Spräck Myten om turbokonvertering för alltid, snälla!!

kolvas
13 november 2008 · 4 001 Inlägg

engolf skrev:
Tack för tipset!
Den elboxen som man kan köra på etanol med har jag också tänkt på, men då ju bilen ca 30% mer bränsle över hela rigistret, även när den går på vakuum:( Jag tänkte mer på ett system där extrabränslet kommer först när turbon börjar ladda.

du får väl leta upp en sån där laddtrycksmojäng som drar igång boxen vid ett visst laddtryck

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Dirtymike
13 november 2008 · 1 532 Inlägg

Förgasar Turbo konvertera en Volvo 140 för några år sen. Funka hur bra som helst ända tills ena kolven kom ur blocket men fan va den gick innan! Det är lätt om man vet HUR man ska göra o har lite STÅLAR!

Jeep J20 (1978)
262turbo
13 november 2008 · 1 004 Inlägg

klart att det ska konverteras.... MEN varför hålla på med det på mototre som redan finns i turbo utförande (b230f)? varför uppfinna hjulet två gånger?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
engolf
13 november 2008 · 3 235 Inlägg

262turbo skrev:
klart att det ska konverteras.... MEN varför hålla på med det på mototre som redan finns i turbo utförande (b230f)? varför uppfinna hjulet två gånger?

Tycker du inte det blir mycket bättre när man gör det själv?
Klart man kan köpa en turbobil, men när man pillar med det själv blir det mer personligt, och kul:)

262turbo
13 november 2008 · 1 004 Inlägg

nej kan inte påstå mig vara mycke bättre än volvos motorlabb.....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
engolf
13 november 2008 · 3 235 Inlägg

262turbo skrev:
nej kan inte påstå mig vara mycke bättre än volvos motorlabb.....

Du menar Volvos motorlabb för 20 år sedan?
Saker och teknilgi utvecklas hela tiden, dessutom är originalbilar, även med turbo kan prestera betydligt bättre. Nya bilar är ju skapade för att gå länge, och varför ska man ha en bil som går länge när den redan har 10 år på nacken, eller kanske ännu fler. KOnvertera, trimma och ha kul säger jag bara.

262turbo
13 november 2008 · 1 004 Inlägg

engolf skrev:

262turbo skrev:
nej kan inte påstå mig vara mycke bättre än volvos motorlabb.....

Du menar Volvos motorlabb för 20 år sedan?
Saker och teknilgi utvecklas hela tiden, dessutom är originalbilar, även med turbo kan prestera betydligt bättre. Nya bilar är ju skapade för att gå länge, och varför ska man ha en bil som går länge när den redan har 10 år på nacken, eller kanske ännu fler. KOnvertera, trimma och ha kul säger jag bara.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=108402  ja du verkar ju vara en jävel på turbo och konverteringar.... mycke kunnigare en ett gammalt motorlabb...   smile smile smile smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
engolf
13 november 2008 · 3 235 Inlägg

262turbo skrev:

engolf skrev:

262turbo skrev:
nej kan inte påstå mig vara mycke bättre än volvos motorlabb.....

Du menar Volvos motorlabb för 20 år sedan?
Saker och teknilgi utvecklas hela tiden, dessutom är originalbilar, även med turbo kan prestera betydligt bättre. Nya bilar är ju skapade för att gå länge, och varför ska man ha en bil som går länge när den redan har 10 år på nacken, eller kanske ännu fler. KOnvertera, trimma och ha kul säger jag bara.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=108402  ja du verkar ju vara en jävel på turbo och konverteringar.... mycke kunnigare en ett gammalt motorlabb...   smile smile smile smile

Jag påstår inte att jag är bättre än Volvos labb, men det finns säkert folk som är det.
Jag är hobbymekaniker, och lyckas jag med en turbokonvertering blir jag glad, och om det håller i längden blir jag väldigt glad:) Man lär sig nya saker varje dag, och vem vet, kanske turbokonverteringar blir mig "grej" nån dag:) haha

940turboplus Rapidoz
13 november 2008 · 688 Inlägg

engolf skrev:

262turbo skrev:
nej kan inte påstå mig vara mycke bättre än volvos motorlabb.....

Du menar Volvos motorlabb för 20 år sedan?
Saker och teknilgi utvecklas hela tiden, dessutom är originalbilar, även med turbo kan prestera betydligt bättre. Nya bilar är ju skapade för att gå länge, och varför ska man ha en bil som går länge när den redan har 10 år på nacken, eller kanske ännu fler. KOnvertera, trimma och ha kul säger jag bara.

Håller då med dig på denna front.

Uppfinna hjulet 2 gånger?
Han uppfinner inte hjulet igen, han fin justerar hjulet till den storlek han vill ha wink

Att ta en lite äldre bil och ge sig in i ett projekt som nu Topic är Turbokonvertering är ju ingen dålig sak.

Helst ska man ha 2 fungerande bilar.

En som är Transporteringsfordon, och den andra som blir Projektbilen.

Sen är det uthållighet som gäller, inget annat.

Pengar? Kan man skaffa tidsnog om man orkar vänta och inte har så bråttom.

Kunskap? få genom att göra + att det finns så många människor där ute som Te x Garaget som är villiga att ge råd om man bara är villig att lyssna och uppfatta.

Och för dom som redan är kunniga och har kunskapen till ett sådant bygge vet att bilen blir mer personlig, körgladare och är nöjda över vad dom åstadkommit.>

Alla byggen har sitt pris, ända frågan är vad man själv är villig att ge för att få bilen i sina drömmar smile

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Jimm
13 november 2008 · 1 661 Inlägg

BMWKimmo skrev:
Hardjim: Jo våran konvertering av 205an gick ju på en helg och va billig. Men man kanske ska tänka på hur bra den höll. Rasad växellåda och rasad motor efter några mil. Dessutom va vi ju tre stycken varav två är mekaniker samt att jag hade massa delar liggandes i garaget. Alla har ju inte samma tillgångar.

Ska tillägga att jag även har lagt två år och en satans massa timmar på min 525 turbo bara för att den är lite mer seriös och kommer hålla förhoppningsvis. Det är ändå ingen överdriven effekt eller special någon stans.

Haha, ja men det hade ju inte hänt när jag skrev det inlägget.
Men hade ni bara haft BB lambdan och sett till så att den inte spikar så kanske det hade gått bättre.
I vilket fall som helst så håller inte gamla häckar för någe vidare laddtryck.
Ska man ha en seriös konvertering som ska hålla och ha bra körbarhet så jävlar kostar det tid och pengar.
Blir nog alltid billigare och bättre att köpa en turbo motor direkt och hänga i.
Iallfall när vi pratar <200hk

Germax
14 november 2008 · 12 086 Inlägg

Förövrigt skulle den här tråden va så jävla fetlåst om de inte va en moderator som startat den,
var nu han kom ifrån? dök upp en solig dag som moderator?

Seriöst, hur många här har turbokonverterat en bil? Jag slår vad om att de är typ max 3-4 stycken.

evilaudio
14 november 2008 · 16 195 Inlägg

JapMax skrev:
Förövrigt skulle den här tråden va så jävla fetlåst om de inte va en moderator som startat den,
var nu han kom ifrån? dök upp en solig dag som moderator?

Seriöst, hur många här har turbokonverterat en bil? Jag slår vad om att de är typ max 3-4 stycken.

ja har men den höll inte så länge..HEHE

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Henka_ Slav
14 november 2008 · 1 454 Inlägg

något som ja tycker är lite dumt bland alla diskuterare på olika forum och dyl är när det diskuteras kompsänkning. det lättaste i det fallet är väl att sätta tjockare/dubbla packningar, eller om man har möjlighet och vill lägga lite tid på projektet är ju att åka till den lokala fordonslinjen med lite bullar och fråga om någon lärare kan svarva av kolvarna lite. MEN nu till dom som säger att det BARA är att fräsa ur förbrännings rummen kan ju ta en dusch, det är inte "bara" för den duktige hemma mekanikern med en dremmel och ett slipstift, det ligger många timmar och mkt kunnande bakom en urfräst topp eftersom fb rummen bör vara av samma cc, sen flöden i och ur fb rum kylkanaler i toppen etc, där ligger det många timmar av funderande och mätande.

Hopp nu för h*lvete inte på mej och säg typ "gör de så jävla bra själv då" eller dylikt då jag villigt erkänner att ja inte VÅGAR börja gröpa ur förbränningsrum i en topp som jag tänkt använda på ett fordon eftersom jag anser att jag inte har kunskapen att göra det. tack för mej.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
anderssonboy
14 november 2008 · 355 Inlägg

tkr det är väldigt mkt folk är inne som är väldigt negativa till turbo konventering men dom TROR jag inte rer utt de själva så df tkr dom man ska köpa färdigt..  och har man lite kunskap inom svetsning och hur en turbo funkar  o lite mekar vanor så går de göra väldigt snabbt ...

Henka_ Slav
14 november 2008 · 1 454 Inlägg

anderssonboy skrev:
tkr det är väldigt mkt folk är inne som är väldigt negativa till turbo konventering men dom TROR jag inte rer utt de själva så df tkr dom man ska köpa färdigt..  och har man lite kunskap inom svetsning och hur en turbo funkar  o lite mekar vanor så går de göra väldigt snabbt ...

Kolla gärna in mitt galleri, om jag nu är hatisk okunnig eller köper mina lösningar. okunnig kanske, men där går gränsen. Sen uppmanar jag gärna folk att turbokonvertera, men ta först en jäää*la funderare på konsekvenserna ekonomi och kunnande, sen läs motor fakta, läs vilka FEL folk har gjort, tror det är nyttigare än att läsa hur ALLA(n) har gjort.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
14 november 2008 · 5 650 Inlägg

orkar inte läsa hela men med tanke på rubriken så får jag nog be trådskaparen maila till mythbusters på discovery channel LOL

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
herrkompressor
14 november 2008 · 9 Inlägg

Nu är det ju så att när man skall bygga själv så har man ju oftast bara EN sak att få ordning på  det är att få motorn att gå  sen om man har 5 i co på tomgång eller  lite för fett på normal körning eller  hård u name it ,  man har ju en bråkdel del  av krav som biltillverkaren  har  och det skulle kanske inte bli så  kallat miljövänligt om  saab eller volvo kom ut med 600hk  eller mer 7-800  som standard bil  då tror jag  regeringen skulle skita på sig  rent utsagt  vägverket  likaså  , en sak är oxå säkert  att det är aldrig hållbart  i längden att ta ut mycket effekt  då menar jag 700-900 hk och sen köra det till vardags  och tror att det skall hålla i 20 år . men tjusningen är att skapa  inte att det finns redan färdiga modeller med turbo eller kompressor  det är  i allafall inte för mig ett dugg kul eller intressant   alla har ju  det tillsslut  därför  bygger jag  oxå själv för tjusningen skul och intresset  sen oxå inte alls för att vara värst  för det blir man aldrig  heller.

Vortech T-trim
JockeRX7 KTM 660
14 november 2008 · 537 Inlägg

Om man saknar mek vana och inte vet hur en motor fungerar eller hur ett turbo system fungerar så är det nog rätt så svårt att få till en bra turbokonvertering.

Har själv turbokonverterat och tycker inte det är så värst svårt. Men det tar ett tag att komma på alla små knep.

Har fått höra frasen köp en turbobil istället flera ggr men tycker ändå det är roligare att bygga ihop nått eget och sen få det att funka.
Man får både kunskap och en rolig bil.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
Germax
14 november 2008 · 12 086 Inlägg

JockeRX7 skrev:
Har fått höra frasen köp en turbobil istället flera ggr men tycker ändå det är roligare att bygga ihop nått eget och sen få det att funka.
Man får både kunskap och en rolig bil.

Den där frasen du pratar om är så jävla störande,

Folk frågar ju om turbokonvertering, inte att dom vill köpa en turbobil.
Vissa vill fkt bygga saker, och inte bara köpa allt färdigt.

Igentligen är frågan "Är det svårt att turbokonvertera" iofs jävligt korkad tongue
Ja använd fantasin förfan, de ska svetsas en jävla massa rör tex, det ska dras slangar och kablar. Det borde man ju kunna känna efter om man kan lr inte. Sen att fråga hur man går tillväga är en annan sak, som dock sen länge är förbjudet då de är förklarat på bara det här forumet minst 30 ggr.

Senast redigerat av JapMax (14 november 2008)

JockeRX7 KTM 660
14 november 2008 · 537 Inlägg

Jag håller med dig där. Om man är osäker på att man klarar av det så är det nog så illa att man inte gör det. För man borde väll ha lite koll på vad tror att man klarar av eller inte.
Sen kan man alltid testa sig fram tills man når resultat utan att egentligen ha en susning om vad man gör.
Men det är väll inget jag skulle rekomendera direkt då det nog blir en dyr historia om saker går sönder för att man gjorde fel

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang