Saker som svenskk bilprovning har missat på er bil?

J_Storm
4 april 2008 · 294 Inlägg

besigtade en 740 som jag köpte för 2000 kr som skulle köras sönder under vintern.
För det första kom jag inte in på lyften då fjädrarna var kapade fram, gubben tryckte då i lite mer luft i däcken sen gick det bra.

När det skulle åkas in i bromstestarn fick han knappt igång den gammle förgasarmotorn men när den väl var igång rökfyllde den istortsett hela lokalen

Slutade med 11 st 2 or
Förutom dessa 11 2 or kände jag och mina kompisar till minst 5-6 fel som dom missade.

Dessutom började nästan gubbarna bråka där inne, den ene ville att den skulle ha körförbud då den rökfyllde hela lokalen.

har numera besigningspappret på väggen wink

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"
st220hgv Chaufför
4 april 2008 · 418 Inlägg

Thorssa skrev:
Tonade framrutor men det var ju jag bara glad för smile

Precis som de glömde på min fööra bil! Besiktade 3 ggr med toningsfilm sidorutor fram...

Kör Scania!!
Hyundai i30 (2012)
båge montör och hobby mekaniker
4 april 2008 · 2 672 Inlägg

besiktade min gammla 745, å han missade massa saker.. den gick igenom med ett enda fel, å det var för höt CO värde (låg på 9 eller ngt!) sålde sedan den bilen som stubbrace bil, efter en timma så hade dom kört sönder krängningshämmare å tvärstag å balkar å allt vad det nu heter! så helt klart missade han många saker! den besiktades för övrigt 4 gånger! så många missar blev det tongue det är nästan skrämmande att dom missar så mkt saker.. visst, 2:or kanske inte alltid är nödvändigt, men ngra "bra att veta" kan sitta på sin plats ibland tycker jag smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Rushman Evolution Garage
4 april 2008 · 1 299 Inlägg

haha dom missa ca: 130 häst!

Sky´s the limit...
caromania Forummoderator
4 april 2008 · 9 296 Inlägg

Min Amazon var i lite dåligt skick.
Killen med hammaren hittade en glapp kardanknut. -Men det kommer du ju fixa.
Sedan hittade han omfattande rost i framskärmsbalken. -Men det kommer du ju fixa.
Sedan drog bromsarna snett, snett, snett. -Men det kommer du ju fixa.
Nästan ingen handbroms. -Men det kommer du ju fixa.
Iofs hade han rätt för alla fel fixades till. Men det var ju skönt att den gick igenom utan anmärkning.
big_smile
Året efter var bilen helrenoverad och jag fick två stycken tvåor. "Diffus ljusbild fram" och "framstolen satt löst". Eh? Jag försökte förklara att bilen var 30 år gammal och att det skulle vara så, men det hjälpte inte. Gjorde ombesiktning nästa dag utan att ha åtgärdat "felen". Inget nedslag...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
aerostiv Lastmaskinsförare
4 april 2008 · 21 Inlägg

Jätteglapp i båda höger spindelleder på bruksholken. Oavsett vilket så tycker jag det är dåligt att dom missar fel som har med säkerhet att göra. Jag vill inte betala och dom ska missa fel, dom ska hitta felen så jag kan fixa dom. Varför glädjas åt att bilen går igenom om man kör in med fel man vet om? När man kör hem så gör man ju det med fel på bilen man försöker sköta.

Visst, det är helt ok om man inte hinner fixa fel före bes och bilen går igenom om man fixar efteråt. Det säger jag inget om. Inte heller sånt som är löjligt som t.e.x. tonade rutor och sånt

"-Pappa! det är så mysigt att få smutsa ner sig och det är så kul att muttra!" (dottern hjälper till att skruva)
criller Aktiv Medlem
4 april 2008 · 1 303 Inlägg

Inte min men morsans Audi 100 92-

Dom missade att hela fästet/hålleren eller va det heter till fjädringen bak va sönderostat så efter 2-3 dagar så rasade den ihop såg ut som bilen stod på endast 3 hjul...dom är ju farliga yikes

Ja just dent min gammla 245:a med

Pillade som fan med avgasystemet dan innan bes för det läckte som satan fram...hann inte fixa till det riktigt så det läckte fortfarande mycket...men jag chansade...bilen gick igenom utan anmärkningar big_smile smile

Dom sa att det där grejar ju du när du kommer hem jag bara a vist big_smile

Blev en liten svets och sista ljuidämparen åkte av för fränare ljud big_smile tongue

Senast redigerat av criller (4 april 2008)

Mvh Christian
AeroMalm BMW fantast
5 april 2008 · 1 172 Inlägg

dom missade att min polare ahde plockat bort hela ABS enheten. den läckte så han plcoak bort hela klumpen och koppla ihopa alla bromsrör med ett t kors... så där hängte ett t-kors med 3 bromsrör över en helt öppen yta och besikningsmannen kände och skaka på korset och sa du får spänna fast det lite bättre så det inte vibrerar för mycket... haha...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Gulmun * Klåpare
5 april 2008 · 1 718 Inlägg

Stjärnorna på bilprovningen i Skövde är rätt kända för sin expertis...
Person nr.1 Ryckte å slet i ett framhjul för att kolla vad som glappade. Ropade in person nr.2 som skulle hjälpa till och titta. Båda två konstaterade att hjullagret var kass. Jag ifrågassatte det direkt efterssom båda lagren fram var bytta för ett halvår sedan, men nej det var då ett dåligt jobb fick jag till svar.
Någon vecka senare hos Mektrollet såg vi att yttre styrleden var lite glapp. En rörtång och skiftnyckel senare så gick bilen igenom besiktningen...

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Pierre_r Lastbilsmekaniker
5 april 2008 · 729 Inlägg

rost i reflektorerna och sprickor i höger backspegel

M7an oo=00=oo
5 april 2008 · 374 Inlägg

Besiktade en inbytesbil på jobbet förra sommaren, det var en 740 '90a.
När jag körde den till besiktningen såg jag att mätarna inte funkade, inte ens varningslampor fungerade.
Jag var bombis på att den skulle få nedslag på de, men inte ett ord sa dom om det. Lite skumt

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
engolf
5 april 2008 · 3 235 Inlägg

De missade dieselläckage på min förra golf.
Bränslepumpen läckte ganska mycket, gick ojämnt på tomgång och det var alltid en liten pöl under bilen.

Andra diverse saker som belysning, väldigt slitna däck mm.

Corvair65 Stolt pappa
10 april 2008 · 161 Inlägg

Hade en -88 Celica för en 5 år sen. Gick genom besiktningen UA. 3km från besiktningen, på väg HEM från den lyckade besiktningen, gick ena bromsröret av. När jag lyfte upp bilen och skrapade lite i rosten gick 2 till sönder.

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
10 april 2008 · 2 252 Inlägg

an jag känner hade en merca compakt, där missa dom nog hela bilen , då den hade gigantiska rosthål och rostiga balkar, sen hängde även handbroms kabeln i ett litet spännband underbilen, men den gick igenom som lätt lastbil, den var sp sliten att den gjorde nbara 70km/h när man plågat full smet i typ 5km var du uppe i 70, sen gick den bokstavligt talat av när dom drog släp med den, den gick av framför bakaxeln...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
niborn
10 april 2008 · 16 Inlägg

jag va på ombesiktning med en sierra en gång, o d första han gjorde va o gick bak o kollade dragkroken. han tyckte den va rostig så d blev att kapa den o besiktiga en gång till :S. plus att jag fick omregistrera den oxå :S. på en ombesiktning ska dom fan bara kolla det som man hade anmärkning på efter första besiktningen..

Subaru <3 --- Nissan <3
850t5 Bilmekaniker
10 april 2008 · 7 Inlägg

Besiktat utan bromsbelägg...järn mot järn!

trippelturbo Trucker
10 april 2008 · 2 710 Inlägg

Krängningshämmarestag, båda, fram. dessa satt lösa på min nuvarande Mazda 323F när jag kollade typ 1 månad efter köp. På besiknintspappret var bilen Godkänd. Inte äns "bra att veta" grejer..

Fart missbrukare
940R
10 april 2008 · 1 567 Inlägg

Hadde en sportstol i förra bilen där ett fäste vad helt av..Man såg det tydligt när förar dörren var öppen samt att stolen la sig lite på sniskan när man satte sig i den.. samt oljeläckage till vid oljereturen från turbon till tråget.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
WilliamL Bmw Love
10 april 2008 · 164 Inlägg

Dom missade att min varningsblinkers inte fungerade, Tutan funkade inte heller xD, han som besiktigade måste ha älska Volvo!

Bmw är ingen bil, det är en livstil!
mazdalover
10 april 2008 · 542 Inlägg

min gamla mazda kombi som vart avrostad i golvet vart bara trösklarna som höll ihop bilen och dom hadde börjat att sprika

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang