo (19 mars 2008)

BMW-tok

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 mars 2008
rengör tomgångsmotorn, dess uppgift är att hålla motorn vid liv på rätt varvtal oavsett förutsättningar.

lyftarna fyller sig själva med olja, en renoverad motor låter apa i 20min innan lyftarna fyllt sig, även högt varvtal kan tömma dem på olja.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
ok, jag ska kolla till tomgångsregulatorn och göra rent den+slangar.  Funderar på att lyfta ur kammarna och lyftarna och pumpa i olja i dem alla, sen hoppas på att det funkar bättre efter det.

Blir dom fulla med olja om man håller dem i olja och "pumpar" lite?

Tomgången blir jag inte klokare på... den är olika ibland. Ibland om man står på tomgång (varm motor) så är varvtalet 8-900varv (som den ska), sen när man kört en sväng och ställer den på tomgång igen så är varvtalet under 700varv. OM man ligger i 90kmh på vägen 2500varv och släpper gasen och trycker ner kopplingen så är det på håret att motorn inte dör. Tomgånger sjunker till under 500varv hmm

Kan det kanske vara någon läcka eller något som stör tomgången? jag har monterat en annan intercooler som är betydligt större än original. om det har någon betydelse?

En fråga till: Den svarta burken som sitter nere till höger i motorrummet om man står framifrån, kokalistern eller vad den heter tongue  den sitter lite snett pga intercoolern trycker den åt sidan, spelar det någon roll? måste den sitta rakt, tänkte om det påverkar bränslet eftersom att det står Fuel tank på den. och i sin tur får tomgången fel.

Hehe mkt skrivande:P

Sista frågan: När bilen är kall och inte varit startad på ett tag, då startar den lätt. Men om man stänger av den för att tex tank eller något som går snabbt och sen när man ska starta den så hoppar den oftast igång, men dör lika fort. Och SEN tar det ett jävla tag på startmotorn innan den början tända igen hmm varför? Det är precis som om det blir för mkt bränsle när den "självdör".

Dessa jävla inställningar på motorer asså! Kan det vara fel tändläge?

Hoppas någon kan hjälpa smile

Mvh jocke

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
Nu idag var jag och besiktiga bilen, fick 2or på HC och CO halterna för höga, jag fick svar på varför tomgången är kass och varför bilen är trögstartad när den är varm. HC värdet låg på 719!!! det få max vara 100. Så det är VÄLDIGT mkt bränsle som inte används hmm

Jag drog på lite idag och kände att bilen är lite trött, så jag tror att felet ligger på tändsystemets sida.

Någon som har något tips vad det kan vara för fel på tändningen? Eller kanske bara att justera den vid kamaxelgivaren?

tacksam för svar smile

mvh joakim

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
19 mars 2008
kolla så att tändningen står rätt
Senast redigerat av maximus (19 mars 2008)

1 703 Inlägg
19 mars 2008
Du är säker på att kamremmen sitter helt rätt?

När jag köpte min s13 satt det en återcirkulerande boschdump monterad, den hade lämnats "öppen", du hade jag fenomenet att bilen gick grymt dåligt samt att den nästan dog vid frikopplingar. Så du kan ha n läcka nånstans.
Kolkanistern kan du ta väck och plugga slangarna.

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
okey, hur märker man att tändningen står som den ska? asså så den står exakt som den ska. man märker ju på motorn om den bli bättre eller sämre såklart smile

Sök