elektrisk bagagelucköppnare

mechanic_soul
17 april 2008 · 134 Inlägg

Tänkte installera en sån och lägga igen hålet för låset på min volvo 244(låscylindern saknas ändå så wtf). Har beställt en bagagelucköppnare från danmobility, men funderar hur jag ska lösa det här med att få luckan att öppna(studsa upp lite) ... Hur har ni gjort? Jag vet att det finns door poppers, men finns tydligen bara på stylingkompaniet här i sverige och där var det onödigt dyrt. Finns det inga andra enkla billigare lösningar? Gasfjäder från en kombibaklucka, funkar det månne? Jag kan ju inte vara den första som gjort detta, men hittar ändå inget om det här i forumen...

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032
Saab 9-5 (2000)
mechanic_soul
19 april 2008 · 134 Inlägg

Verkligen ingen som gjort detta?

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032
Saab 9-5 (2000)
998cc
19 april 2008 · 872 Inlägg

Du kan ju sätta en vanlig fjäder bara, som trycks ihop av att du stänger luckan. men har alri gjort det själv. lycka till

If its too loud you are too old!
MilleN
19 april 2008 · 9 108 Inlägg

Finns väl någon fjäder från början, borde gå att spänna eller byta ut mot något starkare. Jag kör själv med sådan öppnare från Danmobility och min baklucka poppas upp några cm av sig självt.

fegge_89
19 april 2008 · 1 302 Inlägg

MilleN skrev:
Finns väl någon fjäder från början, borde gå att spänna eller byta ut mot något starkare. Jag kör själv med sådan öppnare från Danmobility och min baklucka poppas upp några cm av sig självt.

Av sig själv ?
poppar den upp när du kör ? hmm

998cc
19 april 2008 · 872 Inlägg

fegge_89 skrev:

MilleN skrev:
Finns väl någon fjäder från början, borde gå att spänna eller byta ut mot något starkare. Jag kör själv med sådan öppnare från Danmobility och min baklucka poppas upp några cm av sig självt.

Av sig själv ?
poppar den upp när du kör ? hmm

han menar att när man öppnar luckan så måste den ju hoppa upp en bit, så man får tag och kan öppna eftersom han tar bort handtagen

If its too loud you are too old!
fegge_89
19 april 2008 · 1 302 Inlägg

Okej tack för svaret.

MilleN
19 april 2008 · 9 108 Inlägg

fegge_89 skrev:
Av sig själv ?
poppar den upp när du kör ? hmm

Givetvis poppar den bara upp när jag trycker på knappen, geez.

mechanic_soul
19 april 2008 · 134 Inlägg

Tackar för svaren! Ja, det är ju en "gasdämpare" i vardera gångjärn för att luckan ska hållas öppen när man öppnat den, får se om det går att spänna dom på något sätt... hm hm

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032
Saab 9-5 (2000)
K1NG3N
26 november 2010 · 557 Inlägg

Återupptar ämnet ang elektrisk bagagelucka.

Då är det såhär att jag har beställt ett kit för elektriskbagagelucka och tänkte höra om någon annan har monterat detta på sina Volvosar. Det här är en 744 vi talar om.

Tips på fastsättning av hela anordningen. Gärna bilder/guide ifall det finns.

Mvh / Markus

Senast redigerat av TeamNorrland (26 november 2010)

MilleN
28 november 2010 · 9 108 Inlägg

Det är rätt logiskt, om jag klarade det klarar alla det wink Nä men kolla på prylarna och fråga om det är något problem istället.

K1NG3N
28 november 2010 · 557 Inlägg

Får göra det när det blir av till sommarn smile Men helst så hade jag vilja veta redan nu färdigt.

MilleN
28 november 2010 · 9 108 Inlägg

En kabel till plus (något som går till tändningen är att rekommendera, att dela med remoten till slutsteg kanske eller till bakljuset?), en kabel till jord och en till knappen som du ska öppna med. Montera solenoiden på lämpligt sätt och justera så att "snaran" drar med sig mekanismen som öppnar bagaget.

Svårare är det egentligen inte. Du ser hur det ska se ut när du har grejorna framför dig. På min Omega var det superenkelt i alla fall.

K1NG3N
28 november 2010 · 557 Inlägg

Finns det bilder på montaget? Så får jag se på ett ungefär?

MilleN
29 november 2010 · 9 108 Inlägg

Nej. Känner du dig så sjukt osäker så börja inte ens greja med det. Ta som sagt en titt på grejorna och fråga om det uppstår problem istället. Man kan inte få en guide till allt här i livet.

DanneJ
30 november 2010 · 642 Inlägg

Kan ta bilder på min installation imorrn, pm:a mig imorrn så jag inte glömmer det bara tongue Precis som MilleN säger så är det jätteenkelt när man väl står där med grejerna i näven och bagageluckan öppen med plasten borta.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Brådhis * Voff voff *
30 november 2010 · 10 244 Inlägg

Det fanns faktiskt elektrisk öppning av bagageluckan som originaltillbehör till Volvo 244 fram till årsmodell 1985!

Kanske värt för trådskaparen att hålla koll på skroten eller Tradera efter ett så´nt kit?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
mechanic_soul
21 april 2011 · 134 Inlägg

Brådhis skrev:
Det fanns faktiskt elektrisk öppning av bagageluckan som originaltillbehör till Volvo 244 fram till årsmodell 1985!

Kanske värt för trådskaparen att hålla koll på skroten eller Tradera efter ett så´nt kit?

//Brådhis

Åfan, det visste jag inte! Men det hade ju varit enklast. Men jag la ner det efter jag köpte en annan bil. Bilen finns dock kvar, men är avställd sen 2-3 år sen smile

Senast redigerat av mechanic_soul (21 april 2011)

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032
Saab 9-5 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang