tja.. har inskaffat en VOLVO v70 (97a) T5a(2,0t-motor).. som jag nu ska sätta en turbomätare på.. men vet ej vart tryckslangen är på volvo (har aldrig ägt en volvo innan) så lite hjälp skulle jag behöva..
ps..: pysventil (dumpventil) som de kallas.. e de skonsamt mot turbon? e de bättre om man har den eller ej..??
Pys trim rekomenderas aldrig på nya bilar och är skadligt för motorn och turbon. Sen så ska du koppla in den nån stans på insuget men var vet jag inte för jag är inte så hemma på volvos 5a.
Pys trim rekomenderas aldrig på nya bilar och är skadligt för motorn och turbon. Sen så ska du koppla in den nån stans på insuget men var vet jag inte för jag är inte så hemma på volvos 5a.
Pysventil (när man sätter ett t-kors på wastegateslangen) är ju inte särskilt skonsamt mot motorn... och det sitter dessutom orginal på V70 i form av en magnetventil...
Dumpventil har du orginal, som sagt integrerad i turbon, men vill du ha skönare dumpljud så köper du en annan dumpventil och sätter på... tex nån från JBR http://www.jbraceparts.se/
slangen till tryckmätaren kan du som sagt plocka under kåpan som skyddar spjället... det är nog lättast att sätta ett t-kors där, annars finns det ju slangar från insuget lite överaltt i motorrummet...
Pysventil (när man sätter ett t-kors på wastegateslangen) är ju inte särskilt skonsamt mot motorn... och det sitter dessutom orginal på V70 i form av en magnetventil...
Dumpventil har du orginal, som sagt integrerad i turbon, men vill du ha skönare dumpljud så köper du en annan dumpventil och sätter på... tex nån från JBR http://www.jbraceparts.se/
slangen till tryckmätaren kan du som sagt plocka under kåpan som skyddar spjället... det är nog lättast att sätta ett t-kors där, annars finns det ju slangar från insuget lite överaltt i motorrummet...
Hmm Kan du förklara lite mer vad en pysventil är för något ?! Och hur du menar att det sitter en magnetventil original ? Och en integrerad dumpventil i turbon ?
pysventil: man sätter ett t-kors på wastegate slangen så den tar tjuvluft, eller rättare sagt släpper tjuvluft, då öppnar inte wastegaten lika mycket = mer laddtryck...
På bilar som dessutom har elektroniskt styrt laddtryck så sitter det en magnet ventil på wastegate slangen som öppnar och stänger efter behov, den funkar också som ett t-kors men öppnar å stänger som sagt efter behov och bilen är ju mappad efter detta så det är som det ska...
Många standard bilar idag och även förr har ju en integrerad dumpventil som sitter i turbinhuset på turbon med samma funktion som en återcirkulernade... den är ju lite tråkig då man oftast inte hör dumpen alls...
tack för svaren.. ska kolla imorrn under kopan.. se om jag hittar nått roligt
På bilar med utprovade turbos och AV så gör de inte nån skillad för turbon om man har en öppen dump. De som mår sämre på bilar med LMM är motorn som kan gå för fett och då kan de inte bli så kul och man kan förstöra motorn. Dump i dagens bilar skonar inte turbon. På äldre kanske men inte dagens.