5703
Sök

Nära NOLL i bromsverkan bak på C70:in

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
Var på bes med C70:in i tis. Allt frid och fröjd förutom att bromsarna bak i stort sett inte tog ett skit. Funderar lite på vad felet kan vara, bromspedalen är ibland (inte hela tiden) lite svampig, dvs den sjunker lite mycket mot golvet när man trampar. Tilläggas kan att frambromsarna fick mer än beröm, de tog perfekt på båda sidor. Har funderat lite över vad som kan vara felet:

- Antagligen är det väl luft i systemet som spökar. Borde inte vara huvudcylindern som är felet då bromsarna inte tar på någon sida, och då jag antar att kretsarna är uppdelade enl "hö fram, vä bak" och vice versa?

- Jag tror att det kan vara så att bakoken tidigare har kärvat och därmed gjort att bakklossarna legat an skivorna och fått oljan att koka... Har inte märkt av att de legat an iofs, men märks väl inte lika lätt som om det vore frambromsarna. Tilläggas kan att bilen endast körs under sommarhalvåret och har så gjort under iaf de senaste fem åren.

Nån som har varit med om nåt liknande problem eller har tips/idéer på vad et kan vara för fel?
MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Egen företagare
864 Inlägg
10 april 2008
Nog bara att smörja upp kolvarna, de har säkert fastnat.
är nog inga större fel på bromsarna.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Körv
3 535 Inlägg
10 april 2008
Pröva att lufta bromsarna smile Känner igen symptomen. (min är på service just nu faktiskt) smile

Lycka till med kärran!

Truckdriving Man

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
Tack för era svar. Jo, jag hoppas på att det "bara" är oken som kärvar. Men jag funderar lite på varför pedalen sjunker så? Kanske ett vanligt fenomen när inte oljan inte kan ta vägen nånstans då kolvarna i oken kärvar. Nån säkerhetstryckventil eller nåt med i bilden då kanske? Jaja, bara jag som tänker högt. smile) MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Sök