5801
Sök

Slita koppling

JDM
593 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
Tjenare, jag är lite fundersam, hur mycket sliter det på bilen igentligen att typ burna? Asså sliter man på kopplingen helt galet mycket eller är det inte så farligt igentligen? För vi testade att sätta mcdonalsbrickor under min civics bakdäck och sladdade runt lite skoj. Det luktade sjukt mycket kopling och jag undrar hur mycket vi igentligen slet på bilen?
För sen så tog vi min gamla golf och testade, den gick typ sönder tongue den tjöt som fan sen pös det gott om motorn, golfen gör det inte så mycket på men civicen vill jag inte ta död på långt i förtid.

Det ska vara JDM och bana!

5 710 Inlägg
7 april 2008
Haxxel skrev:
Tjenare, jag är lite fundersam, hur mycket sliter det på bilen igentligen att typ burna?

Typ mycket!
Kopplingen slits igentligen bara i själva "uppkopplings läget" men när väl kopplingen är uppe OCH den nyper sliter det inget på den.
Men sedan kan det vara kopplingen som "burnar" och inte däcken och då blir det jobbigt.
Kör man så en stund kan man förbereda sig på kopplingsbyte= ned med växellåda, plana svänghjul osv.
Blir ett ganska dyrt och jobbit kalas smile

I övrigt är det växellåda, drivknutar som tar mest stryk.
Även motorn kan få det jobbigt eftersom den går på hög belastning men att fartvinden är låg = det kyler dåligt.

Så....att burna är skojj.....men det kan bli dyrt oxo.

MVH Jonas
..............

JDM
593 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
Aha, tja använder bilen varje dag som bruksbil så jag leker inte särskillt ofta med den. Det var bara en gång.

Det ska vara JDM och bana!

Sök