Vägverket DÖDAR Bilhobbyn!!!!

Supratok Toker
31 mars 2008 · 491 Inlägg

Reichte86 skrev:
konstigt att miljöbils köpare får pengar tillbaka och slipper trängelavgifter m,m medans bilar från 70 talet utan katalysator slipper betala skatt!

Visst är det ironiskt?

Toker Jr 081102
Trozzo Oekonomisk, ja visst
31 mars 2008 · 966 Inlägg

Varför inte införa en såkallad "entusiastbefrielse" allså om bilen är 30år eller äldre, samt att den bara körs typ 500-1000mil/år så blir den skattebefiad samt besiktning vartannat år, om den inte uppfyller dessa krav blir det som vanligt. Bara en tanke

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824
Volkswagen Corrado VR6 "Kamelia" (1993)
roxe Jesus didn´† Tap
31 mars 2008 · 1 146 Inlägg

Trozzo skrev:
Varför inte införa en såkallad "entusiastbefrielse" allså om bilen är 30år eller äldre, samt att den bara körs typ 500-1000mil/år så blir den skattebefiad samt besiktning vartannat år, om den inte uppfyller dessa krav blir det som vanligt. Bara en tanke

Var en bra tanke.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..
PlumCrazy
31 mars 2008 · 881 Inlägg

Hade jag en bil som skulle besiktas vart annat år så skulle jag nog ändå fara varje år och besikta den för att se om den är körduglig tongue man vill ju inte att bilen ska gå mitt itu när man är ute och kör.

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Tommy_P
31 mars 2008 · 396 Inlägg

tycker dom gör helt rätt. de som använder så pass gamla bilar som sommaråk eller liknande lär väl kunna hoppa över några öl per sommar och istället betala för vad de släpper ut. inte läst vad höjningen ska bli, men gärna minst lika hög skatt på gammal bensin som gammal diesel. Minst.

pumpan Dalarna
31 mars 2008 · 156 Inlägg

laazy skrev:

FireTraXX skrev:
Jag skiter i vilket.
Har aldrig riktigt förstått varför skitgamla slöhögar som spyr halvtaskigt renade avgaser och rostar sönder överallt ska slippa skatten.

Borde ju nästan höjas med åldern istället.

Håller med.

Jag tycker det verkar som de flestta tror att alla bilar från 1979 och äldre är skrot?? varför tycker ni det jag har sett tex Golfar som ser ut som skit och. Å sen har jag sett några Hundyi (stavning) med genomrostade rörrar och skärmkanter.
Så snacka fan inte skit...hmm

Dalarna
Tiger1978 Fattig student
31 mars 2008 · 1 282 Inlägg

Lustigt att se att så många har blivit miljömedvetna helt plötsligt..
Fast det är klart man har ju aldrig sett nån klaga på soppa skatterna eller klaga på avgasreglerna ang. kattar o så när sånt krånglar eller man vill trimma..
Fattar inte bekymret att låta en bil åldras ut ur skatteträsket med lite stolthet.. Fast det är klart svenska folket börjar väl bli rätt kända för att gå med på att få skatta ihjäl sig..
Är emot det tror jag att jag får säga, tycker att det räcker att behöva betala skatt för en bil i 30 år..
Miljöavgifter har vi bilägare så att det räcker ändå!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
Tommy_P
31 mars 2008 · 396 Inlägg

grejen är väl att den att äldre bilar inte behöver vara skrot, men lika jävligt släpper de ut rätt hyfsat med gott. man snackar liksom inte bara koldioxid i dessa fall.
klart det ska finnas sånna här bilar också, men man får ta och betala för sej också för den delen.

det är in my opinion bra med dessa regler, för då slipper jag betala för att nån relik spyr ut skit. vill man ha gamla bilar så skall _de_ skattas, den kostnaden skall inte läggas på bensinskatten, det gör den annars.

Goodis Full gas spar tid! ;)
31 mars 2008 · 284 Inlägg

Niklas1987 skrev:

johan89 skrev:
Tycker också detta är för jävligt! Man föddes ett par generationer för sent...

Håller med där, skulle gärna vilja levt på 50 talet big_smile köpa en jänk för 100:- å åka omkring i

håller me jag me! min far bytte till sej en mustang mot en 142:a å va e inte den mussen värd nu... yikes

Madhouse
31 mars 2008 · 1 079 Inlägg

Tråkigt om de dödar bilintresset med det, är det för miljöskäl så borde de sätta milgräns på veteranbilar på en 500mil eller så som en del entusiastförsäkringar så de inte används som bruksbilar. Kan förstå att det svider att se folk åka skattebefriade bilar som bruksbilar och det är ju inte meningen med en sådan bil. Men det är väl en förlorad chans till skatteintäkt det är det saken handlar om.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Sonnbring Opelfreak
31 mars 2008 · 431 Inlägg

om dom skulle gör detta för miljön, varför inte beskatta dom då inte flyget?

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095
Tiger1978 Fattig student
31 mars 2008 · 1 282 Inlägg

Det gör dom.. du får betala en miljöavgift när du flyger

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
FLindgren
31 mars 2008 · 5 089 Inlägg

hur kan man döda bilintresset? vad kommer skatten kosta?. hur klarar vi oss andra som fixa iordning å trimmar och fortfarande betalar skatt?. eller har folk som köper gammla bilar inga pengar?

jag söker fortfarande ett svar på varför så gammla bilar inte ska betala skatt? eller är ni "speciella" för att "ni" tycker att gammla bilar är mycket bättre än nya så ni måste renovera dom för flera hundra tusen och sen inte kunna ha råd och betala skatt?....

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
StiFf Wankel
31 mars 2008 · 1 080 Inlägg

FireTraXX skrev:
Jag skiter i vilket.
Har aldrig riktigt förstått varför skitgamla slöhögar som spyr halvtaskigt renade avgaser och rostar sönder överallt ska slippa skatten.

Borde ju nästan höjas med åldern istället.

håller helt med där!

MDS Västerås
StiFf Wankel
31 mars 2008 · 1 080 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Jävla betongsverige!
Fy fan va tråkigt om alla skulle ha nyare bilar att åka i.. hmm

Jag skulle mycket hellre åka runt i min Commodore från 1967 på sommarn än Vectran. Finns ingen charm i nyare bilar...
Alla ni som tycker illa om äldre bilar kan starta en egen tråd och klaga där...

alla gillar ju olika bilar, man har väl rätt att säga vad man vill om det iaf?
du får gärna åka runt i commodoren, men jag ser ingen anledning till att du ska slippa betala skatt bara för att du gillar gamla bilar?
ingen avundsjuka, hade jag vart så snål så hade jag själv köpt en gammal bil, tänker bara realistiskt nu

MDS Västerås
MilleN
31 mars 2008 · 9 108 Inlägg

Ja varför i hela friden skulle bilintresset dödas bara för att folk som gillar äldre bilar skulle behöva betala 2000 om året som vanligt folk? Jag har fått intrycket att entusiast-veteranare är svindyra att köpa så varför skulle dom då inte ha råd med lite skatt som alla andra?

Tradegy84: förstår faktiskt inte vad du pratar om med tanke på att du äger "nya" bilar i detta sammanhanget så du skulle ju inte drabbas.

GrebyAxel
31 mars 2008 · 524 Inlägg

Hur svårt kan de va å klassificera gamla bilar in till olika kategorier å sen utifrån de lägga en rimlig skattnivå. En gamal restaurerad nöjesbil som man kör max 500 mil om året med ska förbli skattefri medan en gamal bil som fortfarande används som bruksbil kan gått å väl beskattas...

Senast redigerat av GrebyAxel (31 mars 2008)

Honken_ Klyphuggare
31 mars 2008 · 328 Inlägg

Är jag den enda som tycker att allt miljösnack börjar bli lite för mycket?

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt
StiFf Wankel
31 mars 2008 · 1 080 Inlägg

Honken_ skrev:
Är jag den enda som tycker att allt miljösnack börjar bli lite för mycket?

du är inte ensam

MDS Västerås
Rallyhalle
31 mars 2008 · 4 299 Inlägg

Varför ska gamla bilar bli skattebefriade??? yikes Dom sliter lika mycket på våra vägar o skitar ner luften lika mycke om inte mer än gamla tant Agda som bara har bilen till kyrkan varje söndag men lik förbannat ska betala skatt på bilen (om hon nu har en nyare bil)

Förstår inte heller varför bilar som är så gamla ska få färre besiktningstillfällen (lr slipper dom helt o hållet, inte så jätteinsatt) för dom går fan sönder dom me. Visst de e ofta entusiaster som har dom, men de finns entusiaster som inte kan ett skit om de som är under huven o knappt vet hur en skiftnyckel fungerar. Hur ska dom kunna avgöra om bromsrören håller på att rosta av då dom förmodligen inte lyfter bilen heller. För man måste inte kunna skruva för att vara entusiast... (det sista gällde om nu gamla bilar e besiktningsbefriade, har inte så stor koll på de)

Så de där tycker jag har blivit helsnett tycker jag.

Senast redigerat av Rallyhalle (31 mars 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang