Lackera Crossfälgar Svart! Hjälp

danielRs
11 april 2008 · 5 Inlägg

Hallå hallå!

Har en rmz 250 som ja har länge letat efter svart excel fälgar för ett rimligt pris. Men dom står i priser som ja anser är alldeles för stora summor för en amatör åkare.
Så nu har ja funderar på att ta tag i de själv och lackera dom på egen hand.

Är det någon som har erfarenhet av de här. Kommer ja att göra bort mig totalt om ja gör de ja kommer att göra. Nån som har nå tips på färg eller tips hur man går till väga?
Ja funderar om man ska maskera ekrarna och sedan våtslipa fälgarna så man får en yta och måla på. Sedan grunda och sen spraymåla mattsvart.

Tack för svar.

Senast redigerat av danielRs (11 april 2008)

mag
11 april 2008 · 259 Inlägg

svarta fälgar i all ära . men man måste tänka på att svarta fälgar gärna ser mindre ut , så man ska nog upp i minst 18tum för att det ska se fläskigt ut  och måla själv .............. nä jag tror nog man ska lämna till lackerare för hållbarhetens skull mvh mag

https://www1.garaget.org/gallery/archive/53732/311424_r4uof9.jpg

Team-Adolfsson Gödseldräng
11 april 2008 · 4 529 Inlägg

mag skrev:
svarta fälgar i all ära . men man måste tänka på att svarta fälgar gärna ser mindre ut , så man ska nog upp i minst 18tum för att det ska se fläskigt ut  och måla själv .............. nä jag tror nog man ska lämna till lackerare för hållbarhetens skull mvh mag

http://www1.garaget.org/gallery/archive/53732/311424_r4uof9.jpg

var ju crossfälgar han snackade om ^^


Edit
är det bara fägbanan du sk alacka eller är det ekrarna me ?
för ekrarna skruvar du ju bara bort innan du ska lacka
jag lackade min fälgbana röd på min KTM och det ser fortfarande bra ut smile
tänk p åatt ta stryktålig lack och mycket klarlack på smile

j00k3 Med-lem
11 april 2008 · 129 Inlägg

Ja kan säga att det blir svårt. man måste ha det i princip HELT perfekt för att det inte ska börja ramla flagor. men ska du göra det så är ordentlig slipning och rengörning viktigt. Satsa på lite dyrare färg och inte tex biltema för 59 spänn.

Senast redigerat av j00k3 (11 april 2008)

Man får aldrig en andra schans att ge ett första intryck.
Dunken
11 april 2008 ·

Varför inte lämna in dom på eloxering då för det lossnar då inte??
//Dunken

Skaune
11 april 2008 ·

Ville du ha excel fälgarna enbart för färgens skull eller kvaliteten oxå? finns ju andra märken än excel, klart billigare o lacka själv, men om de inte blir bra, de finns inget gulare än färgsläpp här o var!

danielRs
11 april 2008 · 5 Inlägg

Jag är sjukt sjukt tacksam för dom snabba och bra svaren. Tack så mycket
Team-Adolfsson : Bara fälgbanan ska ja måla, blir alldeles för drygt och ekra om båda hjulen.. Va använda du för färg? Spray eller pensel?
j00k3 : Apprå på slipningen. Ska man köra våtslipning typ 300->400 elelr ska man bara köra vilken storlek som helst eller?
Dunken : Ja ja skulle vilja lämna in lite saker på eloxering. Vart gör man de te x och hur mycke kan de kosta ungefär, om man ska te x eloxera kicken, kopplingshantag åsåvidare.
Axor : Just för färgens skull. Jag har kollat på andra märken också. Men alltså ja vill inte köpa fälgar för 4-10 000, de är förtok för mycket pengar. Jag uppgraderar hellre på dämpning och motorprestanda.

Men va tror ni om ja ska maskera ekrarna med maskeringstejp. Ta våtslippapper och börja våtslipa med 300 och gå till 400. Sedan rengöra med t-röd och gnugga bort allt skit. Sedan köpa en riktigt fin sprayfärg(vilken vet jag inte) och spraya på tunna lager åt gången tills de blir bra eller ska jag grundmåla med något och sedan våtslipa åter igen och sedan spray på nån fin svart färg? va tycker ni?
Och om någon har nån bild på ett par fälgar som ni själv har lackerat får ni gärna skicka upp en bild:)

Tackar åter igen sjukt mycket för svaren

Senast redigerat av danielRs (11 april 2008)

Team-Adolfsson Gödseldräng
11 april 2008 · 4 529 Inlägg

danielRs skrev:
Jag är sjukt sjukt tacksam för dom snabba och bra svaren. Tack så mycket
Team-Adolfsson : Bara fälgbanan ska ja måla, blir alldeles för drygt och ekra om båda hjulen.. Va använda du för färg? Spray eller pensel?
j00k3 : Apprå på slipningen. Ska man köra våtslipning typ 300->400 elelr ska man bara köra vilken storlek som helst eller?
Dunken : Ja ja skulle vilja lämna in lite saker på eloxering. Vart gör man de te x och hur mycke kan de kosta ungefär, om man ska te x eloxera kicken, kopplingshantag åsåvidare.
Axor : Just för färgens skull. Jag har kollat på andra märken också. Men alltså ja vill inte köpa fälgar för 4-10 000, de är förtok för mycket pengar. Jag uppgraderar hellre på dämpning och motorprestanda.

Men va tror ni om ja ska maskera ekrarna med maskeringstejp. Ta våtslippapper och börja våtslipa med 300 och gå till 400. Sedan rengöra med t-röd och gnugga bort allt skit. Sedan köpa en riktigt fin sprayfärg(vilken vet jag inte) och spraya på tunna lager åt gången tills de blir bra eller ska jag grundmåla med något och sedan våtslipa åter igen och sedan spray på nån fin svart färg? va tycker ni?
Och om någon har nån bild på ett par fälgar som ni själv har lackerat får ni gärna skicka upp en bild:)

Tackar åter igen sjukt mycket för svaren

ok jo det är lite jobbit å måla dom tongue
jag penslade hammarlack sen sprayade på några lager med klarlack
och än har det inte släppt någon färg har haft det på i snart 1.5 år kanske
slipade med 80 paper ordentligt först smile

Wangen Larmtekniker
11 april 2008 · 307 Inlägg

Som dunken sa, eloxering är nog de smidigaste alternativet då grus blästrar rätt mycket smile

/ Wången
danielRs
11 april 2008 · 5 Inlägg

Team-Adolfsson : Om man gör såhär då. Slipar som bara den så man får en fin yta. Målar med svart hammarlack. Slipar så de blir fint som bara den. Målar igen. slipar igen. Sen sprayar man på nån rolig färg med några tunna lagar. Sen klarlackar man, sen slipar man och sedan klarlackar en sista gång
Då jäklar lär de hålla^^

_Rydberg Weber frälst!
11 april 2008 · 223 Inlägg

danielRs skrev:
Hallå hallå!

Har en rmz 250 som ja har länge letat efter svart excel fälgar för ett rimligt pris. Men dom står i priser som ja anser är alldeles för stora summor för en amatör åkare.
Så nu har ja funderar på att ta tag i de själv och lackera dom på egen hand.

Är det någon som har erfarenhet av de här. Kommer ja att göra bort mig totalt om ja gör de ja kommer att göra. Nån som har nå tips på färg eller tips hur man går till väga?
Ja funderar om man ska maskera ekrarna och sedan våtslipa fälgarna så man får en yta och måla på. Sedan grunda och sen spraymåla mattsvart.

Tack för svar.

ska du köra i skogen sen så kmr färgen försvina o se allmän förjävlig ut....kör dem som dom är iställe, d hjälper inte med att pulverlacka heller...

danielRs
11 april 2008 · 5 Inlägg

Har du provat och kört med pulverlackade fälgar? Tvekar mycket starkt på att pulverlackering kan skadas mycket.

Maximaracingoils
11 april 2008 · 94 Inlägg

Det finns ju andra märken än exel, haan wheels finns det med samma kvalite nästan men billigare (:

Volvo 740 "Powered By Weber" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang