Nån som vet hur man trimmar en 740 glt 1989 billigt??

AxlSam
27 mars 2008 · 1 497 Inlägg

Ramrod skrev:
Det är inte mycket till fråga om vem som vet mycket här.  Du vet ju inte mycket om det du skrev här klart & tydligt.

Till att börja med så har det inget att gör med oktanet på bensinen. 98 mot 95 att det skulle ge 12,5 % mer effekt.... Vart har du fått det ifrån?????   Jag skrev:   ETANOL  krävs ca 25-30%   MER av till samma luft som motsvarande BENSIN blandning... & DVS   MER   bränsle blir  MER effekt..     & den lägre förbrännings temperaturen beror på att det bildas vatten vid förbränningen av etanol.   Spikningar motverkas till största del av det högre oktantalet.    Ock så ligger oktanet för etanol på 104..   Alla de som konverterat på att bara hälla etanol i tanken, inget annat, har upplevt en effekt ökning som var kännbar.  DVS inga 4-5 hk, det lilla märker du inte,  MER troligt är att effekten där istället handlar om ca 10-15 hk.   & det bara på att hälla i etanol i tanken...       Så till frågan.   jag kan fortfarande inte se något billigare sätt än att etanol konvertera för att få upp effekten i den bilen det handlar om.    Behöver inte göra om toppen, plana & skruva med kammar, avgas  Glöm det!!   Byt bara spridare, höj tändningen & bränsletryck något. Ta bort luft burken & sätt dit något höglödes öppet filter,     & ut & GASA... Jag garanterar att billigare än så blir det inte....

Men du. Hade du varit lite påläst hade du säkert vetat att att anledningen till att en etanolbil drar mer
beror på att etanolen inte innehåller samma mängd energi litervis som bensin. Och en högre oktanhalt har visst något att göra med effekt. De har gjort mätningar på V-Power som har en oktanhalt på 99oktan i porsche där de kunde mäta en effektskillnad på ca 5hk mellan V-Power och vanlig 95oktan.

På trimmade bilar med turbo är etanolen en fördel för att (som tidigare sagt) den har en lägre förbränningstemp. DVS. Man kan ladda på mer utan att bilen tar skada av det.

Läs mer på denna sida och återkom sen:
http://www.sekab.com/default.asp?id=1590&refid=1536

Senast redigerat av AxlSam (27 mars 2008)

Fighter_87 Ö.S.M-CREW
27 mars 2008 · 305 Inlägg

B230F LH2.4 Bra val, pga adaptivt styrsystem ,anpassar sig hyffsat till de förändringar du göra på motorn.
Lätt portad och ev planad 531 topp Denna topp är ofta överskattad, i många fall funkar en 530 bättre när man är ute efter den motorkaraktär du vill ha. Du kanske tappar 10-15hk på toppvarv med en 530-topp jämfört med en 531, men du tar igen dem med råge på mellanregistret= mycket roligare bil att köra.
Vad som däremot är snudd på obligatoriskt är att porta avgaskanalen och sätta dit 38mm ventiler, för avgaskanalerna är de stora flaskhalsarna på dessa topplock, vare sig det är 530- eller 531-topp.
Extraktor-grenrör. Det är en bra investering, ger en del på mellanregistret. Kombinera med ett 2,5" fullflödes, så har du ett system som räcker långt.
VX3 kam Okej, men jag skulle nog rekomendera en ENEM V15-kam, den är nyare i utformning och ger effekt vid rätt vartalsområde, 2000-6000rpm. Blir förvisso lite dyrare med den kammen.
Marinvev Jojo, nu snackar vi rätt utrustning, kvalar in på ett måste om man vill ha vrid...
Svarvade turbokolvar Eller kolvar från en marinmotor, har det för att du bör ha längre stakar hursomhelst.
Turbospridare (kanske finns många olika, vet inte) Jo, ska du ta ut mer än ca155hk måste du byta spridare, där maxas org spridare. Turbospridarna är ett bra val, de klarar att ge ca220hk och det ska räcka gott. Dock måste du modda LMM-storleken, enklare och billigare än att mappa om styrenheten helt, och minns jag rätt så blir den nya diametern på LMM:en 74mm invändig. Det stämmer dock endast om du nu har spridare som slutar på -762 eller liknande storlek.

//Tobbe.

Tyskstuk - JDM
----------------------------------------
Tyskt & Japanskt!
Volkswagen Golf 3 "Party-Gölfen" (1994)
Ramrod
28 mars 2008 · 674 Inlägg

AxlSam skrev:

Ramrod skrev:
Det är inte mycket till fråga om vem som vet mycket här.  Du vet ju inte mycket om det du skrev här klart & tydligt.

Till att börja med så har det inget att gör med oktanet på bensinen. 98 mot 95 att det skulle ge 12,5 % mer effekt.... Vart har du fått det ifrån?????   Jag skrev:   ETANOL  krävs ca 25-30%   MER av till samma luft som motsvarande BENSIN blandning... & DVS   MER   bränsle blir  MER effekt..     & den lägre förbrännings temperaturen beror på att det bildas vatten vid förbränningen av etanol.   Spikningar motverkas till största del av det högre oktantalet.    Ock så ligger oktanet för etanol på 104..   Alla de som konverterat på att bara hälla etanol i tanken, inget annat, har upplevt en effekt ökning som var kännbar.  DVS inga 4-5 hk, det lilla märker du inte,  MER troligt är att effekten där istället handlar om ca 10-15 hk.   & det bara på att hälla i etanol i tanken...       Så till frågan.   jag kan fortfarande inte se något billigare sätt än att etanol konvertera för att få upp effekten i den bilen det handlar om.    Behöver inte göra om toppen, plana & skruva med kammar, avgas  Glöm det!!   Byt bara spridare, höj tändningen & bränsletryck något. Ta bort luft burken & sätt dit något höglödes öppet filter,     & ut & GASA... Jag garanterar att billigare än så blir det inte....

Men du. Hade du varit lite påläst hade du säkert vetat att att anledningen till att en etanolbil drar mer
beror på att etanolen inte innehåller samma mängd energi litervis som bensin. Och en högre oktanhalt har visst något att göra med effekt. De har gjort mätningar på V-Power som har en oktanhalt på 99oktan i porsche där de kunde mäta en effektskillnad på ca 5hk mellan V-Power och vanlig 95oktan.

På trimmade bilar med turbo är etanolen en fördel för att (som tidigare sagt) den har en lägre förbränningstemp. DVS. Man kan ladda på mer utan att bilen tar skada av det.

Läs mer på denna sida och återkom sen:
http://www.sekab.com/default.asp?id=1590&refid=1536

INTE så som du beskrev det-   98okt  mot 95okt.   att den skillnaden skulle ge 12,5% mer effekt. 
& igen om DU visste något rätt hitills om etanolen... förutom det lägre energi innehållet.     jag skriver det igen EXTRA tydligt ---



ETANOL KRÄVER CA 25-30% MER AV TILL SAMMA LUFT SOM MOTSVARANDE BENSIN & LUFT BLANDNING    &   DET ÄR VAD SOM GÖR ATT ETANOL MOTOR DRAR NÅGOT MER.     


& igen om du har huvudet fortfarande med dig :    Etanol ger mer effekt   DVS   att du behöver inte gasa lika mycket för att åka lika mycket framåt  som med en bensin bil.   


Britterna har experimenterat med olika etanol mappningar  & kommit fram till att det behöver absolut inte vara så att det MÅSTE dra mer med etanol än mot bensin i likadana motorer..


Tro mig  jag ÄR påläst på etanol.....    Jag bygger en egen etanol motor med en trimmfirma....    Behöver jag verkligen säga mer????

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
Ramrod
28 mars 2008 · 674 Inlägg

harman1 skrev:

Ramrod skrev:

Niklas1987 skrev:

På en orginalbil ger det inte 25% prestandahöjning
På hårt trimmade bilar kan det ge opp till 25% mer

Det är va jag har hört å tror

Hårt trimmade bilar??    Då vet ni inte mycket.   Så en orginal Saab 9-3 Turbo Biopower motor som är gjord att gå på etanol inte ger 20-25% mer effekt på etanolen än om den skulle gå på bensin.  Då RÅ juger de i relamen isåfall..  Minns inte exakt effekt siffran de angav på etanol mot bensin, med jag tror att det handlar om ca 25-30 hk.   & det är en standard bil.     Det handlar om att etanol kan komprimeras mer än bensin innan det knackar, & etanol går åt ca 25-30% mer av till samma luft som bensin.    Dvs.  Merbränsle, mer komp, högre tändning  ger mer effekt. så enkelt är det.    Tro gör man i kyrkan fysiken är vad den är....

Det är lite skillnad på sugmotor och turbomotor....Likadant med chippning,Tror du att man får ut samma hästar på en volvo glt och en volvo turbo............

Det skrev jag ju inte.  Jag skriver bara att principen är den samma i de två  olika motor typerna.

With great freedom comes great responsebility
Volvo 850 "MR500" (2011)
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
AxlSam
29 mars 2008 · 1 497 Inlägg

Ramrod skrev:
Det skrev jag ju inte.  Jag skriver bara att principen är den samma i de två  olika motor typerna.

Men du rekomenderade ju honom som har sugmotor att etanolkonvertera och lovade minst 25% mer effekt

discokapten Kapten på disco!
29 mars 2008 · 1 729 Inlägg

Till att börja med så har det inget att gör med oktanet på bensinen. 98 mot 95 att det skulle ge 12,5 % mer effekt.... Vart har du fått det ifrån?????   Jag skrev:   ETANOL  krävs ca 25-30%   MER av till samma luft som motsvarande BENSIN blandning... & DVS   MER   bränsle blir  MER effekt..     & den lägre förbrännings temperaturen beror på att det bildas vatten vid förbränningen av etanol.   Spikningar motverkas till största del av det högre oktantalet.    Ock så ligger oktanet för etanol på 104..   Alla de som konverterat på att bara hälla etanol i tanken, inget annat, har upplevt en effekt ökning som var kännbar.  DVS inga 4-5 hk, det lilla märker du inte,  MER troligt är att effekten där istället handlar om ca 10-15 hk.   & det bara på att hälla i etanol i tanken...       Så till frågan.   jag kan fortfarande inte se något billigare sätt än att etanol konvertera för att få upp effekten i den bilen det handlar om.    Behöver inte göra om toppen, plana & skruva med kammar, avgas  Glöm det!!   Byt bara spridare, höj tändningen & bränsletryck något. Ta bort luft burken & sätt dit något höglödes öppet filter,     & ut & GASA... Jag garanterar att billigare än så blir det inte....

Alla de som har konverterat? Men snälla?
Kör själv en 745 B230A (Alltså förgasare) som körs på 100% Etanol (Eller 75% som det är i pumpen så här års.) Och jag upplever inte en ökad effekt, utan snarare tvärt om, jag har en slöare bil som drar 20% mer MEN är billigare att köra.
Som flera har påtalat tidigare: I turbomotorer så kan du ladda mer (Effekthöjning) iochmed att den inte spikar (Högre Oktan) lika lätt.



Men mer On Topic:

Mer effekt? Bort med katten, ger faktiskt en vis effekt, den är rätt igensatt orginal och du märker säkert en skillnad, annars så är dom som folk säger: Det kostar mycket pengar, mer än vad det är värt, byt motor/byt bil om du vill ha en riktigt kännbar effekt.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Ramrod
29 mars 2008 · 674 Inlägg

AxlSam skrev:

Ramrod skrev:
Det skrev jag ju inte.  Jag skriver bara att principen är den samma i de två  olika motor typerna.

Men du rekomenderade ju honom som har sugmotor att etanolkonvertera och lovade minst 25% mer effekt

Ja, jag rekomenderar att konvertera till etanol för att det i mina öron låter som billigaste & enklaste sättet att få upp effekten, jämfört med att börja byta massa grejor i motorn....  För det är ju hans fråga:   Hur trimmar man bilen billigast.    Det är ett mycket relevant svar på hans fråga.

MEN snälla lär dig att läsa ordentligt!!    Vart har jag skrivit att han ska ha MINST 25% EFFEKT ÖKNING????      Jag skrev    CA 25%  om han gör en ordentlig konvertering.    Med tändning, spridare bränsle tryck & ökar på med andningen med luftfilter osv...  &   Igen: PRINCIPEN för båda motorerna alltså sug & turbo är den samma för samma bränsle.  Det handla bara om rätt luft bränsle blandning.   &   som alla vet så suger en turbo motor mera luft än än sugare.   & kan därför blandas i mer bränsle & få mer effekt.  Men den procentuella effekten för varje enskild motor blir ungefär detsamma   Tex.    100 hk sugmotor + 25%  = ca 125 hk  om man gör det ordentlig.      200 hk turbo motor + 25% = ca 250 hk om man gör det ordentligt...    Det är inte exakta siffror, utan bara som ett exempel hur det förhåller sig.

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
Barracuda_V8
29 mars 2008 · 13 Inlägg

Ramrod skrev:

henke_99 skrev:

Ramrod skrev:
Du kan etanol konvertera den, antagligen det billigaste sättet att få upp effekten ca 25% utan att ändra något speciellt på motorn.

få upp effekten 25% ???!!!! då skulle jag alltså få drygt 50 hk till i min bara genom att konvertera. känner inte riktigt för att tro på det.

Tro får du göra i kyrkan, fysiken är vad den är...  Det är inget skitsnack. Konverterar du motorn till etanol, med spridare, bränsletryck & tändning så får du garanterat ca 25% mer effekt.  Den kommer att dra lite mer / mil men det är överkommligt.

om du har överladdat JA. Om du har sugmotor NEJ!

Plymouth Barracuda Fastback "Äter jappsar till lunch" (1969)
Ramrod
29 mars 2008 · 674 Inlägg

discokapten skrev:

Till att börja med så har det inget att gör med oktanet på bensinen. 98 mot 95 att det skulle ge 12,5 % mer effekt.... Vart har du fått det ifrån?????   Jag skrev:   ETANOL  krävs ca 25-30%   MER av till samma luft som motsvarande BENSIN blandning... & DVS   MER   bränsle blir  MER effekt..     & den lägre förbrännings temperaturen beror på att det bildas vatten vid förbränningen av etanol.   Spikningar motverkas till största del av det högre oktantalet.    Ock så ligger oktanet för etanol på 104..   Alla de som konverterat på att bara hälla etanol i tanken, inget annat, har upplevt en effekt ökning som var kännbar.  DVS inga 4-5 hk, det lilla märker du inte,  MER troligt är att effekten där istället handlar om ca 10-15 hk.   & det bara på att hälla i etanol i tanken...       Så till frågan.   jag kan fortfarande inte se något billigare sätt än att etanol konvertera för att få upp effekten i den bilen det handlar om.    Behöver inte göra om toppen, plana & skruva med kammar, avgas  Glöm det!!   Byt bara spridare, höj tändningen & bränsletryck något. Ta bort luft burken & sätt dit något höglödes öppet filter,     & ut & GASA... Jag garanterar att billigare än så blir det inte....

Alla de som har konverterat? Men snälla?
Kör själv en 745 B230A (Alltså förgasare) som körs på 100% Etanol (Eller 75% som det är i pumpen så här års.) Och jag upplever inte en ökad effekt, utan snarare tvärt om, jag har en slöare bil som drar 20% mer MEN är billigare att köra.
Som flera har påtalat tidigare: I turbomotorer så kan du ladda mer (Effekthöjning) iochmed att den inte spikar (Högre Oktan) lika lätt.



Men mer On Topic:

Mer effekt? Bort med katten, ger faktiskt en vis effekt, den är rätt igensatt orginal och du märker säkert en skillnad, annars så är dom som folk säger: Det kostar mycket pengar, mer än vad det är värt, byt motor/byt bil om du vill ha en riktigt kännbar effekt.

Ja, då har du gjort nått galet.  En förgasare är inte så lätt att få att gå optimalt i bränsle blandningen med nått bränsle, det går att få hyfsade värden men det är svårt. Kanske får byta till flera & mindre & bättre förgasare tex...

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
Barracuda_V8
29 mars 2008 · 13 Inlägg

Ramrod skrev:

Niklas1987 skrev:

Andreas_ace skrev:
har svårt att tro att etanol ger 25% prestanda höjning.
Uppskattnignsvis 5%.

På en orginalbil ger det inte 25% prestandahöjning
På hårt trimmade bilar kan det ge opp till 25% mer

Det är va jag har hört å tror

Hårt trimmade bilar??    Då vet ni inte mycket.   Så en orginal Saab 9-3 Turbo Biopower motor som är gjord att gå på etanol inte ger 20-25% mer effekt på etanolen än om den skulle gå på bensin.  Då RÅ juger de i relamen isåfall..  Minns inte exakt effekt siffran de angav på etanol mot bensin, med jag tror att det handlar om ca 25-30 hk.   & det är en standard bil.     Det handlar om att etanol kan komprimeras mer än bensin innan det knackar, & etanol går åt ca 25-30% mer av till samma luft som bensin.    Dvs.  Merbränsle, mer komp, högre tändning  ger mer effekt. så enkelt är det.    Tro gör man i kyrkan fysiken är vad den är....

är inte saaben en turbo bil då?????

Plymouth Barracuda Fastback "Äter jappsar till lunch" (1969)
Ramrod
29 mars 2008 · 674 Inlägg

Barracuda_V8 skrev:

Ramrod skrev:

henke_99 skrev:

få upp effekten 25% ???!!!! då skulle jag alltså få drygt 50 hk till i min bara genom att konvertera. känner inte riktigt för att tro på det.

Tro får du göra i kyrkan, fysiken är vad den är...  Det är inget skitsnack. Konverterar du motorn till etanol, med spridare, bränsletryck & tändning så får du garanterat ca 25% mer effekt.  Den kommer att dra lite mer / mil men det är överkommligt.

om du har överladdat JA. Om du har sugmotor NEJ!

Bara du får en optimal bränsle luft blandning så kvittar det om du kör turbo eller sug.  Turbon ger bara mer effekt för att du kan trycka i mer luft bränsle än vad en sugare kan suga i sig, men förhållandet  mellan luft bränsle blandningen är det ingen skillnand på, den är den samma i båda motorer.  % ökningen är så gott som den samma men effekten skiljer sig mer för att en turbo har mer effekt från början i motorn..

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
Barracuda_V8
29 mars 2008 · 13 Inlägg

Mikael i norrk skrev:
Ja har hört att man får över 100 hk om man byter bakaxel? Det måste ju ge mer än etanolen?

haha ja och om man slänger på ett par 17" fälgar så får man nog minst 200hk till!

Plymouth Barracuda Fastback "Äter jappsar till lunch" (1969)
Volvo Knugen The one and only
29 mars 2008 · 1 091 Inlägg

Barracuda_V8 skrev:

Mikael i norrk skrev:
Ja har hört att man får över 100 hk om man byter bakaxel? Det måste ju ge mer än etanolen?

haha ja och om man slänger på ett par 17" fälgar så får man nog minst 200hk till!

Och är fälgarna dessutom kromade så kan man räkna med ca 18% mer effekt.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
AxlSam
29 mars 2008 · 1 497 Inlägg

Ramrod skrev:
MEN snälla lär dig att läsa ordentligt!!    Vart har jag skrivit att han ska ha MINST 25% EFFEKT ÖKNING????      Jag skrev    CA 25%  om han gör en ordentlig konvertering.    Med tändning, spridare bränsle tryck & ökar på med andningen med luftfilter osv...  &   Igen: PRINCIPEN för båda motorerna alltså sug & turbo är den samma för samma bränsle.  Det handla bara om rätt luft bränsle blandning.   &   som alla vet så suger en turbo motor mera luft än än sugare.   & kan därför blandas i mer bränsle & få mer effekt.  Men den procentuella effekten för varje enskild motor blir ungefär detsamma   Tex.    100 hk sugmotor + 25%  = ca 125 hk  om man gör det ordentlig.      200 hk turbo motor + 25% = ca 250 hk om man gör det ordentligt...    Det är inte exakta siffror, utan bara som ett exempel hur det förhåller sig.

Läs ditt inlägg på sida ett så ser du!!

Tro får du göra i kyrkan, fysiken är vad den är...  Det är inget skitsnack. Konverterar du motorn till etanol, med spridare, bränsletryck & tändning så får du garanterat ca 25% mer effekt.  Den kommer att dra lite mer / mil men det är överkommligt.

Ramrod
29 mars 2008 · 674 Inlägg

AxlSam skrev:

Ramrod skrev:
MEN snälla lär dig att läsa ordentligt!!    Vart har jag skrivit att han ska ha MINST 25% EFFEKT ÖKNING????      Jag skrev    CA 25%  om han gör en ordentlig konvertering.    Med tändning, spridare bränsle tryck & ökar på med andningen med luftfilter osv...  &   Igen: PRINCIPEN för båda motorerna alltså sug & turbo är den samma för samma bränsle.  Det handla bara om rätt luft bränsle blandning.   &   som alla vet så suger en turbo motor mera luft än än sugare.   & kan därför blandas i mer bränsle & få mer effekt.  Men den procentuella effekten för varje enskild motor blir ungefär detsamma   Tex.    100 hk sugmotor + 25%  = ca 125 hk  om man gör det ordentlig.      200 hk turbo motor + 25% = ca 250 hk om man gör det ordentligt...    Det är inte exakta siffror, utan bara som ett exempel hur det förhåller sig.

Läs ditt inlägg på sida ett så ser du!!

Tro får du göra i kyrkan, fysiken är vad den är...  Det är inget skitsnack. Konverterar du motorn till etanol, med spridare, bränsletryck & tändning så får du garanterat ca 25% mer effekt.  Den kommer att dra lite mer / mil men det är överkommligt.

Ja du, läs själv en gång till...!    "Konverterar du motorn till etanol, med spridare, bränsletryck & tändning så får du garanterat ca 25% mer effekt"     


Det betyder: Gör du en ordentlig konvertering får du garanterat ca 25% mer effekt.     


Det står ingenstans :  MINST 25%   vilket isåfall skulle likagärna vara 50% enligt dig då.  Eller hur ?


&  "ca"  betyder   ungefär.   Det Vill Säga   mer eller mindre av angiven referens, i detta fall 25%  av orginal effekten. 


Kan du sluta nu att hacka på min kunskap?    Det är en sak om du har argument för din egen kunskap i ämnet, & ber mig att förklar hur det kan vara så, & sen argumentera med din egen kunskap i en givande konversation.   Men du har bara bestämt dig för att:  nääää   25% ???  så kan det inte vara,  & bygger dina argument på ren tro?      Lägg ner nu eller börja komma med något som du faktiskt kan, & inte tror bara.   OK?

With great freedom comes great responsebility
Volvo 850 "MR500" (2011)
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
AxlSam
30 mars 2008 · 1 497 Inlägg

Ja du, läs själv en gång till...!    "Konverterar du motorn till etanol, med spridare, bränsletryck & tändning så får du garanterat ca 25% mer effekt"     


Det betyder: Gör du en ordentlig konvertering får du garanterat ca 25% mer effekt.     


Det står ingenstans :  MINST 25%   vilket isåfall skulle likagärna vara 50% enligt dig då.  Eller hur ?


&  "ca"  betyder   ungefär.   Det Vill Säga   mer eller mindre av angiven referens, i detta fall 25%  av orginal effekten.


Kan du sluta nu att hacka på min kunskap?    Det är en sak om du har argument för din egen kunskap i ämnet, & ber mig att förklar hur det kan vara så, & sen argumentera med din egen kunskap i en givande konversation.   Men du har bara bestämt dig för att:  nääää   25% ???  så kan det inte vara,  & bygger dina argument på ren tro?      Lägg ner nu eller börja komma med något som du faktiskt kan, & inte tror bara.   OK?

Men "garanterat ca 25%" är väl lika luddigt skrivit som "minst 25%"?
Jag står fast vid mina kunskaper inom fysik, kemi och förbränningslära och
kommer inte tro på det du skriver fören du gett mig ett bevis.

DrKamikaze Allmänt efterbliven
30 mars 2008 · 542 Inlägg

Ramrod skrev:

AxlSam skrev:

Ramrod skrev:
MEN snälla lär dig att läsa ordentligt!!    Vart har jag skrivit att han ska ha MINST 25% EFFEKT ÖKNING????      Jag skrev    CA 25%  om han gör en ordentlig konvertering.    Med tändning, spridare bränsle tryck & ökar på med andningen med luftfilter osv...  &   Igen: PRINCIPEN för båda motorerna alltså sug & turbo är den samma för samma bränsle.  Det handla bara om rätt luft bränsle blandning.   &   som alla vet så suger en turbo motor mera luft än än sugare.   & kan därför blandas i mer bränsle & få mer effekt.  Men den procentuella effekten för varje enskild motor blir ungefär detsamma   Tex.    100 hk sugmotor + 25%  = ca 125 hk  om man gör det ordentlig.      200 hk turbo motor + 25% = ca 250 hk om man gör det ordentligt...    Det är inte exakta siffror, utan bara som ett exempel hur det förhåller sig.

Läs ditt inlägg på sida ett så ser du!!

Tro får du göra i kyrkan, fysiken är vad den är...  Det är inget skitsnack. Konverterar du motorn till etanol, med spridare, bränsletryck & tändning så får du garanterat ca 25% mer effekt.  Den kommer att dra lite mer / mil men det är överkommligt.

Ja du, läs själv en gång till...!    "Konverterar du motorn till etanol, med spridare, bränsletryck & tändning så får du garanterat ca 25% mer effekt"     


Det betyder: Gör du en ordentlig konvertering får du garanterat ca 25% mer effekt.     


Det står ingenstans :  MINST 25%   vilket isåfall skulle likagärna vara 50% enligt dig då.  Eller hur ?


&  "ca"  betyder   ungefär.   Det Vill Säga   mer eller mindre av angiven referens, i detta fall 25%  av orginal effekten. 


Kan du sluta nu att hacka på min kunskap?    Det är en sak om du har argument för din egen kunskap i ämnet, & ber mig att förklar hur det kan vara så, & sen argumentera med din egen kunskap i en givande konversation.   Men du har bara bestämt dig för att:  nääää   25% ???  så kan det inte vara,  & bygger dina argument på ren tro?      Lägg ner nu eller börja komma med något som du faktiskt kan, & inte tror bara.   OK?

För att man ska få ut dom siffrorna som du pratar om så räcker det inte med att byta spridare/ställa in tändkurva/etc.

I en turbomotor kan du köra med högre laddtryck med etanol jämfört med bensin innan det börjar spikar och det är där man hittar den högre effekten.

Och i en sugis kan du köra med högre kompression.

ca 25% effektökning genom att tanka etanol och byta spridare/höja bränsletryck och ställa in tädningen får du inte.
Krävs att man höjer laddtryck/kompression för att hitta den effekten

Och du hänvisar till saab biopower som exempel. Du kan själv läsa deras förklaring till varför dom kan plocka ut mer effekt: http://media.gm.com/se/saab/sv/news/pk/ … index.html

Senast redigerat av DrKamikaze (30 mars 2008)

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
Lill-Lukke Avstängd
30 mars 2008 · 107 Inlägg

Barracuda_V8 skrev:

Mikael i norrk skrev:
Ja har hört att man får över 100 hk om man byter bakaxel? Det måste ju ge mer än etanolen?

haha ja och om man slänger på ett par 17" fälgar så får man nog minst 200hk till!

Hahahaahaha smile

Lill-Lukke Avstängd
30 mars 2008 · 107 Inlägg

Turbo-Performance skrev:

patrikhornfeldt skrev:
såg precis att du har en vanlig b230f motor i din bil. sätt i en 531 topp me vx3 kam, extraktor grenrör, fullflödes avgas och du har garanterat 15 hk till.

För samma pris 531 topp, nytt extraktor grenrör och vx3 kammen kostar kan du få tag i en turbomotor att hänga i på en gång ist.

Strunta i att trimma skiten och byt bil, om du inte har kunskaperna om att turbokonvertera eller ekonomin bör du låta bli helt.

För att kunna börja plocka effekter på en volvo sugis (och då menar jag inga extrema effekter) men kanske säg 200 sug hk. Så behöver du ge dig på blocket, högkomp kolvar, stakar, göra iordning toppen nå enormt, även om det är en 531'a. Kamaxeln, annat insug, extraktor etc etc etc tc..

Slutsumma: 30 000 kr +

Så, byt bil.

Japp , det är nog bäst:)

Mikael i norrk Budbilsglidare
31 mars 2008 · 228 Inlägg

Lill-Lukke skrev:

Barracuda_V8 skrev:

Mikael i norrk skrev:
Ja har hört att man får över 100 hk om man byter bakaxel? Det måste ju ge mer än etanolen?

haha ja och om man slänger på ett par 17" fälgar så får man nog minst 200hk till!

Hahahaahaha smile

Då tappar du tyvärr dom 100 hk för det är oftast mer tungrullande med större fälgar..

Volvo 850 T-5R "Black Beast" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang