Hur lättar man enklast?

Dr-Kosmos RS'are
18 mars 2008 · 125 Inlägg

Ge mig tips på hur man lättar min Sunny så enkelt som möjligt??

Diesel all the way!
Skoda Fabia RS "Weise Edition" (2006)
v8rickard Gammelbilsnörd
18 mars 2008 · 450 Inlägg

Dr-Kosmos skrev:
Ge mig tips på hur man lättar min Sunny så enkelt som möjligt??

Skall du ut och flyga eller vill du bara minska vikten på din bil?
RIC

Dr-Kosmos RS'are
18 mars 2008 · 125 Inlägg

Jag vill kunna köra lite fortare, helst inte flyga så mkt tongue

Diesel all the way!
Skoda Fabia RS "Weise Edition" (2006)
Xuri One Man Clan
18 mars 2008 · 4 287 Inlägg

få tag i en 70 mm hålsåg och gör ett par hundra hål wink

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
henkebenke
18 mars 2008 · 1 703 Inlägg

Men kom igen, vad tror du att man gör när man lättar? Ur med inredningen, klart. Enkelt va.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
v8rickard Gammelbilsnörd
18 mars 2008 · 450 Inlägg

väck med underredsmassa, baksäte, instrumentpanel o annan liknande plast skit, sätt in lättare stolar så har du kommit en bit på vägen:p

MeloveGolf Vw trimmare
18 mars 2008 · 2 995 Inlägg

Xuri skrev:
få tag i en 70 mm hålsåg och gör ett par hundra hål wink

är det inte enkale att plocka bort plåten roll

som övriga säger bort med allt vad inredninger heter,reservhjul bort och är du extrem börjar du byta ut karosseriet mot kolfiber...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
henkebenke
18 mars 2008 · 1 703 Inlägg

Dr-Kosmos skrev:
-> så enkelt som möjligt <-

Att byta ut paneler till kolfiber anser iaf inte jag som enkelt wink

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Morge Underbetald
18 mars 2008 · 29 Inlägg

henkebenke skrev:

Dr-Kosmos skrev:
-> så enkelt som möjligt <-

Att byta ut paneler till kolfiber anser iaf inte jag som enkelt wink

Inte ja heller big_smile

Pappa till två underbara pojkar =)
decib3L Körv
18 mars 2008 · 3 535 Inlägg

kan man göra en sån bil lättare? hm...

Bytt till lättare fälgar, lågprofildäck (borde vara lättare big_smile)

Och ut med baksäte och allt annat bråte du har i bilen tongue

Truckdriving Man
760turbo
18 mars 2008 · 220 Inlägg

borra en massa hål i den tongue

Garic
18 mars 2008 · 539 Inlägg

bort med alla säten förutom förarstolen, bort med allt musik (okey en cd spelare och 2st 5.25" kan funka smile ), släng reservhjulet och alla lösa föremål som finns i bilen som t.ex domkraft, verktyg osv. Sen om du tankar bara halvtank så sparar du kanske 20kg smile

finns det gott om pengar så köp 4st gjutna magnesium fälgar eller liknande smile väger typ hälften som vanliga alufälgar och ger enormt ökning på acc.

beatone
18 mars 2008 · 127 Inlägg

Glasskärmar, plastrutor och kolfiberhuv/baklucka osv...

Dr-Kosmos RS'are
18 mars 2008 · 125 Inlägg

Men det här kommer ju att kosta hyfsat mkt pengar alltså tongue

Diesel all the way!
Skoda Fabia RS "Weise Edition" (2006)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
18 mars 2008 · 3 585 Inlägg

kostar inget att slänga ur reservhul och domkraffter och skit.. å sedan baksäte och alla andra inredningsdetaljer i bilen. börja skrapa asfaltsmatta och underreds massa..

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Corpze
18 mars 2008 · 1 311 Inlägg

kapa bort så mkt plåt ur dörrsidorna du kan, borra som tidigare nämt mängder med 40mm hål överallt där du inte förstör bärande delar markant! ur med inredning, asfalt/dämpmattor, underredsmassa, plastrutor (framrutan måste vara kvar i glas) alt. 6mm polykarbonat

Rensa ut de elkablar du inte behöver, byt ut så mycket av plåten till glas/kolfiber. Byt ut vissa plåt/järnkonsoller till alu.

Om du lättar på den ofjädrade vikten (hjul, däck, hubbar mm) så får du även bättre väghållning

byt ut motordelar som kolvar etc. till lättare diton ---> alukolvar (wiseco funkar mkt bra smile och titanstakar...

endast fantasin sätter gränser.

ang. kolfibern så ska man inte drappera (blir mkt tyngre då) utan vacuumgjuta, det är då du får styrkan och lättheten!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
kohler
18 mars 2008 · 671 Inlägg

banta...


nä men ärligt... finns ju dom som lägger stora pengar på att lätta nått kilo här å nått kilo där när dom själva väger 120-140 pannor...

Second is the first loser
Thaien
18 mars 2008 · 933 Inlägg

lättast är väl baksätet och reservhjulet som dem flesta säger.

Senast redigerat av martincool (18 mars 2008)

BMW M5 (1999)
FrEggEn91
18 mars 2008 · 12 Inlägg

Plocka bort taket och få en cab:D då blir de lite lättare:P^^
annars kan man väll byta ut allt som väger?

Wtf?
Peugeot 307 "Nya bilen" (2002)
Phaetoon
18 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Byt ut skärmar, huv, baklucka och dörrar till motsvarande i glasfiber.
Sen kan du såga bort all onödig plåt från instrumentbrädan och ersätta med en rörkonstruktion (för säkerhetens skull)
Bort med all onödig inredning. Avgassystemet väger ju en del också.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang