Solfilm - TipsTråden

skarmarn
19 maj 2009 · 85 Inlägg

Hej tack för guiden (även om den innehåller småtjafs)

Jag undrar ett par saker säkert en del idiotiska saker för jag hittar det ingen stans i alla fall.

1. Filmar man på in sidan eller utsidan?

2. om på insidan, man kan inte göra det på utsidan på dom bakre glasen? eftersom man inte kan veva ner dom?

Volkswagen Golf III CL "BOB the second" (1993)
Germax
19 maj 2009 · 12 086 Inlägg

Xtravagant skrev:
Här kommer en länk till vad som gäller i vindrutan:
http://www.gbf.se/files/File/Bilglas/riktl_bilglas.pdf

Länka något från Vägverket lr Polisen ist.. jag har ju ganska mkt för mig att de står att film inte är tillåtet sist jag kollade i vägverkets reglemente.

Germax
19 maj 2009 · 12 086 Inlägg

skarmarn skrev:
Hej tack för guiden (även om den innehåller småtjafs)

Jag undrar ett par saker säkert en del idiotiska saker för jag hittar det ingen stans i alla fall.

1. Filmar man på in sidan eller utsidan?

2. om på insidan, man kan inte göra det på utsidan på dom bakre glasen? eftersom man inte kan veva ner dom?

Tona gör man på insidan, inget annat.

skarmarn
19 maj 2009 · 85 Inlägg

okej, duger det med film från mekonomen så länge att träna med och sen gå över till riktig när jag känner mig säker? Jag tänkte så att det inte är så himla stor skillnad på en billig och dyr.

Volkswagen Golf III CL "BOB the second" (1993)
Germax
19 maj 2009 · 12 086 Inlägg

skarmarn skrev:
okej, duger det med film från mekonomen så länge att träna med och sen gå över till riktig när jag känner mig säker? Jag tänkte så att det inte är så himla stor skillnad på en billig och dyr.

Jag har tonat uppemot ett dussintal bilar nu, alltid med sk låbudgetfilm.
Det blir inget proffsresultat men de ser vettigt ut utanpå utan bubblor smile
Problemet med lågbudgetfilm är att den ofta blir repig när man applicerar den och att den inte går att forma nämnvärt.

Ett tips är biltemas tjocka film om man skiter i hur de ser ut på insidan. Det blir kanon utvändigt och går att forma massor utan värme, dock ser man knappt ut genom skiten för att den är så tjock och grumlig.
Jag har tonat en del bakrutor med den just för att den är så jävla smidig.

whoiswho
19 maj 2009 · 445 Inlägg

Otroligt bra gjort! tråkigt om man har kommit så långt och får dom där vecken och bubblorna i filmen, men antar att det nästan omöjligt:) Good work anyway!

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
skarmarn
23 maj 2009 · 85 Inlägg

hur mörk får man ha på fönstret bak? tänkte ifall det måste vara någon % gräns där. Man vill ju helst se ut därtongue

Volkswagen Golf III CL "BOB the second" (1993)
Cruizr
23 maj 2009 · 417 Inlägg

skarmarn skrev:
hur mörk får man ha på fönstret bak? tänkte ifall det måste vara någon % gräns där. Man vill ju helst se ut därtongue

På rutorna bakom B-stolpen så får det vara hur mörkt som helst i Sverige.

I t.ex. Tyskland får man bara ha toning på bakrutorna som har Tüv-godkännandet.

Mvh/Jocke

skarmarn
23 maj 2009 · 85 Inlägg

vad menas med B stolpen? Jag menar rutan som sitter på bagaget.

Volkswagen Golf III CL "BOB the second" (1993)
criller Aktiv Medlem
23 maj 2009 · 1 303 Inlägg

skarmarn skrev:
vad menas med B stolpen? Jag menar rutan som sitter på bagaget.

Du får måla rutorna svarta om du vill..finns inga regler på bakrutor.

Mvh Christian
Loffe123
25 maj 2009 · 527 Inlägg

Jag tonade mina rutor nyss, jag rekomenderar Julas bugetfilm framför Biltemas. Biltemas 99kr film repas när man applicerar den. Det gör inte Julas, den är reptålig.
Biltemas kan man inte heller applicera med såpa för då fäster den inte, vilket gör den omöjlig att arbeta med.
Julas 99kr kan appliceras med såpa.
Inifrån är Julas mycket finare också, den ger ljusare och klarare sikt ut än Biltemas som är mörk och grumlig.
Det är inte lätt att tona med budgetfilm, men det går, och för 99kr är det klart värt det.

Ska du bugdet-tona köp inte Biltemas film, köp Julas. Den är bättre trots samma pris.

MGtuning
28 maj 2009 · 2 Inlägg

Strålande tråd , mycket bra tips ! Dock undrar jag vad den egentliga skillnaden är på en dyr och billig film ? Är den billiga rent av svårare att applicera eller vad skilljer dem åt ?

If it don't run, chrome it !
baeck
28 maj 2009 · 3 Inlägg

Är ute efter nån prisvärd (gärna hyfsat billig) och kunnig/duktig firma i sthlmsområdet.

Tips?

Phaetoon
15 juni 2009 · 8 156 Inlägg

Så här säger EU i en dom från 2008:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex … 65:SV:HTML

”Fördragsbrott – Fri rörlighet för varor – Artiklarna 28 EG och 30 EG – Artiklarna 11 och 13 i EES-avtalet – Kvantitativa importrestriktioner – Åtgärder med motsvarande verkan – Motorfordon – Anbringande av solskyddsfilm på glasrutor”

Sammanfattning av domen

Fri rörlighet för varor – Kvantitativa restriktioner – Åtgärder med motsvarande verkan

(Artiklarna 28 EG och 30 EG; EES-avtalet, artiklarna 11 och 13)

En medlemsstat som i sin lagstiftning förbjuder anbringande av solskyddsfilm på vindrutan och på glasrutorna intill passagerarsätena på motorfordon underlåter att uppfylla sina skyldigheter enligt artiklarna 28 EG och 30 EG samt enligt artiklarna 11 och 13 i avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Detta förbud påverkar nämligen försäljningen av i stort sett all solskyddsfilm som tillverkas och säljs lagligt i andra medlemsstater eller stater som är parter i EES‑avtalet för att anbringas på glasrutor på motorfordon och det är långtgående och oproportionerligt i förhållande till de eftersträvade målen brottsbekämpning och trafiksäkerhet som det är avsett att uppnå. Även om förbudet sålunda kan underlätta en kontroll av vad som befinner sig inuti ett motorfordon bara genom att detta iakttas från utsidan, är det emellertid inte nödvändigt för att uppnå dessa mål. För det första utgör den visuella kontrollen endast ett av flera andra medel som kan användas vid brottsbekämpning och kontroll av den obligatoriska användningen av bilbälte. För det andra är det, åtminstone med viss film, det vill säga sådan film som har en tillräckligt hög ljusgenomsläppningskoefficient, möjligt att genomföra den önskade visuella kontrollen av vad som befinner sig inuti ett motorfordon.

(se punkterna 35, 38, 40–42, 46 och 47)





DOMSTOLENS DOM (tredje avdelningen)

den 10 april 2008 (*)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Cruizr
16 juni 2009 · 417 Inlägg

Phaetoon skrev:
Så här säger EU i en dom från 2008:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex … 65:SV:HTML

”Fördragsbrott – Fri rörlighet för varor – Artiklarna 28 EG och 30 EG – Artiklarna 11 och 13 i EES-avtalet – Kvantitativa importrestriktioner – Åtgärder med motsvarande verkan – Motorfordon – Anbringande av solskyddsfilm på glasrutor”

Sammanfattning av domen

Fri rörlighet för varor – Kvantitativa restriktioner – Åtgärder med motsvarande verkan

(Artiklarna 28 EG och 30 EG; EES-avtalet, artiklarna 11 och 13)

En medlemsstat som i sin lagstiftning förbjuder anbringande av solskyddsfilm på vindrutan och på glasrutorna intill passagerarsätena på motorfordon underlåter att uppfylla sina skyldigheter enligt artiklarna 28 EG och 30 EG samt enligt artiklarna 11 och 13 i avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Detta förbud påverkar nämligen försäljningen av i stort sett all solskyddsfilm som tillverkas och säljs lagligt i andra medlemsstater eller stater som är parter i EES‑avtalet för att anbringas på glasrutor på motorfordon och det är långtgående och oproportionerligt i förhållande till de eftersträvade målen brottsbekämpning och trafiksäkerhet som det är avsett att uppnå. Även om förbudet sålunda kan underlätta en kontroll av vad som befinner sig inuti ett motorfordon bara genom att detta iakttas från utsidan, är det emellertid inte nödvändigt för att uppnå dessa mål. För det första utgör den visuella kontrollen endast ett av flera andra medel som kan användas vid brottsbekämpning och kontroll av den obligatoriska användningen av bilbälte. För det andra är det, åtminstone med viss film, det vill säga sådan film som har en tillräckligt hög ljusgenomsläppningskoefficient, möjligt att genomföra den önskade visuella kontrollen av vad som befinner sig inuti ett motorfordon.

(se punkterna 35, 38, 40–42, 46 och 47)





DOMSTOLENS DOM (tredje avdelningen)

den 10 april 2008 (*)

"sådan film som har en tillräckligt hög ljusgenomsläppningskoefficient" ???


Låter luddigt som vanligt... neutral

zshoe Kokar ris
16 juni 2009 · 923 Inlägg

Loffe123 skrev:
Jag tonade mina rutor nyss, jag rekomenderar Julas bugetfilm framför Biltemas. Biltemas 99kr film repas när man applicerar den. Det gör inte Julas, den är reptålig.
Biltemas kan man inte heller applicera med såpa för då fäster den inte, vilket gör den omöjlig att arbeta med.
Julas 99kr kan appliceras med såpa.
Inifrån är Julas mycket finare också, den ger ljusare och klarare sikt ut än Biltemas som är mörk och grumlig.
Det är inte lätt att tona med budgetfilm, men det går, och för 99kr är det klart värt det.

Ska du bugdet-tona köp inte Biltemas film, köp Julas. Den är bättre trots samma pris.

det kan jag inte hålla med om, har tonat en bil med biltemas billiga för en vecka sen ungefär, det funkade utmärkt med såpa. Fast jag håller med om att den repas väldigt lätt, även fast jag inte använde den medföljande plastskrapan, utan använde en gammal slickepott, plus att jag hade såpavatten när jag skrapade.

edit: Filmen är även väldigt dålig på det sättet att den knappt går att krympa, bakrutan blev inte särskilt snygg kan jag säga.

Senast redigerat av cenoxide (16 juni 2009)

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Loffe123
18 juni 2009 · 527 Inlägg

cenoxide skrev:

Loffe123 skrev:
Jag tonade mina rutor nyss, jag rekomenderar Julas bugetfilm framför Biltemas. Biltemas 99kr film repas när man applicerar den. Det gör inte Julas, den är reptålig.
Biltemas kan man inte heller applicera med såpa för då fäster den inte, vilket gör den omöjlig att arbeta med.
Julas 99kr kan appliceras med såpa.
Inifrån är Julas mycket finare också, den ger ljusare och klarare sikt ut än Biltemas som är mörk och grumlig.
Det är inte lätt att tona med budgetfilm, men det går, och för 99kr är det klart värt det.

Ska du bugdet-tona köp inte Biltemas film, köp Julas. Den är bättre trots samma pris.

det kan jag inte hålla med om, har tonat en bil med biltemas billiga för en vecka sen ungefär, det funkade utmärkt med såpa. Fast jag håller med om att den repas väldigt lätt, även fast jag inte använde den medföljande plastskrapan, utan använde en gammal slickepott, plus att jag hade såpavatten när jag skrapade.

edit: Filmen är även väldigt dålig på det sättet att den knappt går att krympa, bakrutan blev inte särskilt snygg kan jag säga.

Det var märkligt att du lyckades med det, för det står uttryckligen i bilteamas bruksanvisning att man inte får tillföra någon såpa till vattnet, till skillnad från Julas där såpa är en förutsättning för att lyckas.

Jag lyckades inte få bilteman att fästa något vidare med såpa i vattnet iallafall. Du kanske inte hade lika konvexa rutor som på min bil. Raka släta rutor gör det hela mycket enklare.

Senast redigerat av Loffe123 (18 juni 2009)

born_rebell Team740
18 juni 2009 · 211 Inlägg

Har läst igenom tråden nu lite snabbt, kanske har missat det, men får man tona framfrutorna i viss % ljushet ? eller är det bara för dom som inte "tål" solen. ?

Burn Rubber Not Your Soul
NikkeSiekas Audis in Scandinavia
18 juni 2009 · 1 342 Inlägg

Måste ha spec intyg, Framrutorna får inte röras annars

Audis in Scandinavia Crew
born_rebell Team740
18 juni 2009 · 211 Inlägg

Okej då skiter jag i dom då smile

Burn Rubber Not Your Soul
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang