5599
Sök

Slipa spackel

282 Inlägg
21 april 2008
response skrev:
Hoppas ingen tar illa upp om jag lånar tråden lite:

Kan någon ge tips på en grundfärg som jag kan lägga direkt på en plåtren yta?
Bilen ska sedan lackeras (av lackerare) med thinnerbaserad färg, så vanlig 1-komp färg fungerar väl inte?
Finns det 2-komp grundfärg på sprayburk?

kan inte lackare lägga på den vanliga syra grunden som alla lack firmor har? OBS använd aldrig vanlig spray på de som ska lackas för kan bli problem för målaren sen när allt reser sig.

åk till meca och snacka med dom för dom säljer billack saker.

Studerande
463 Inlägg
21 april 2008
RS2Micke skrev:
response skrev:
Hoppas ingen tar illa upp om jag lånar tråden lite:

Kan någon ge tips på en grundfärg som jag kan lägga direkt på en plåtren yta?
Bilen ska sedan lackeras (av lackerare) med thinnerbaserad färg, så vanlig 1-komp färg fungerar väl inte?
Finns det 2-komp grundfärg på sprayburk?

kan inte lackare lägga på den vanliga syra grunden som alla lack firmor har? OBS använd aldrig vanlig spray på de som ska lackas för kan bli problem för målaren sen när allt reser sig.

åk till meca och snacka med dom för dom säljer billack saker.

Hmm, okej... Grejen var att jag hade tänkt göra så mycket av jobbet själv men jag kanske får be honom göra det också. Tack för hjälpen!

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

Bilplåtslagare
324 Inlägg
22 april 2008
MagnumR skrev:
Okej, men då vet jag.

Jag använder bara Biltemas spackel allra ytterst på områden som är svåra att få till med Plastic paddings eller Hagmans finspackel.

Du kan ju använda hur mycket Biltemaspackel du vill, allt handlar om hur bra resultat du vill ha, ska det hålla i längden, mm. Jag har sagt vad jag har erfarit, sen kan ju alla göra som de vill!

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
22 april 2008
vet viktigaste är ju att få det så plant att man INTE behöver använda spackel utan endast slipgrund el. motsv.

spackelsjunker om man inte låter det härda ordentligt.

Bilplåtslagare
324 Inlägg
22 april 2008
sir_daniel skrev:
vet viktigaste är ju att få det så plant att man INTE behöver använda spackel utan endast slipgrund el. motsv.

Det kan sjunka ändå. Ska man vara helt säker på att det inte ska sjunka ska man låta det stå i rumstemperatur i typ en månad, är det inga sjunkningar då så är det bara att lacka.

403 Inlägg
22 april 2008
FordEsci skrev:
sir_daniel skrev:

Det kan sjunka ändå. Ska man vara helt säker på att det inte ska sjunka ska man låta det stå i rumstemperatur i typ en månad, är det inga sjunkningar då så är det bara att lacka.

De va fan va du va negativ då!smile

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
22 april 2008
klart att spackel sjunker, det är ju härdningens process som gör att gaserna (som bildas) dunstar av och då omgår fasta materialet till gas... tja... då blir det mindre material kvar, men om du bygger i plast eller plåt är det bara att bygga så du bara får minimalt med spackling för att slippa det, svårare än så är det inte, även om viss vill få det till det wink

403 Inlägg
22 april 2008
sir_daniel skrev:
klart att spackel sjunker, det är ju härdningens process som gör att gaserna (som bildas) dunstar av och då omgår fasta materialet till gas... tja... då blir det mindre material kvar, men om du bygger i plast eller plåt är det bara att bygga så du bara får minimalt med spackling för att slippa det, svårare än så är det inte, även om viss vill få det till det wink

Kan inte göra annat än att hålla med, bra sagt!!

Bilplåtslagare
324 Inlägg
23 april 2008
sir_daniel skrev:

Jag vet precis hur det ligger till. Men eftersom trådskaparen inte riktigt sagt hur pass "het" han är på just detta så. han är nog ingen plåtslagare direkt, så precis som alla andra hemmapulare är han nog inte rädd för att lägga typ 1cm spackel.

De va fan va du va negativ då!smile

Tolka det hur fan du vill, men jag bara försöker förklara hur det funkar, även om vissa insisterar på att Biltemas spackel är kanon:O Han frågade hur det gick till och jag förklarar utifrån min egen erfarenhet.

Kärnkraftstomte
786 Inlägg
24 april 2008
Trådstartare
Näe ingen plåtslagare här inte

Jag har ju på vissa delar på folkabussen kapat bort karosskarvarna helt och istället svetsat i en ny plåt på insidan. Det innebär ju att lagret av spackel blir lite tjockare på dessa ställen, och i extremfall även uppåt en centimeter tjockt.
Som sagt så använder jag ju Hagmans glasfiberspackel för att fylla upp och sen deras finspackel för att få till ytan. På de ställen där det ändå är svårt att få till en helt slät yta använder jag nog Biltemas spackel tror jag.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

712 Inlägg
24 april 2008
Jag körde med Wurths spackel på Chargern.. sedan ett lager finspackel överst. Man får ju se till at spackla en bra "utanför" skadan..
Sedan slipar man korsvis med en planslip tills man får en mjuk övergång till plåten.. svårt att förklara, men spacklet ska inte ha skarpa ytterkanter.. det ska se lite "suddigt" ut. Då slutar man slipa.

Jag köpte även 3M kolpulver som man duttar på över ytan då man tror man slipat klart.. sedan drar man över ytan med några korsdrag.. ojämnheterna syns då eftersom kolet ej slipas bort på dom låg partierna..

Skulle jagh varit riktigt nogrann så skulle jag lagt slipgrunden själv och slipat över allt igen.. sedan ny slipgrund + mer slipning..
men nu orkade jag inte detta.. hade heller inget varmgarage så jag lämnade iväg bilen till en lackerare som drog på lite slipgrund och sen topplack.

Sök