vad kostar ett kamremms byte?

mariaaa
28 mars 2008 · 15 Inlägg

Min Polo har precis passera 10 000 mils sträcket. Försöker nu sälja dn, men alla som hör av sig frågar ju då om kamremmen har byts vilken den inte har.
Så för att få den såld anatr jag att jag måste fixa med kamremmsbyte:(

Vad kostar det ungefär? Bäst att göra det hos en VW eller spelar det ingen roll?

Tacksam för svar:)

Gulmun * Klåpare
28 mars 2008 · 1 718 Inlägg

Runt 3-7 tusen brukar ett rembyte kosta beroende på verstadskostnader/rem/spännare/bilmärke

Har dock en billig mekaniker (mektrollet på här på garaget) som tog 2500 för rembyte på min Mondeo. Då var rem, spännare och arbete inräknat.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
mariaaa
28 mars 2008 · 15 Inlägg

oj det är då verkligen skillnader i priset.

engolf
28 mars 2008 · 3 235 Inlägg

Vad e det för motor på din?

Om du har dubbla kamaxlar, så kostar bara kamremssatsen ca 2100;-, plus en hel del arbete...
En mindre verkstad tar nog mellan 2000 och 3000 för jobbet.

Ska byta på min golf själv, och bara delarna kostade 2800;-...sad

Konka Nattarbetare
28 mars 2008 · 173 Inlägg

då är det nog ingen som vill veta vad blennemarks ville ha för att byta kammrem på min!!


21000 ville dom ha så jag gick till en "vanlig" verkstad och fick ge 9000. skillnad det på märkes och vanlig verkstad.

Senast redigerat av Konka (28 mars 2008)

Att styla en volvo är som att sminka en gris
Volvo 945 ltt "Etanol" (1997)
Sharky
28 mars 2008 · 10 287 Inlägg

Din Polo eller din 4.2a?
Att det är svindyrt på 4 ventils Audiåttorna är inte dirket nån överraskning. Hoppas bara att den "vanliga" verkstaden bytte vattenpumpen.....

9000 är billigt då materialet går loss på mer än så med alla rullar och vattenpump. Audi Stockholm vill ha över 30.000 inkl pump för jobbet.

/Göran

Konka skrev:
då är det nog ingen som vill veta vad blennemarks ville ha för att byta kammrem på min!!


21000 ville dom ha så jag gick till en "vanlig" verkstad och fick ge 9000. skillnad det på märkes och vanlig verkstad.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Pikey
28 mars 2008 · 2 283 Inlägg

engolf skrev:
Vad e det för motor på din?

Om du har dubbla kamaxlar, så kostar bara kamremssatsen ca 2100;-, plus en hel del arbete...
En mindre verkstad tar nog mellan 2000 och 3000 för jobbet.

Ska byta på min golf själv, och bara delarna kostade 2800;-...sad

Klaga inte, hela min kamremsbyte kostar 7500:-

R.I.P. Michael Jackson!
gemini78 Jägermeister
28 mars 2008 · 909 Inlägg

Nå kamrem, löprulle, spännare och vattenpump går på ca 1500kr + ungefär lika mkt i jobbkostnader.

Har bytt på några golf mk3 och en golf mk4, så dyrare kan det ju inte vara på en polo.

Mvh

mariaaa skrev:
Min Polo har precis passera 10 000 mils sträcket. Försöker nu sälja dn, men alla som hör av sig frågar ju då om kamremmen har byts vilken den inte har.
Så för att få den såld anatr jag att jag måste fixa med kamremmsbyte:(

Vad kostar det ungefär? Bäst att göra det hos en VW eller spelar det ingen roll?

Tacksam för svar:)

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
emil1986
28 mars 2008 ·

Kollade för skojs skull vad ett eventuellt byte skulle kosta till min Volvo.

Kamremssats Goodyear 399 kronor.

Byte på liten verkstad utan moms 100 kronor.

(Byte själv 0 kronor.)

Summa material plus versktadskostnad  runt 500 kronor.

Konka Nattarbetare
28 mars 2008 · 173 Inlägg

dom bytte allt som hade med det att göra ja 9000 sa han med material och allt.
mekonomen vill ha 5888 för alla delarna som behövs till min bil kollade jag nu.

Sharky skrev:
Din Polo eller din 4.2a?
Att det är svindyrt på 4 ventils Audiåttorna är inte dirket nån överraskning. Hoppas bara att den "vanliga" verkstaden bytte vattenpumpen.....

9000 är billigt då materialet går loss på mer än så med alla rullar och vattenpump. Audi Stockholm vill ha över 30.000 inkl pump för jobbet.

/Göran

Konka skrev:
då är det nog ingen som vill veta vad blennemarks ville ha för att byta kammrem på min!!


21000 ville dom ha så jag gick till en "vanlig" verkstad och fick ge 9000. skillnad det på märkes och vanlig verkstad.

Att styla en volvo är som att sminka en gris
Volvo 945 ltt "Etanol" (1997)
Gulmun * Klåpare
28 mars 2008 · 1 718 Inlägg

emil1986 skrev:
Kollade för skojs skull vad ett eventuellt byte skulle kosta till min Volvo.

Kamremssats Goodyear 399 kronor.

Byte på liten verkstad utan moms 100 kronor.

(Byte själv 0 kronor.)

Summa material plus versktadskostnad  runt 500 kronor.

Hon frågade om rembyte på en bil, inte en traktor. wink
Nejdå, seriöst nu. Min Volvo 240 skulle det kosta 700 på i en mindre verkstad för att delarna är så billiga som du säger. Fanns dock en större verkstad som visste att man i regel förväntar sig en saftig prislapp och ville ha 4200 för bytet! Vad har man för timpenning då?? tongue

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
TRYIT Teddan
28 mars 2008 · 2 495 Inlägg

Sharky skrev:
Din Polo eller din 4.2a?
Att det är svindyrt på 4 ventils Audiåttorna är inte dirket nån överraskning. Hoppas bara att den "vanliga" verkstaden bytte vattenpumpen.....

9000 är billigt då materialet går loss på mer än så med alla rullar och vattenpump. Audi Stockholm vill ha över 30.000 inkl pump för jobbet.

/Göran

Konka skrev:
då är det nog ingen som vill veta vad blennemarks ville ha för att byta kammrem på min!!


21000 ville dom ha så jag gick till en "vanlig" verkstad och fick ge 9000. skillnad det på märkes och vanlig verkstad.

delarna kostar absolut inte några 9000kr...
senaste bilen jag bytte på var min rs4 och det var förra veckan delarna hamnade runt 5000kr , då byts alla spänn/löphjul, spännaren, vattenpump, termostat och självklart remmen.

både på min gamla S6 4,2 och min A8 4,2 så kostade delarna samma pengar (cirka)


även min gamla passat v6 tdi -02 hadde ungefär samma kostnad.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
engolf
28 mars 2008 · 3 235 Inlägg

gemini78 skrev:
Nå kamrem, löprulle, spännare och vattenpump går på ca 1500kr + ungefär lika mkt i jobbkostnader.

Har bytt på några golf mk3 och en golf mk4, så dyrare kan det ju inte vara på en polo.

Mvh

mariaaa skrev:
Min Polo har precis passera 10 000 mils sträcket. Försöker nu sälja dn, men alla som hör av sig frågar ju då om kamremmen har byts vilken den inte har.
Så för att få den såld anatr jag att jag måste fixa med kamremmsbyte:(

Vad kostar det ungefär? Bäst att göra det hos en VW eller spelar det ingen roll?

Tacksam för svar:)

Har också bytt på Golf III själv, men de nya Polo/Golfmotorerna har som regel dubbla kamaxlar, och då måste höger motorfäste av för att komma åt. Plus att vattenpumpen drivs av kamremmen, och måste bytas. Tänk också på att det är två spännrullar, två löprullar och två kamremmar på motorer med dubbla kamaxlar, vilket gör att bara delarna kostar det dubbla...

Sharky
28 mars 2008 · 10 287 Inlägg

Ni har rätt. Kollade nu min 12.000 mila på min 97:a A8. Där var materialkostnaden över 9000 kr men då var det (grejorna från ABR) inklusive alla filter, belägg runt om och ABS givare vänster fram och ny olja (ett helt fat typ...) samt termostat och nedre dörrlist på förardörr.
Och det jobbet skulle totalt ha gått på över 30k hos Audi Stockholm.

Bara kamremsbytet skulle ha legat runt 18k.

Mea culpa
Göran


Sharky skrev:
Din Polo eller din 4.2a?
Att det är svindyrt på 4 ventils Audiåttorna är inte dirket nån överraskning. Hoppas bara att den "vanliga" verkstaden bytte vattenpumpen.....

9000 är billigt då materialet går loss på mer än så med alla rullar och vattenpump. Audi Stockholm vill ha över 30.000 inkl pump för jobbet.

/Göran

Konka skrev:
då är det nog ingen som vill veta vad blennemarks ville ha för att byta kammrem på min!!


21000 ville dom ha så jag gick till en "vanlig" verkstad och fick ge 9000. skillnad det på märkes och vanlig verkstad.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Konka Nattarbetare
28 mars 2008 · 173 Inlägg

delarna går på 5888 på mekonomen sen kostar arbetet en del för det är ju hela fronten som ska bort.


r-ted skrev:

Sharky skrev:
Din Polo eller din 4.2a?
Att det är svindyrt på 4 ventils Audiåttorna är inte dirket nån överraskning. Hoppas bara att den "vanliga" verkstaden bytte vattenpumpen.....

9000 är billigt då materialet går loss på mer än så med alla rullar och vattenpump. Audi Stockholm vill ha över 30.000 inkl pump för jobbet.

/Göran

Konka skrev:
då är det nog ingen som vill veta vad blennemarks ville ha för att byta kammrem på min!!


21000 ville dom ha så jag gick till en "vanlig" verkstad och fick ge 9000. skillnad det på märkes och vanlig verkstad.

delarna kostar absolut inte några 9000kr...
senaste bilen jag bytte på var min rs4 och det var förra veckan delarna hamnade runt 5000kr , då byts alla spänn/löphjul, spännaren, vattenpump, termostat och självklart remmen.

både på min gamla S6 4,2 och min A8 4,2 så kostade delarna samma pengar (cirka)


även min gamla passat v6 tdi -02 hadde ungefär samma kostnad.

Att styla en volvo är som att sminka en gris
Volvo 945 ltt "Etanol" (1997)
Gunclub
11 september 2008 · 195 Inlägg

Ehh vilka sjuka summor det går upp i här haha.

Jag bytte kamrem på min a4 själv och det kostade mig ett par tusen (orginalgrejer är billigare än mekonomens!) 

Så om du har någon som helst erfarenhet så rekomenderar jag att du gör det själv, men se till att gå till en märkesverkstad först och be om en utskrift från deras verkstadsmanual. Det är nämligen jävligt kinkigt hur du ställer in remmen..

WilYawn Golle
11 september 2008 · 448 Inlägg

engolf skrev:
Har också bytt på Golf III själv, men de nya Polo/Golfmotorerna har som regel dubbla kamaxlar, och då måste höger motorfäste av för att komma åt. Plus att vattenpumpen drivs av kamremmen, och måste bytas. Tänk också på att det är två spännrullar, två löprullar och två kamremmar på motorer med dubbla kamaxlar, vilket gör att bara delarna kostar det dubbla...

Har man inte fakta ska man inte uttala sig. Det är inte dubbelt av allt bara för att en motor har dubbla kamaxlar.

Bytte själv på min skyline förra vintern, rak sexa med dubbla kammar: en rem, ett spännhjul, ett löphjul och en vattenpump smile
Likaså på min gamla Crx DOHC 16V, tjejens Vectra DOHC 16V osv osv....

På en del V-motorer är det så men absolut inte på en vanlig radmotor.

Over & Out!

Senast redigerat av WilYawn (11 september 2008)

James May: In other news.... I've fitted a fan!
mk4an
6 februari 2014 · 16 Inlägg

TRYIT skrev:

Sharky skrev:
Din Polo eller din 4.2a?
Att det är svindyrt på 4 ventils Audiåttorna är inte dirket nån överraskning. Hoppas bara att den "vanliga" verkstaden bytte vattenpumpen.....

9000 är billigt då materialet går loss på mer än så med alla rullar och vattenpump. Audi Stockholm vill ha över 30.000 inkl pump för jobbet.

/Göran

Konka skrev:
då är det nog ingen som vill veta vad blennemarks ville ha för att byta kammrem på min!!


21000 ville dom ha så jag gick till en "vanlig" verkstad och fick ge 9000. skillnad det på märkes och vanlig verkstad.

delarna kostar absolut inte några 9000kr...
senaste bilen jag bytte på var min rs4 och det var förra veckan delarna hamnade runt 5000kr , då byts alla spänn/löphjul, spännaren, vattenpump, termostat och självklart remmen.

både på min gamla S6 4,2 och min A8 4,2 så kostade delarna samma pengar (cirka)


även min gamla passat v6 tdi -02 hadde ungefär samma kostnad.

Vart??? xD

Porsche Cayenne "Peppar" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang