Saab 9-3 går ojämnt

Patric_87
22 mars 2008 · 76 Inlägg

Jag har en saab 9-3 och undrar om någon vet va jag kna ha för fel..
Jag körde bilen i går och den gick jätte bra sen helt plötsligt så börjar bilen gå ojämnt den gasar lite och sen håller den på att dö.... sen efter en liten stund dör bilen och du kan starta den igen och då går den typ  6sec jämnt sen kan den stå på tomgången och gå ojämnt... desto längre du väntar innan du startar bilen desto längre kan den stå på men max typ 3min... när den börjar gå och ojämnt så sticker laddtycksmätare iväg på max...Jag har sportluft filter och dumpventil... Men när den går ojämnt kan du gasa lite mer då den hålla sig vid liv e tag till...

Jag är dålig på att förklara men om någon fattar så vore jag väldigt tacksam för all hjälp jag kan få

Markus_MR2
22 mars 2008 · 761 Inlägg

Menar du öppen dump? Det är isf inte lämpligt..

"laddtrycksmätaren" (om du syftar på orginal) är i verkligheten luftmassa som den visar. Flyger den i botten och bilen går skit så kan man anta att LMM spökar. Särskilt eftersom du ha öppet filter då de tänderar till att släppa igenom mer skit.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Patric_87
23 mars 2008 · 76 Inlägg

jag har en hybrid dump...okeej... det är orginal laddtrycksmätare som jag menar... menar du att det är luftmassmätare som är trasig då? får man inga förvarningar? för den startar hela tiden men går jämnt liten stund sen ojämnt... orginal laddtycksmätare går på max sen går den ner och sen sticker den iväg igen...så fort bilen går ojämnt så sticker laddtrycksmätaren iväg till max

Senast redigerat av Patric_87 (23 mars 2008)

-Blomman-
23 mars 2008 · 1 174 Inlägg

Eftersom du har LLM (Luftmassemätare) så skulle jag varmt rekomendera att du tar bort hybrid dumpen direkt.. Eftersom den fungerar som en öppen dumpventil när du gasar på lite, och som en återcirkulerade när du kör lungt.. Och när du då drar på så släpper den ut all luft, som bilen i sin tur hade räknat med att få tillbaka i tryckröret.. Vilket kommer resultera i att du kommer elda upp din kat tillslut och i värsta fall kan du bli tvungen att köpa en ny motor, och det är inget jag tror du är så sugen på..

"If you're in control, you're not going fast enough"
Markus_MR2
23 mars 2008 · 761 Inlägg

Patric_87 skrev:
jag har en hybrid dump...okeej... det är orginal laddtrycksmätare som jag menar... menar du att det är luftmassmätare som är trasig då? får man inga förvarningar? för den startar hela tiden men går jämnt liten stund sen ojämnt... orginal laddtycksmätare går på max sen går den ner och sen sticker den iväg igen...så fort bilen går ojämnt så sticker laddtrycksmätaren iväg till max

Ja, jag tror det är din LMM som det är fel på.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Fredrik-79
23 mars 2008 · 2 164 Inlägg

Testa först med att byta till orginal AV.
Blir de inte bättre försök låna en LMM som funkar och se om de blir bättre. Blir de inte bättre då så testa med en annan DI kassett.
Sen testar du med andra stift med.

Hoppas du hittar felet.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Patric_87
24 mars 2008 · 76 Inlägg

okeej...jag ska prova imorgon med lite olika...så får vi se jag...tack för all hjälp en så länge..
om någon har några andra förslag så säg till är tacksam för allt jag fårbig_smile

Hamilton
24 mars 2008 · 8 868 Inlägg

Priset man får betala för att ha dom fina blåa "dumparna" och öppna filter, (som för övrigt också brukar vara blåa) wink= bilen går som en påse skit efter ett tag..
Det här har ju diskuterats i flera trådar men ingen som tar åt sig av det som skrivs, så det är ju inte lönt nu heller.

Senast redigerat av Hamilton (24 mars 2008)

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang