Angående Corrado G60. bra ? dålig?

__r0b1n
27 mars 2008 · 726 Inlägg

hej! går nu i stundens tid för att köpa ny bil, har kollat på lite olika och såg en Corrado G60 här i byn som  va tillsalu. det är en 89 som gått runt 20.000 . G60 motorn är ju den med skruvkompressor. Bokstavligt talat så kan jag inte ett skit om denna bilen eller vw överhuvudtaget. så vill ha så mycket info som möjligt. som tex. vanligt fel ? samt om dom är lätt trimmade eller om det kostar dyrt att försöka komma upp i runt 200hk. sen undrar jag även vad den har för drivning? FWD eller RWD ? tack på förhand

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
27 mars 2008 · 857 Inlägg

Jag har en corrado g60.
Den har inte skruvkompressor utan centrifugalkompressor orginal..

Hör efter om kompressorn är renoverad nyligen om inte så går en renovering på 4000-6000:-
Bilen är FWD
Det är relativt billigt att komma upp 180hk iaf.. över 200 börjar det kosta mera..

Är vad jag kommer på just nu..

www.corradoclubsweden.com kan du gå in på och fråga lite också..

chrix
27 mars 2008 · 188 Inlägg

Som ovan skrev så en relativt nyrenoverad G-laddare är mycket bra för dom håller inte jätte länga om man börja varva dom mer...
Jag lämnade min kompressor till ett betydligt dyrare och antagligen seriösare "använder ultraljud och röntgen på alla rörliga delar"
Dom moddade även den lite och skickade med en lite mindre remskiva och ett anpassat chip. gick på 18k.
Men racekat å riktigt avgas gick min riktigt trevligt.
Skall sägas att jag hade Golf och hade en typ 6-8ggr större intercooler än den Corren har, så den är inte dumt att byta...
Men gör du d så har du en JÄTTE trevlig bil med underbar motorkaraktär... och Ljud!!!
Vanliga fel...
Broms OK bak som strular med handbromsen.
Annars är det som violken normal bil du än kikar på...

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu
__r0b1n
28 mars 2008 · 726 Inlägg

okej tack för svar:) just kompressorn har jag hört brukar va ganska slut efter x antal mil... mer info? hänger kompressorn med under hela registret så du får jämnare gång hela tiden eller kommer den som en turbo?

chrix
29 mars 2008 · 188 Inlägg

Kompressorn snurrar med hela tiden, så man slipper allt tråkigt som en turbo för med sig..

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu
ThomasH_gg
29 mars 2008 · 48 Inlägg

Det är en riktigt trevlig bil som inte kommer att göra dig besviken. Men som alla skriver kolla så kompressorn är renoverad nyligen. eller så ska det vara riktigt bra pris annas. för en begagnad som går att renovera kostar ganska mycket och så tillkommer ju renovering på över 5k.
Men bestämer du dig för corrado så besök www.corradoclubsweden.com som åvan nämda så där finns all info om bilen du behöver.

Mvh Thomas

Corrado 1.8t -89
Corrado G60 -90
Golf Vr6 - 92
Vento Gl - 92
The_Dude
29 mars 2008 · 550 Inlägg

www.dli-teknik.se har bolt on kompressor istället för g-ladern. Sen kan man börja plocka lite effekt utan att det rasar.

chrix
29 mars 2008 · 188 Inlägg

Kompressorn rasar inte bara sådär....
men visst en som gått 15K å sedan blir drevad för att snurra fortare lär ju pajja, men d gör nog andra kompressorer oxå..

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang