5600
Sök

Göra så att laddet kommer tidigare?

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
19 april 2008
Trådstartare
Hur går man till väga för att få laddet att komma tidigare och byggas upp långsamt så att man får ett konstant ökande ladd med max vid maxvarv?

Så man får en kontrollerad karaktär.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

- De är jag de.
354 Inlägg
19 april 2008
Pröva nån snällare kamaxel annars?

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
19 april 2008
kompressor..wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

- De är jag de.
354 Inlägg
19 april 2008
Irmscher Vectra skrev:
kompressor..wink

Men de har han ju.... en avgasdriven tongue

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
19 april 2008
Trådstartare
jag har ingen turbo men jag är lite nyfiken tongue

Har tittat på lite olika filmer med folk som driftar (svenskar) man ser att det blir svårkontrollerat när laddet kommer och även för de som kör streetrace, det går mjukt sen kommer laddet så släpper det bara och så får man växla.

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
19 april 2008
DanielFredriksson skrev:
Hur går man till väga för att få laddet att komma tidigare och byggas upp långsamt så att man får ett konstant ökande ladd med max vid maxvarv?

Går nog inte få sådan karaktär med en vanlig standar snurra, problemet är ju att få turbon att "räcka till" över hela registret. Kontrollera laddtrycket så att man får max ladd vid max varv går ju, men storleken på den turbon kommer göra att du inte får något ladd på de lägre registerna.

Dock fins det ett "dynamisk" turboagregat som är effektiv till sin storlek på även de lägre registerna och håller upp till maxvarv. Sitter bland annat i volvos nya T6:a

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

Med.lem
3 759 Inlägg
19 april 2008
Mindre turbo.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

2 164 Inlägg
19 april 2008
Vill man ha mer ladd på lägre varv är de ju mindre turbo som gäller med alla dom nackdelar som kommer med de!

MVH

F

864 Inlägg
19 april 2008
två små aggregat brukar väl funka rätt bra för det ändamålet eller Hilmerssons(numera Deamons) manta som har kompressor och turbo

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
Borde det inte bli så som jag tänker om man på en 6:a har t.ex. en liten turbo på 3cyl och en monster på de andra tre? Eller skulle det bli helt jävla galet? tongue

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 april 2008
DanielFredriksson skrev:

Mappa laddet i Closed-Loop, kör låg tändning på lägre varv för att veva igång snurran tidigare och sen begär du bara det laddtryck du önskar vid ett visst varvtal.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 april 2008
DanielFredriksson skrev:
Eller skulle det bli helt jävla galet? tongue

ja...   då skulle du inte kunna plocka mer effekt än lilla turbon tillåter likförbannat pga mottrycket...

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 april 2008
DanielFredriksson skrev:
man ser att det blir svårkontrollerat när laddet kommer

Jo men man sparade 3000kr på sitt 250000kr bygge när man valde lastbilsturbo istället för en anpassad turbo med vettig storlek på avgashuset...

10 287 Inlägg
21 april 2008
Man får dock vara lite försiktig eftersom mycket effekt kräver stora avgashus. Vill man ha en motor som ger effekt och som går att dra i varv så måste man ha avgashus därefter.
Vi gick upp i avgashus på min bil för att få en vettig motor. Med litet - 0.68 - avgashus så var det inga problem att få massor med vrid runt 3000 rpm men skitmotor över 6000. Med större hus så kunde man fortfarande med mappning och kaminställning få tillräckligt med vrid ( för att behålla fästet på torr asfalt) men få en motor som drog till 7000.

I min värld så är tidigt ladd inte alls speciellt viktigt eller bra. Det kräver stark = tung transmission och leder till att man tappar fästet i onödan. Dessutom så är det bara mellan ettan - tvåan som man landar på "lågt" varv när man växlar upp.
Då är det viktigare att man inte tappar för mycket ladd mellan växlarna.

Fast jag tillhör kategorin som vill ha pulver på landsväg. Tex i omkörningar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök