Solfilm - TipsTråden

Xtravagant 1337
31 mars 2009 · 1 343 Inlägg

Whiplash skrev:
Det lustiga är ju att de som pluggat juridik ofta söker kryphål i alla lagar, antar att det är vad du gör nu?
Det visar väl också lite om du har pluggat juridik och nu "arbetar" med solfilm hur det gått för dig?

Denna fråga har varit uppe flera gånger tidigare, och svaret är detsamma. Det är olagligt med film. Punkt.

Söker kryphål?
Det står ju klart och tydligt att film är lagligt sålänge den uppfyller kraven.
Kan man inte anse som kryphål.. Av erfarenhet vet jag att det finns många filmer som är lagliga på framrutorna.. Då jag VET detta så är det ingen mening att diskutera det.

märker en viss sarkasm att jag jobbar med solfilm idag...
juridik var inget för mig. likaså industri designer som jag är utbildad till...

Jag vill jobba med händerna och det har inget med att göra att jag inte skulle kunna få något annat.
Det är på grund av att jag valt det själv.

PS. du är medveten om att polisen har film på framrutorna på vissa av sina bilar va?
Jag menar, om det nu är olagligt så har jag svårt att tänka mig att polisen har det själva..

Ingen idé att diskutera detta då det står klart och tydligt att film är LAGLIGT sålänge det uppfyller ljusgenomsläppet.

punkt slut

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Xtravagant 1337
31 mars 2009 · 1 343 Inlägg

Michael_P skrev:
Var hittar man solfilm som uppfyller kraven då??
Hade gärna haft lite svag toning på framdörrarna..

Jag har film som är 100% laglig...
Det blir dock inte mycket "effekt" utan det blir snarare tal om UV bortfall...

RallyHenrik85 skrev:
Återanvändningsbar toningsfilm har ja inte läst nåt om, är det något att rekomendera?

Sen undrar jag vad det kan kosta att enbart tona bakrutan på min Ascona B, den är ju rundad åt alla håll å kanter.. den var inte lätt när ja provade själv så gav f*n i de å knöla ihop den å slängde toningen i papperskorgen tongue

återanvändningsbar är säkert ok men kommer aldrig bli lika bra som riktig solfilm.
Den är mycket svårare att se genom dvs diffus..

Om du menar de 3 bakre skulle jag ge ett rek pris på mellan 2000-2500kr.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
peter.w
31 mars 2009 · 203 Inlägg

(Citerat av Xtravagant)
PS. du är medveten om att polisen har film på framrutorna på vissa av sina bilar va?
Jag menar, om det nu är olagligt så har jag svårt att tänka mig att polisen har det själva..


Hur menar du nu?? Dem har även blåljus så det är okey att ha det då bara för polisen har det.
Självklart har dem dispanser allt annat vore konstigt. Jag har själv en bil som varit just polisbil den hade säkerhetsfilm på framrutorna och laminatrutor. Det har dem av säkerhetsskäl såklart.

Lagen är ändå skriven med dessa olika paragrafer som gör solfilm omöjlig att få till lagligt.
Vilket fall som helst ingen tonad film även säkerhetsfilmen KAN blända och även reflektera andra medtrafikanter.

Senast redigerat av peter.w (31 mars 2009)

Den som har mest prylar när han dör vinner
Volvo V70R AWD "KEEP R" (2004)
RallyHenrik85 Lång & Smal!
31 mars 2009 · 462 Inlägg

återanvändningsbar är säkert ok men kommer aldrig bli lika bra som riktig solfilm.
Den är mycket svårare att se genom dvs diffus..

Om du menar de 3 bakre skulle jag ge ett rek pris på mellan 2000-2500kr.

Okej, för enligt mina kompisar ska det vara enklare än Biltemas iaf, men ja har inte vågat prova.

Menar den bakersta bara, dom andra 2 har/kan ja tona själv.

//Henrik Johansson
Xtravagant 1337
2 april 2009 · 1 343 Inlägg

peter.w skrev:
(Citerat av Xtravagant)
PS. du är medveten om att polisen har film på framrutorna på vissa av sina bilar va?
Jag menar, om det nu är olagligt så har jag svårt att tänka mig att polisen har det själva..


Hur menar du nu?? Dem har även blåljus så det är okey att ha det då bara för polisen har det.
Självklart har dem dispanser allt annat vore konstigt. Jag har själv en bil som varit just polisbil den hade säkerhetsfilm på framrutorna och laminatrutor. Det har dem av säkerhetsskäl såklart.

Lagen är ändå skriven med dessa olika paragrafer som gör solfilm omöjlig att få till lagligt.
Vilket fall som helst ingen tonad film även säkerhetsfilmen KAN blända och även reflektera andra medtrafikanter.

Vet du vad?
Du får gärna sprinag runt och tro att lagen är skriven som du säger MEN så är det inte i verkligheten.
Solfilm som uppfyller ljusgenomsläppet är LAGLIGT.
Sen ger en svart solfilm inga fler reflexer än glaset i sig..

Nu tänker jag inte diskutera detta med dig längre då jag har ett par år av erfarenhet och en hel del människor som är insatta i detta.. Solskydd KAN vara lagligt!!!

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Xtravagant 1337
2 april 2009 · 1 343 Inlägg

RallyHenrik85 skrev:

återanvändningsbar är säkert ok men kommer aldrig bli lika bra som riktig solfilm.
Den är mycket svårare att se genom dvs diffus..

Om du menar de 3 bakre skulle jag ge ett rek pris på mellan 2000-2500kr.

Okej, för enligt mina kompisar ska det vara enklare än Biltemas iaf, men ja har inte vågat prova.

Menar den bakersta bara, dom andra 2 har/kan ja tona själv.

bakersta rutan 1000-1500kr
Och mitt tips är att undvika soyafilm.. bara skit.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
peter.w
2 april 2009 · 203 Inlägg

Xtravagant skrev:

peter.w skrev:
(Citerat av Xtravagant)
PS. du är medveten om att polisen har film på framrutorna på vissa av sina bilar va?
Jag menar, om det nu är olagligt så har jag svårt att tänka mig att polisen har det själva..


Hur menar du nu?? Dem har även blåljus så det är okey att ha det då bara för polisen har det.
Självklart har dem dispanser allt annat vore konstigt. Jag har själv en bil som varit just polisbil den hade säkerhetsfilm på framrutorna och laminatrutor. Det har dem av säkerhetsskäl såklart.

Lagen är ändå skriven med dessa olika paragrafer som gör solfilm omöjlig att få till lagligt.
Vilket fall som helst ingen tonad film även säkerhetsfilmen KAN blända och även reflektera andra medtrafikanter.

Vet du vad?
Du får gärna sprinag runt och tro att lagen är skriven som du säger MEN så är det inte i verkligheten.
Solfilm som uppfyller ljusgenomsläppet är LAGLIGT.
Sen ger en svart solfilm inga fler reflexer än glaset i sig..

Nu tänker jag inte diskutera detta med dig längre då jag har ett par år av erfarenhet och en hel del människor som är insatta i detta.. Solskydd KAN vara lagligt!!!

Du behöver inte diskutera längre jag lovar din erfarenhet säger allt själv har jag som sagt jobbat med film över 15År.
Jag har dessutom trafikpoliser som bekanta och jag tror dem kan och vet vad som gäller.
Nog om detta ha det bra!!

Den som har mest prylar när han dör vinner
Volvo V70R AWD "KEEP R" (2004)
Skyline_GTR
6 april 2009 · 306 Inlägg

tack för guiden big_smile

bedan
8 april 2009 · 4 Inlägg

bra guid:D tänkte tona framrutorna på min v70 men undra om de är värt klydet. ja menar man måste väl ta av dörrsidor och allt för att göra den? tacksam om någon kunde skicka lite tipps till mej MVH Bedan

Chevrolet S10 extreme "chevy" (2001)
Sickan_
8 april 2009 · 945 Inlägg

Bra tråd! Satte solfilm på mina rutor för någon vecka sedan och det blev inte bra. Blev massa bubblor och veck sad men ska testa göra om det nu med lite tips jag hittat i denna tråden big_smile

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Xtravagant 1337
8 april 2009 · 1 343 Inlägg

bedan skrev:
bra guid:D tänkte tona framrutorna på min v70 men undra om de är värt klydet. ja menar man måste väl ta av dörrsidor och allt för att göra den? tacksam om någon kunde skicka lite tipps till mej MVH Bedan

Dörrsidorna ska plockas av. annars är det inte så mycket mer jobb.
Dörrsidorna sitter med 4 skruvar sen är rsten clips...

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Neo666
11 april 2009 · 474 Inlägg

Ska spara denna tråd

trippelturbo Trucker
13 april 2009 · 2 710 Inlägg

Vilken firma i Västerås ska jag vända mig till för att få bästa resultat till så bra pris som möjlig av toning..?

Mvh

Fart missbrukare
Mordecaien
4 maj 2009 · 42 Inlägg

Nu börjar det luta mot att lämna in bilen.
Eftersom det gått åt 6m film utan att ha fått en enda ruta tonad så jag blev nöjd. Trots att jag tagit hjälp av folk som kan tona.

Eller gör filmen stor skillnad? Har jobbat med lite billigare (okej, 150spänn på OK) film eftersom jag aldrig testat förut. Men brukar lyckas med sådant här bara jag tar det lungt och metodiskt.
Har testat alla möjliga metoder, guider, "hardcards", diskmedelsvatten, icke diskmedelsvatten etc. men så fort jag börjar trycka undan minsta droppe vatten blir det veck.

Kanske bara vilar en förbannelse över bilen...

Som jag fattat det ligger det på cirkus 3-4k för allt bakom b-stolpen? Bilen är en volvo 460.

Cruizr
4 maj 2009 · 417 Inlägg

Mordecaien skrev:
Nu börjar det luta mot att lämna in bilen.
Eftersom det gått åt 6m film utan att ha fått en enda ruta tonad så jag blev nöjd. Trots att jag tagit hjälp av folk som kan tona.

Eller gör filmen stor skillnad? Har jobbat med lite billigare (okej, 150spänn på OK) film eftersom jag aldrig testat förut. Men brukar lyckas med sådant här bara jag tar det lungt och metodiskt.
Har testat alla möjliga metoder, guider, "hardcards", diskmedelsvatten, icke diskmedelsvatten etc. men så fort jag börjar trycka undan minsta droppe vatten blir det veck.

Kanske bara vilar en förbannelse över bilen...

Som jag fattat det ligger det på cirkus 3-4k för allt bakom b-stolpen? Bilen är en volvo 460.

Sanningen är den att det är extremt svårt att filma välvda bakrutor med billig film!
Jag tycker man ska öva sig fram till en början med billig film.
Detta enbart för att man ska få fram en teknik som gör resultatet så dammfritt som möjligt.

Så fort man börjar att öva med krympning på jobbigare bakrutor (utan att skarva) så är det såklart lämpligt
med riktig proffsfilm!

Billig film & proffsfilm är som natt och dag att jobba med.

Men såklart är det svårt att få det 100% med proffsfilm också om man inte vet vad man sysslar med.

"fingrarna" som uppstår när rutan är välvd måste krympas med hjälp av värmepistol,
det går inte endast att trycka bort dom med ett "hard-card" för då blir det veck.

Övning ger färdighet! smile

3-4 lakan för allt bakom B-stolpen på din Sedan-bil låter som en rimlig prisbild.

Mvh/Jocke

id_
5 maj 2009 · 130 Inlägg

Ok, då har vi rett ut det med att filma framruta+sidorutor fram, vad gäller då för några decimeter i överkant på framrutan? finns det nån %sats för det oxå? ex. en viss procent utav framrutan måste vara fritt i synfältet?

Finns ju bilar med en sån toning från fabrik..

Har hört nåt om några markeringar i rutan som man ej får gå under, men några såna kan jag ej se...

På min förra bil (golf vr6) så hade jag en välvd i framrutan o dom sa aldrig nåt om det på bilprovningen, men man skulle vilja veta vad som gäller då det är dags o styra upp film på GTI'n.

Cruizr
7 maj 2009 · 417 Inlägg

skunkworks skrev:
Ok, då har vi rett ut det med att filma framruta+sidorutor fram, vad gäller då för några decimeter i överkant på framrutan? finns det nån %sats för det oxå? ex. en viss procent utav framrutan måste vara fritt i synfältet?

Finns ju bilar med en sån toning från fabrik..

Har hört nåt om några markeringar i rutan som man ej får gå under, men några såna kan jag ej se...

På min förra bil (golf vr6) så hade jag en välvd i framrutan o dom sa aldrig nåt om det på bilprovningen, men man skulle vilja veta vad som gäller då det är dags o styra upp film på GTI'n.

Hej skunkworks!

I praktiken så brukar en liten streamer/solfilm på cirka 15 cm i rutans ovankant fungera utan allt
för mkt gnäll från ordningsmakten & bilprovning. Nu pratar vi generellt. Volvo S80 & vans/minibussar t.ex. kan ofta få ha lite längre ner.

Ska man vara petig så får man inte ens sätta på ett kjolpaket på en bil nyare än 1998 (helbilsgodkännandet), alltså inte heller montera en streamer (eller invändig bit solfilm) på nyare bil än 1998.

Ett annat hett tips är att ringa polisen samt AB Svensk Bilprovning & fråga vad de har att säga i frågan.
Tyvärr har de inte alltid samma åsikter av någon anledning...

Mvh/ Jocke

Xtravagant 1337
15 maj 2009 · 1 343 Inlägg

Här kommer en länk till vad som gäller i vindrutan:
http://www.gbf.se/files/File/Bilglas/riktl_bilglas.pdf

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Hu
17 maj 2009 · 33 Inlägg

Inlägget censurerat.
/Moderator Phaetoon

§9 Marknadsföring och försäljning
Det är förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet, vilket också innebär att det inte är tillåtet att länka till ett företags hemsida i t.ex. forum-signatur eller presentation i marknadsföringssyfte. Masspostning av gästboksinlägg, kommentarer eller PM tas på stort allvar och kan leda till avstängning. Försäljning och annonsering får inte förekomma på annan plats än Köp & sälj.

dns1
18 maj 2009 · 1 Inlägg

Tja
Någon som vet om det finns någon firma som sätter solfilm i Kiruna.
I så fall hur mycket kan det kosta till en 850 sedan? ( bakre sidorutorna + smårutorna + bakrutan )

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang