Hur kopplar jag konding på rätt sätt?

Karemil
30 mars 2008 · 79 Inlägg

Jag har två MDS Dynamic steg, ett monoblock och ett 4-kanals.
Till dessa ska en konding kopplas. Jag undrar hur jag gör bäst?

Har tänkt så här: Från batteriet dras 35mm2-kabel till ett block
med eller utan säkringar, och från det 21mm2-kabel ut till stegen.

Vart sätter jag kondensatorn i kedjan? Innan blocket? På en utgång i blocket?
Läste nämligen i manualen till kondingen att det inte ska vara någon säkring
mellan kondensator och steg, hur bär jag mig åt då?

En sista fråga; när jag jordar kondensator och steg, hur tjock ska kabeln vara?
Som huvudkabeln eller räcker det med 21mm2.

//Karemil

Sharky
30 mars 2008 · 10 287 Inlägg

En kondensator gör nytta när den sitter så nära steget som möjligt. Att låta två steg dela på en kondensator är oftast inte vettigt såvida man inte man montera stegen med anslutningarna nära varandra.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Karemil
30 mars 2008 · 79 Inlägg

Sharky skrev:
En kondensator gör nytta när den sitter så nära steget som möjligt. Att låta två steg dela på en kondensator är oftast inte vettigt såvida man inte man montera stegen med anslutningarna nära varandra.

/Göran

Anslutningarna ligger ungefär 20 cm från varandra.
Om man istället ska låta ett av stegen ha konensatorn är det monoblocket som gäller?

Drönirettab
30 mars 2008 · 21 761 Inlägg

Det vettiga är att sätta kondingen vid det steg som drar mest ström, antagligen är det monoblocket. Stämmer bra smile.

bushmyra
30 mars 2008 · 782 Inlägg

varför inte sätta kondingen innan blocket och låta bägge stegen få lite kräm.. så hade jag gjort!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..
Audi A4 avant TS 1.8t "Stereobilen" (2004)
Volvo 745 "Epan" (1990)
Sharky
30 mars 2008 · 10 287 Inlägg

Därför att du sabbar möjligheten för kondingen att göra sitt jobb genom att att introducera tilledningsinduktans. Allt handlar om att minimera avståndet konding - terminal på slutsteget.
/Göran

bushmyra skrev:
varför inte sätta kondingen innan blocket och låta bägge stegen få lite kräm.. så hade jag gjort!!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
bushmyra
30 mars 2008 · 782 Inlägg

tilldelningsinduktansen ja just det tänkte inte på det... smile så vad du säger är att man ska ha en konding till varje steg??

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..
Volvo 745 "Epan" (1990)
Audi A4 avant TS 1.8t "Stereobilen" (2004)
Sharky
30 mars 2008 · 10 287 Inlägg

Jag vet inte vad jag säger egentligen...roll

Detta är en lång debatt - ungefär lika lång som den om huruvida Jesus fanns eller inte. Men där man skulle kunna ha mest nytta av en konding är det / dom steg som drar mest med ström.
Fast en bättre lösning om man skall fetta på med mycket effekt är alltid att sätta extra batteri/er bak vid stegen.
Sedan huruvida man hör någon skillnad med eller utan konding är en helt annan fråga.

/Göran

bushmyra skrev:
så vad du säger är att man ska ha en konding till varje steg??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
30 mars 2008 · 2 933 Inlägg

Intressant tråd.. ska följa denna för ja har precis samma funderingar.. Ungefär iaf. cool
Fast ja ska ha battteri bak med och tre steg istället för två smile
Inte riktigt kommit överens med skallen min hur ja ska koppla detta. dock ej ett bekymmer än på ett tag smile

Trodde ju me som ovan att man kunde koppla in kondingen på huvudmatningen till ett block eller liknande å få hjälp till alla stegen.. hmm lol

Senast redigerat av dj_aggwa (30 mars 2008)

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
Sharky
30 mars 2008 · 10 287 Inlägg

Har du pengar över? Lägg dom då på ett extra batteri istället. Fortfarande pengar över? Byt generator. Ännu mera pengar? Boka en resa nånstans - det är garanterat roligare än en konding om du redan har minst två batterier bak vid dins steg.

/Göran

P.S Räckte pengarna till mer än resan? pm:a mig så kan jag berätta vart du skall sätta in dom....


dj_aggwa skrev:
Intressant tråd.. ska följa denna för ja har precis samma funderingar.. Ungefär iaf. cool
Fast ja ska ha battteri bak med och tre steg istället för två smile
Inte riktigt kommit överens med skallen min hur ja ska koppla detta. dock ej ett bekymmer än på ett tag smile

Trodde ju me som ovan att man kunde koppla in kondingen på huvudmatningen till ett block eller liknande å få hjälp till alla stegen.. hmm lol

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Drönirettab
30 mars 2008 · 21 761 Inlägg

dj_aggwa skrev:
Inte riktigt kommit överens med skallen min hur ja ska koppla detta. dock ej ett bekymmer än på ett tag smile

Blir nog inga problem smile.

Karemil
30 mars 2008 · 79 Inlägg

Tack för alla svar! Har gjort mig lite klokare iaf!
Det här med elkoppling och jag har aldrig vart riktigt kompis smile

Det blir så att jag sätter konding innan monoblocket. På det andra
steget får jag väl sätta en 0.5 F om jag behöver....

Första steget är att byta batteri fram, till ett Tudor "kommer-inte-ihåg-vad-det-heter" på 77Ah.
Jag hade gärna satt in ett extra batteri om jag fått plats. Men bygger man ljud
i en VW Polo så har man inte det wink Knappt så jag får plats med mina steg och 2x10 bas ovanpå.

Drönirettab
30 mars 2008 · 21 761 Inlägg

Karemil skrev:
Tudor "kommer-inte-ihåg-vad-det-heter" på 77Ah.

Gissar på Tech-Tronic2, det börjar vara ett ganska populärt batteri inom bilstereo nu och fungerar bra.

Karemil
30 mars 2008 · 79 Inlägg

Drönirettab skrev:

Karemil skrev:
Tudor "kommer-inte-ihåg-vad-det-heter" på 77Ah.

Gissar på Tech-Tronic2, det börjar vara ett ganska populärt batteri inom bilstereo nu och fungerar bra.

Aah, tror det var Tech-Tronic, kostar typ runt tusingen om jag inte minns fel?

Drönirettab
30 mars 2008 · 21 761 Inlägg

Verkar stämma.

När du ändå byter ut ditt batteri så bör du också se över de övriga delarna av strömförsörjningssystsmet, dvs generator och kablar (kontaktytor). Vad jag har förstått så handlar det om en Polo-00 och då borde det ju inte ha blivit speciellt mycket rost+ärg på kabelskorna, men det skadar aldrig att kolla upp det ändå.

Ett exempel är ju batteriets kabel ner till karossen, ta loss den och se till att det är helt ren plåtyta där kabelskon ska sitta fast. Samma sak med generatorns laddkabel och eventuell jordning av generatorchassiet, ta loss och inspektera.

Karemil
30 mars 2008 · 79 Inlägg

Drönirettab skrev:
Verkar stämma.

När du ändå byter ut ditt batteri så bör du också se över de övriga delarna av strömförsörjningssystsmet, dvs generator och kablar (kontaktytor). Vad jag har förstått så handlar det om en Polo-00 och då borde det ju inte ha blivit speciellt mycket rost+ärg på kabelskorna, men det skadar aldrig att kolla upp det ändå.

Ett exempel är ju batteriets kabel ner till karossen, ta loss den och se till att det är helt ren plåtyta där kabelskon ska sitta fast. Samma sak med generatorns laddkabel och eventuell jordning av generatorchassiet, ta loss och inspektera.

Tack för tipsen! Skall absolut göras, och det är en Polo-00 som du säger smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang