5609
Sök

Slipa spackel

Kärnkraftstomte
786 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
Hur slipar jag en spacklad yta utan att resultatet blir buckligt?

Har börjat med Hagmans glasfiberspackel för att fylla ut djupet i bucklan och sedan använt samma fabrikats finspackel för att få till ytan, alltså flera lager både glasfiberspackel och finspackel med slipning av varje lager.

På de flesta ställen har jag lyckats att slipa spacklet ut i intet mot den upphöjda plåtytan, så det blir helt plant. Men på vissa ställen är det omöjligt att få till en jämn övergång, det blir liksom "runtslipat" runtomkring plåtpuckeln. Det går att bara skita i det och bara lägga på slipgrunden sen men eftersom att jag känner mig själv så kommer jag att störa mig på det senare.

Använder en slipmaskin från Black & Decker med roterande/vibrerande rund skiva, har även provat med slipkloss men har gett upp hoppet eftersom att jag inte blir av med dammet då och måste byta slippapper efter ca 10 sliptag.
Senast redigerat av MagnumR (21 april 2008)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

403 Inlägg
21 april 2008
testa och spackla en bit utanför området och sen grov slipa med maskinen och sen förhand, brukar funka bra!
lycka till

Kärnkraftstomte
786 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
Våtslipning har jag inte gett mig på än men det kommer det väl att bli när jag gör de sista slipningarna inför lackeringen och det med 600-papper eller finare (kloss).

Det finaste sandpappret jag har använt hittils är 120-papper (rondell).

För att lyckas få en yta jag är nöjd med får jag nog skaffa typ 80-papper med klister på baksidan så jag kan klossa av ytan lite grovt innan jag använder det finare pappret. Det grövsta klistersandpappret jag har fått tag i är 150 och det funkar bara inte för att slipa så pass mycket.

Det som Gripen föreslog är precis vad jag har gjort, men det funkar inte eftersom att när jag väl kommer till klossen så finns det inget kvar att slipa ner, det är redan gropigt!

Bilplåtslagare
324 Inlägg
21 april 2008
Våtslipa ska du aldrig göra på rent spackel. Spackel absorberar nämligen vatten. Dessutom gör lackeraren finliret innan lack. Jag hade gjort som "GripenT16" sa, spackla en bit ovanför, men slipa bara med kloss. Är du inte så hemma på området så är det absolut lättast att få till det bra med en helt stum kloss. Kör med 120/180-papper så får du till fin form ska du se. Efter det kan du bara kasa över det hela med finare papper, 320 räcker gott och väl innan lackeraren tar över. Mvh//Erik

Försöker iaf
1 998 Inlägg
21 april 2008
Byt spackel. hagmans är ju inte allt för lättslipat.
Sen hur stor är klossen? 30cm lång?
Köp kvalitetspapper så går de köra längre innan de är slut.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Kärnkraftstomte
786 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
Klossen jag använde är en helt plan träbit jag hittade i garaget som är ca 30 cm lång, sandpappret är 3M:s. Vilket spackel ska jag använda i stället? Plastic Paddings PP 100?

Och var hittar jag sandpapper med klister på (och som helst inte sitter som berget utan att man får dän det från slipklossen sen)

Bilplåtslagare
324 Inlägg
21 april 2008
Plastic padding är ett säkert kort, även om Hagmans är jättebra det också. 3M är ju de bästa slippapperna du kan använda, byt inte ut dom. Låter du spacklet härda helt och hållet innan du slipar? Annars kan de bidra till att papperna dammar igen. Men när det väl dammar igen, så skaka av det så funkar det ett tag till. 3M har slippapper med klister också.

403 Inlägg
21 april 2008
Jag använder biltemas standardspackel och det funkar hur bra som helst! Testa att köra med en vanlig kork slippkloss!
Senast redigerat av GripenT16 (21 april 2008)

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
21 april 2008
gillar varken hagmans eller plastic paddings spackel, trögslipat, biltemas funkar bra. bara att veta hur man spacklar samt låta det härda ordentligt så det inte blir sjunkningar.

Bilplåtslagare
324 Inlägg
21 april 2008
sir_daniel skrev:
gillar varken hagmans eller plastic paddings spackel, trögslipat, biltemas funkar bra. bara att veta hur man spacklar samt låta det härda ordentligt så det inte blir sjunkningar.

Det är ju just det det gör, sjunker. Biltemas spackel är lättslipat, men det sjunker. Anledningen till att spackel är trögslipat beror just på att det är tätt, alltså sjunker det inte lika lätt.

403 Inlägg
21 april 2008
Glömde skriva en sak! Se till så att du får ut all luft när du spacklar annars kan det lätt bli så att det blir ojämnheter och då är det inte mycket annat att köra än att slipa ner det tills det är helt slätt och sen spackla på nytt! Har haft det problemet att det sjunker med deras finspackel men aldrig med standardspacklet!
Senast redigerat av GripenT16 (21 april 2008)

Bilplåtslagare
324 Inlägg
21 april 2008
GripenT16 skrev:
Glömde skriva en sak! Se till så att du får ut all luft när du spacklar annars kan det lätt bli så att det blir ojämnheter och då är det inte mycket annat att köra än att slipa ner det tills det är helt slätt och sen spackla på nytt! Har haft det problemet att det sjunker med deras finspackel men aldrig med standardspacklet!

Men oftast märks inte sjunkningarna förrän efter typ ett halvår, märks det redan när man har slipat klart är det katastrof. Biltemas spackel rekommenderar jag inte någon att använda, inte ens min värsta fiende!

Kärnkraftstomte
786 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
Mer lättslipat = porösare = sjunker ihop mer?

Jag ska prova Biltemas i alla fall, sen sprutspaclar jag kanske uppepå i alla fall och då borde det väl bli något hårdare?

Sandpappret jag har använt är 3M:s med klister på fast jag har bara P150 och P320, fast å andra sidan kanske det är mer lättsipat med biltemas spackel. Det sura är att klistret är lite FÖR starkt, jag får sitta och pilla bort sandpappersrester innan jag kan sätta dit ett nytt.

Kärnkraftstomte
786 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
Okej, men då vet jag.

Jag använder bara Biltemas spackel allra ytterst på områden som är svåra att få till med Plastic paddings eller Hagmans finspackel.

403 Inlägg
21 april 2008
Tycker ja du gör rätt i, har använt det i flera år utan problem! Inte en sjunkning så långt ögat kan nå:)!

3 295 Inlägg
21 april 2008
stora ytor slippas med fördel med en "långbräda" slipa ner det grövsta med 100 papper och finliret med 240 papper.. långbrädan finns att köpa på biltema och är inte så dyr, dessutom avskyr jag att andvända maskin, speciellt en excenter slip då det gärna blir stora fina sliprosor av dom maskinerna..

Studerande
463 Inlägg
21 april 2008
Hoppas ingen tar illa upp om jag lånar tråden lite:

Kan någon ge tips på en grundfärg som jag kan lägga direkt på en plåtren yta?
Bilen ska sedan lackeras (av lackerare) med thinnerbaserad färg, så vanlig 1-komp färg fungerar väl inte?
Finns det 2-komp grundfärg på sprayburk?

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

403 Inlägg
21 april 2008
2-komponents epoxy grund kanske kan va nåt!? Tror Hagmans har det på sprayburk!

282 Inlägg
21 april 2008
tjaa jag har forskat lite i det där med spackel men mest vilket spackel som klarar en ca 200grade och de är väll inte direkt de du undrar över men kan säga hagmans e ett bra spackel och den enda som klara testet utav många som fins på marknaden..

ett tips slippa inte med maskin om du inte e grym på de. slipa med en stor kloss och använd ett grovt papper och avsluta med ett finare . slippa inte från samma vinkel hela tiden kan vara svårare för den som inte kan.. och tryck inte så mycke när du slippar låt pappret och klosen göra sitt jobb.

kan säga att hagmans spackel är lite jobbigare att jobba me men som andra säger så funkar biltemas grymt bra och är billigt me skulle heldre köra biltema en blastic padding.

Sök