4701
Sök

Batteriet?

458 Inlägg
5 januari 2006
Trådstartare
Jag skall ställa av bilen denna månaden hur skall jag göra med batteriet? Har tagit ur det från motorn än så länge..

tacksam för seriösa svar!

Rallytok
165 Inlägg
5 januari 2006
Ställa ut? Vart? På gården eller?

Land Rover Freelander TD4 - Såld
Volvo 945 Se -93

458 Inlägg
5 januari 2006
Trådstartare
IceRider skrev:
ta ut det från motorn=fixxat

sen sätt i det nån gång under vintern och starta upp bilen,sen tar du ut det igen

Okej! men jag skall bara ha den avställd i en månad så det kanske klarar sig om det står nu då?

tack för svaret!

12 086 Inlägg
5 januari 2006
Batteriet skall kopplas ur systemet laddas och sedan stå svalt.. ska det bara stå en månad krävs inget mer. Sen kan du lika gärna ha batteriet kvar i bilen, bara det inte är inkopplat.

Lastbilschaufför
186 Inlägg
5 januari 2006
Jag hade min bil avställd 2 år tills jag fick mitt körkort, så jag koppla ur batteriet och lät det vara kvar i bilen bara. Den stod i ett kallgarage också så det gick då bra, ladda det innan jag skulle använda det smile!

Ride Hard-Die Free!

21 761 Inlägg
5 januari 2006
Men även om batteriet står i ett kallgarage så bör man underhållsladda det kanske två eller tre gånger per år.
Det viktiga är att ladda det fullt innan man ställer undan det.

Besserwisser
312 Inlägg
6 januari 2006
Blir det helt urladdat är det väl svårt att ladda upp igen? Ellre har jag bara drömt det? big_smile

Fredrik, Laxå

21 761 Inlägg
6 januari 2006
Det brukar vara svårt men det beror också lite på vilket sorts batteri det är, hur gammalt det är och vilken typ av laddare man använder.
C-tek är en bra laddare som brukar kunna klara sådana urladdningar.

1 639 Inlägg
6 januari 2006
Skaffa en "intelligent" laddare som går över till underhållsladdning när batteriet är fullt, en sådan laddare kan vara inkopplad permanent. Du behöver inte koppla bort batteriet heller så slipper du tappa inställningar i stereon osv...
Senast redigerat av mrcelica (6 januari 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

1 231 Inlägg
6 januari 2006
mrcelica skrev:
Skaffa en "intelligent" laddare som går över till underhållsladdning när batteriet är fullt, en sådan laddare kan vara inkopplad permanent. Du behöver inte koppla bort batteriet heller så slipper du tappa inställningar i stereon osv...

Ja det vore någe de! Själv drog man ur kablarna för att ladda batteriet häromdan och sen fick jag ju inte igång stereon såklart sad Ringde förra ägaren, köpte nyss bilen, och han kunde inte koden heller. Blir att köpa en ny kod av BMW för 250kr. Lite små surt.

Mitt projekt: Evo III

1 639 Inlägg
6 januari 2006
Ajdå, lite surt ja.... hmm

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

Sök